کرمانشاه، تنها استان محروم از داروخانه هلال احمر

مدیرعامل جمعیت استان: دست های پشت پرده و حافظ منافع داروخانه ها اجازه نمی دهند هلال احمر مجوز بگیرد

فعالیت داروخانه‌های هلال‌احمر به خصوص در یکی دو سال پیش که کرونا به جان مردم افتاد و تامین داروهای اساسی از کانال داروخانه‌های جمعیت تنها امید مردم بیمار و خانواده‌هایشان بود، بیش از گذشته نقش و جایگاه این داروخانه‌ها را در نقاط مختلف کشور تبیین کرد. اما در میان تمام 36 داروخانه هلال‌احمری که در سراسر کشور فعالیت دارند، متاسفانه استان کرمانشاه سهمی از این امکانات ندارد و پیگیری‌های مصرانه مسئولان جمعیت استان برای تحقق این مهم تا به حال راه به جایی نبرده است. تا جایی که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر حدود یک هفته پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد گویا اخذ مجوز راه‌اندازی داروخانه هلال در استان ما به ضرر عده‌ای خواهد بود که سعی می‌کنند با سنگ‌اندازی‌های خود، مردم را از این امکان خوب محروم کنند. به همین بهانه پای درددل مدیران جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه نشستیم تا قصه محرومیت مردم این استان از داروخانه هلال‌احمر را برایمان روایت کنند.

تا یک سال پیش تنها دو استان کرمانشاه و لرستان از داشتن داروخانه هلال‌احمر محروم بودند، اما با گرفتن مجوز تاسیس داروخانه هلال برای استان لرستان حالا کرمانشاه تنها استانی است که از داشتن این امکان محروم است. موضوعی که مشکلات زیادی را برای مردم  در تامین داروهای تک‌نسخه‌ای و کمیاب قرار داده است. مرکز فوریت‌های دارویی هلال‌احمر استان هم نمی‌تواند به خاطر محدودیت‌هایی که پیش‌رو دارد درد زیادی از مردم این استان درمان کند. به طوری که خیلی اوقات بیماران خاص مجبورند برای تامین داروهای خود سفرهای اجباری را به استان‌های همجوار یا حتی تهران به جان بخرند.

هزینه‌های بالای درمان و چالش تامین دارو

«صحرا اربابی» پدری بیمار و مبتلا به سرطان دارد که هر ماه برای تامین نسخه داروهایش باید راهی تهران شود: «داشتن بیمار خاص در خانه به اندازه کافی سخت و هزینه‌بر است، حالا فکرش را کنید در کنار همه سختی‌های پیش‌رو باید رنج سفر و خطرات احتمالی آن را به جان بخریم تا بتوانیم نیاز بیمارمان را تامین کنیم.»

«ابراهیم علیاری» ساکن کرمانشاه هم از نبود داروخانه هلال‌احمر در شهر خود گلایه می‌کند و معتقد است نبود این داروخانه باعث شده تا مردم این استان در تامین بسیاری از داروهای مورد نیاز خود با چالش‌های زیادی همراه باشند. خیلی از مردم هم که توان رفتن تا شهرهای دیگر را ندارند به قیمت‌های نجومی داروها با نرخ آزاد تن می‌دهند و این قصه سال‌های سال است که مردم استان را آزار می‌دهد اما آنها صبورانه تحمل می‌کنند و دم نمی‌زنند.»

حالا او و همه هم‌استانی‌هایش از وعده‌های بی‌سرانجام درخصوص گرفتن مجوز داورخانه هلال  خسته شده‌اند و این سوال را از مسئولان می‌پرسند که چرا مجوز تاسیس داورخانه هلال‌احمر صرفا در استان کرمانشاه نباید اتفاق بیفتد؟

دست‌های پشت پرده مانع است

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال می‌گوید: «به نظر می‌رسد دست‌های پشت‌پرده‌ای که حافظان منافع داروخانه‌ها در کرمانشاه هستند، با مخالفت‌های خود اجازه نمی‌دهند نیاز مردم در این بخش تامین شود.»

دکتر «فرزین معتمدی» هم از اینکه کرمانشاه تنها استان محروم از داشتن داروخانه هلال‌احمر است، از این مسأله انتقاد می‌کند و می‌گوید: «تا سال گذشته فقط کرمانشاه و لرستان داروخانه هلال‌احمر نداشتند، اما اخیرا لرستان هم موفق شد مجوز خود را بگیرد و فقط کرمانشاه باقی مانده است. در چند سال اخیر پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر کرمانشاه انجام دادیم، حتی دستور مساعد وزیر وقت بهداشت(دکتر نمکی) و استاندار وقت(بازوند) را هم داشتیم، اما مشخص نیست در این بین چه اتفاقی می‌افتد که مجوز داده نمی‌شود.»

او علت این تاخیر را از زبان مسئولان استانی ممانعت از صدور مجوز داورخانه جدید توسط وزارت بهداشت اعلام کرده و ادامه می‌دهد: «این دلیل و برهان در حالی مطرحی می‌شود که وزارت بهداشت طی سال اخیر برای لرستان مجوز تاسیس داروخانه هلال‌احمر را صادر کرده است، اما به کرمانشاه این مجوز را نمی‌دهد. بنابراین  مشخص است که وزارت بهداشت در کلان با این موضوع مخالفت و کاری به این مسأله ندارد و مشکل جای دیگر است.»

مکاتبات مجمع نمایندگان هم نتیجه نداد

مهندس «عادل شفیعی» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با «شهروند» از پیگیری‌های این موضوع از کانال نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان خبر داد و گفت: «مکاتبات این گروه هم منجر به دستور وزیر وقت(قاضی‌زاده‌هاشمی) مبنی‌بر همکاری معاونت غذا و دارو برای صدور مجوز انجامید. موضوع در کمیسیون ماده 20 داروخانه‌های کرمانشاه مصوب شد. در تهران هم وزیر دستور داد، اما انجام نشد. این چرخه هر سال تکرار می‌شود و کسی نمی‌داند علت چیست!»

او با بیان این‌که داروخانه هلال‌احمر یک داروخانه شخصی نیست، بلکه یک نهاد عام‌المنفعه عمومی است که گاه بیماران نیازمند را در تامین هزینه‌های داروی مورد نیازشان از طریق کمک‌های داوطلبانه خیرین یاری می‌دهیم. بنابراین داروخانه هلال‌احمر هیچ لطمه‌ای به داروخانه‌های بخش خصوصی وارد نمی‌کند: «متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه معتقد است چون تعداد داروخانه‌های خصوصی استان کافی است دیگر نیاز به فعالیت بخش دولتی در این حوزه نداریم، چراکه اگر قرار باشد سهمیه دارویی به داروخانه هلال‌احمر بدهیم، از سهمیه سایر داروخانه‌ها کم می‌شود. این در حالی است که هر روز بر تعداد داروخانه‌های بخش خصوصی استان افزوده می‌شود و کسی نگران کم‌شدن هزینه‌های داروخانه‌ها نیست!»

داروخانه هلال هیچ انتفاعی را دنبال نمی‌کند

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه می‌گوید برخلاف آنچه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه مطرح می‌کند داروخانه هلال‌احمر دولتی نیست، بلکه یک نهاد عام‌المنفعه مردمی است: «کلانشهر کرمانشاه بالای یک‌میلیون و 50هزار نفر و استان 2میلیون و 100هزار نفر جمعیت دارد. بسیاری از داروهای مورد نیاز این جمعیت کمیاب و تک‌نسخه‌ای است و از داروخانه هلال‌احمر تهران تامین می‌کنند.»

حالا همه امید کرمانشاهی‌ها به استاندار جدید برای خاتمه دادن به این چالش اساسی در استان است. استاندار استان کرمانشاه چندی پیش در جلسه‌ای اعلام کرد هلال‌احمر مأمن و پناهگاه مردم نیازمند است و دلیلی نیست چنین مرجعی از داشتن داروخانه‌ای مجهز در استان محروم باشد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه داروخانه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور را داروخانه‌هایی با مراجعه و فروش بالا دانست که در برخی استان‌ها  روزانه 500میلیون تا یک‌میلیارد تومان فروش دارند و عنوان کرد: «این داروخانه‌ها تنها داروخانه‌ای است که هیچ انتفاعی ندارند و درآمد حاصل از آنها به مردم برمی‌گردد.»

به گفته معتمدی، تعرفه داروخانه هلال‌احمر آزاد نیست و از داروخانه‌های معمولی پایین‌تر است، از همین رو اقبال مردم به آن بیشتر است. همچنین با فعالیت این داروخانه دست ما باز می‌شود به افراد نیازمند داروی رایگان بیشتری بدهیم.

توزیع دارو در مرکز فوریت‌های دارویی را هم منع کردند

همانطور که ذکر شد حال حاضر به جای داروخانه هلال‌احمر کرمانشاه در کرمانشاه با نام «مرکز فوریت‌های دارویی» فعالیت دارد و داروهای محدودی را هم عرضه می‌کند. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه به صورت شفاهی به تمام شرکت‌های دارویی گفته‌شده به داروخانه هلال‌احمر دارو ندهند: «حتی شرکت سهای هلال که زیرمجموعه هلال‌احمر است و افزون بر 800 قلم دارو دارد هم امکان اینکه به ما دارو بدهد، ندارد. در حالی که ما مجوز مرکز فوریت‌های دارویی و مسئول فنی هم داریم.»

معتمدی با بیان اینکه مرکز فوریت‌های دارویی کرمانشاه تمام ویژگی‌های یک داروخانه استاندارد را دارد، می‌گوید که در برخی استان‌های دیگر با همین مجوز مرکز فوریت‌های دارویی، دارو دریافت می‌شود، اما دادن دارو به این مرکز در کرمانشاه تخلف است!

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.