تیم‌ملی والیبال زیر و رو شد

نسل طلایی کنار رفتند و جوان‌ها آمدند؛ پیش به سوی موفقیت‌های جدید

شهروندآنلاین: تیم‌ملی والیبال ایران با شرایطی که دیگر خبری از ستاره‌های همیشگی در ترکیب آن نیست، خود را برای مسابقات المپیک آسیایی چین آماده می‌کند.

در سال‌های گذشته که والیبال ایران در مسابقات جهانی و المپیک با اقتدار حاضر می‌شد و حریفان نامدار را کنار می‌زد، عادت کرده بودیم نام‌های بزرگی را در ترکیب این تیم ببینیم و با ستاره‌های مشهور این تیم زندگی کنیم. حالا اما دیگر خبری از ستاره‌های بزرگ در ترکیب تیم ملی والیبال نیست.

جدایی ستاره‌ها بعد از المپیک

همه‌چیز از نتایج ضعیف تیم‌ملی والیبال در المپیک توکیو آغاز شد؛ جایی که با مربی بزرگ روسیه‌ای و البته ستاره‌های بزرگ همیشگی تیم ایران نتوانست به جمع تیم‌های حاضر در مراحل نهایی المپیک برسد. بعد از مسابقات سیلی از انتقادها روانه فدراسیون و کادرفنی و بازیکنان شد. در نهایت کار به جایی رسید که ستاره‌های بزرگ یکی‌یکی از تیم‌ملی خداحافظی کردند و البته که کادرفنی هم تغییر کرد. فدراسیون والیبال بهروز عطایی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی برگزید و او چندماه بعد با تیمی جوان راهی مسابقات آسیایی شد و توانست عنوان قهرمانی را به‌دست آورد و این موفقیت حضور او روی نیمکت والیبال را تا بازی‌های آسیایی چین تمدید کرد.

کدام ستاره‌ها کنار رفتند؟

به این نام‌ها نگاه کنید: «سعید معروف (کاپیتان)، جواد کریمی، سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، مسعود غلامی، امیر غفور، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، مرتضی شریفی، مهدی مرندی و آرمان صالحی». این لیست، بازیکنان تیم‌ملی والیبال ایران در المپیک توکیو که سال گذشته برگزار شد را نشان می‌دهد. از این لیست سعید معروف از تیم‌ملی خداحافظی کرده، محمد موسوی و امیر غفور در راستای جوانگرایی دیگر به تیم‌ملی دعوت نمی‌شوند؛ مهدی مرندی، عادل غلامی و آرمان صالحی که بعد از المپیک در تیم‌ملی بودند هم امسال دعوت نشدند و نفرات جایگزینی برایشان در نظر گرفته شده است.

لیست کنونی، پر از نام‌های جدید و جوان

لیست تیم‌‎ملی والیبال برای اردوی پیش روی این تیم پر است از نام‌هایی که تابه‌حال نشنیده‌ایم. به این اسامی دقت کنید: «جواد کریمی، علی رمضانی، محمدطاهر وادی، فاضل پژومان، محمدرضا حضرت‌پور، ابوالفضل قلی‌پور، محمدرضا موذن، صابر کاظمی، امین اسماعیل‌نژاد، پوریا یلی، بردیا سعادت، علی‌اصغر مجرد، امیرحسین توخته، رضا عابدینی، محراب ملکی سرخی، مهدی جلوه، امیررضا سرلک، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، اسماعیل مسافر، مجتبی میرزاجانپور، امیرحسن فرهادی، مرتضی شریفی، میثم صالحی و احسان دانش‌دوست».

بر اساس تصمیم کادرفنی، تیم‌ملی والیبال قرار است از بین این نفرات، بازیکنان اصلی برای اعزام به مسابقات آسیایی انتخاب شوند تا شهریورماه سال‌جاری بتوانند حضوری مقتدرانه در این تورنمنت داشته باشند.

نکته قابل توجه اینکه از این بین مجرد، میثم صالحی و جواد کریمی دچار مصدومیت هستند و مشخص نیست چه زمانی قادر به بازگشت به میادین خواهند بود.

به عبارت بهتر از بین نفراتی که در المپیک توکیو حضور داشتند ، فقط مرتضی شریفی، میلاد عبادی‌پور و صابر کاظمی همچنان در تیم‌ملی حضور دارند و شانس رفتن به بازی‌های لیگ ملت‌های 2022 و بازی‌های آسیایی چین را خواهند داشت.

پوست‌اندازی کامل در والیبال

حال مشخص است نسل طلایی والیبال ایران به‌طور کامل کنار رفته و نفرات جدیدی جای آنها را گرفته‌اند. دیگر خبری از بهترین‌های سال‌های گذشته والیبال در تیم‌ملی نیست و این مهم در راستای جوانگرایی و پوست‌اندازی تیم‌ملی صورت گرفته است. اتفاقی که در همه‌جای دنیا مرسوم است و حالا ایران نیز بعد از سال‌ها استفاده از خدمات نفرات مطرح چنین شرایطی را تجربه کرده است.

عطایی: جوانگرایی لازمه تیم‌ملی والیبال بود

بهروز عطایی، سرمربی تیم‌ملی والیبال از زمانی که جانشین آلکنو شد، با تزریق بازیکنان تازه‌نفس تلاش زیادی برای جوانگرایی انجام و این روند را ادامه هم داد. سرمربی تیم‌ملی والیبال در این خصوص گفته است: «تا پایان رقابت‌های باشگاه‌های آسیا نیز ۱۰ الی ۱۲ بازیکن به اردو‌ها اضافه خواهند شد و در نهایت یک تیم راهی لیگ ملت‌ها و تیم دیگر راهی بازی‌های کشور‌های اسلامی می‌شود. این نکته را بگویم که معمولا تغییرات با مقاومتی همراه است. سالیان سال ترکیب ثابتی داشتیم، ولی احساس نیاز به تغییرات بود و سعی کردیم تیمی شکل بگیرد که هدف نهایی آن المپیک ۲۰۲۴ باشد.»

او افزود: «تعدادی از بازیکنان باتجربه فعلا در ترکیب نخواهند بود و در آینده قطعا از بازیکنان بر اساس نیاز استفاده خواهد شد، ولی زمان استفاده از این بازیکنان برعهده کادرفنی خواهد بود. جا دارد از سعید معروف به‌خاطر خدماتش که منشأ موفقیت بود، تشکر کنم. بخش عمده‌ای از موفقیت‌های تیم‌ملی سهم او بود. خداحافظی از تیم‌ملی تصمیم شخصی او بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.