جنگ در اوکراین، قحطی نان در جهان

توقف صادرات گندم از روسیه و اوکراین به کمبود نان در دیگر کشورهای جهان دامن خواهد زد

بیش از یک چهارم گندم جهان از صادرات روسیه و اوکراین به دیگر کشورها تأمین می‌شود و توقف صادرات به دلیل جنگ به افزایش قیمت گندم و کمبود آن در جهان دامن خواهد زد

صف مردمی که برای خرید نان در لبنان تشکیل شده است به زودی طولانی تر نیز خواهد شد. به دلیل انفجار و آتش‌سوزی در تنها سیلوی غلات در بیروت لبنان تقریباً هیچ سیلوی غلاتی ندارد و فقط به واردات منظم گندم و دیگر غلات وابسته است.

هم اکنون به دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین که دو تامین‌کننده اصلی غلات هستند این ذخایر دچار نوسان شده است. در یمن نیز مغازه‌داران و مصرف‌کنندگان دغدغه‌های مشابهی دارند و با این که آرد گندم هنوز موجود است اما بعضی تامین‌کنندگان قیمت‌های خود را بالا برده اند.

احتمال می‌رود که جنگ بین روسیه و اوکراین باعث کمبود گندم و آرد در لبنان و یمن شود. ۲۹درصد گندم جهان از صادرات روسیه و اوکراین تأمین شده و میلیاردها نفر را سیر می‌کند. وارد کنندگان اصلی لبنان و لیبی هستند که هم اکنون قیمت مواد غذایی در آنها ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

توقف ناگهانی صادرات در پی جنگ بین اوکراین و روسیه باعث شده قیمت جهانی گندم به بالاترین حد آن در ۲۴ سال گذشته برسد. بازار بیشتر محصولات کشاورزی خصوصاً گندم کم ثبات بوده و قیمت ها کاملاً به نوسان ذخایر بستگی دارد و این بدین معناست که فقیرترین کشورها در جهان در وضعیت بسیار بدی قرار خواهند گرفت.

حتی کشورهایی که خود محصولات غذایی مورد نیازشان را کشت می‌کنند نیز در امان نخواهند بود. بیشتر کارخانه‌جات تولید کودشیمیایی به گاز روسیه وابسته بوده و مقامات می گویند که آنها نیز از جنگ روسیه و اوکراین ضربه خواهند خورد.

اتحادیه اروپا می‌گوید اقداماتی جهت حمایت از بخش کشاورزی و مصرف‌کنندگان خود انجام داده است؛ اما کشورهای فقیرتر قادر به انجام چنین حمایتی نیستند و شهروندان آنها می توانند قربانیان یک جنگ خارجی باشد.

مترجم مهرناز الماسی
گویندگان: مهرناز الماسی، فواد بدری
منبع:
TRT World

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.