ببخشید آقای معمار!

حاشیه‌نگاری «شهروند» از قهرمانی پر سر و صدای والیبالیست‌های جوان در جهان

بعد از ناکامی تیم ملی والیبال در مسابقات لیگ ملت‌های 2023، امید مردم به آینده والیبال ایران رنگ می‌باخت که قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان در مسابقات جهانی، جانی تازه‌ به والیبال ایران بخشید و حالا دوباره تمام توجه‌ها به این رشته جذاب جلب شده است.

به گرارش شهروند آنلاین، تیم ملی والیبال جوانان ایران در بیست‌ودومین دوره از مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی بحرین برگزار ‌شد، موفق به کسب 8 پیروزی متوالی شد و بدون حتی یک شکست، جام قهرمانی را بالای سر برد. این در حالی است که ایتالیا، دیگر فینالیست این مسابقات که یکشنبه‌شب برابر سروقامتان کشورمان قرار گرفته بود، پیش از حضور در فینال متحمل 2 شکست شده بود.

شاگردان غلامرضا مومنی مقدم بعد از کسب 7 پیروزی، برای انجام دیدار نهایی از ساعت 20:30 یکشنبه به مصاف ایتالیا رفتند و در نهایت، این دیدار ماراتن‌گونه را با برتری 3 بر 2 به پایان رساندند. ملی‌پوشان جوان کشورمان در ست‌های دوم و سوم با امتیاز مشابه 25 بر 23 مغلوب ایتالیا شدند، اما در ست‌های اول، چهارم و پنجم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 20، 25 بر 16 و 15 بر 9 ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی جهان، را از پیش رو برداشتند تا برای دومین‌بار مدال طلای این رقابت‌ها را از آن خود کنند.

مرد محبوب برابر ایران زانو زد

کمتر کسی است که دوران پرفروغ والیبال ایران را به یاد نیاورد. دورانی که با هدایت ولاسکو آغاز شد و این مربی در طول سال‌های حضورش در ایران، بارها به آرزوهای والیبالی مردم ایران جامه واقعیت پوشاند. ولاسکو که از او به‌عنوان معمار والیبال ایران یاد می‌شود، این روزها به‌عنوان مدیر تیم‌های پایه تیم ملی والیبال فعالیت می‌کند و در جریان دیدار فینال بین دو تیم ایران و ایتالیا هم به عنوان مدیر فنی ایتالیایی‌ها روی نیمکت این تیم حضور داشت. در طرف مقابل اما، پیمان اکبری همین وظیفه را در تیم ملی ایران به عهده داشت و در نهایت رقابت تن به تن این دو مربی کهنه‌کار به سود حریف ایرانی به پایان رسید. نکته جالب توجه دیگر در خصوص بیست‌ودومین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان، نبرد ایران و آرژانتین در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات بود. شاگردان مومنی مقدم نخستین‌بار با شکست آرژانتین برای خولیو ولاسکوی دوست‌داشتنی خط و نشان کشیده بودند. در خصوص تاثیر پیمان اکبری در قهرمانی ایران و نبرد او با ولاسکو، غلامرضا مومنی مقدم این‌گونه توضیح می‌دهد: «پیمان اکبری تجربه فوق‌العاده خوبی داشت و هنگام مسابقات خیلی به تیم ایران کمک کرد. از تیم آنالیز نیز تشکر می‌کنم. با ایتالیایی بازی داشتیم که از همه لحاظ مسلح بود. 16 نفر در کادر فنی داشتند، به‌علاوه خود ولاسکو که حرف ندارد. آنها دوست داشتند با قهرمانی از اینجا بروند، اما بازیکنان ایران اجازه ندادند.»

4 جایزه انفرادی و یک جام قهرمانی

در پایان بیست‌ودومین دوره از مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان، کمیته فنی این مسابقات از برترین بازیکنان این دوره رونمایی کرد و سهم پسران ایران در جوایز انفرادی 4 عنوان بود. قطر پاسور ایران، یعنی محمد امین گلزاده، عنوان مهم ارزشمندترین بازیکن مسابقات را از آن خود کرد و همزمان به‌عنوان برترین قطر پاسور نیز انتخاب شد. مبین نصری نیز در کنار اورییلی ماتیا از ایتالیا، به‌عنوان برترین مهاجم این رقابت‌ها برگزیده شد. عرشیا به‌نژاد هم عنوان بهترین پاسور این رقابت‌ها را کسب کرد.

در دیدار رده‌بندی این مسابقات هم بلغارستان از سد آرژانتین گذشت و بدین‌ترتیب، بلغارها بعد از ایران و ایتالیا در جایگاه سوم این مسابقات قرار گرفتند.

سیل پیام‌های تبریک برای سروقامتان جوان

بلافاصله بعد از قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان ایران در بیست‌ودومین دوره از مسابقات جهانی که برای دومین‌بار در تاریخ این رشته رقم ‌خورد، سیل تبریک‌های مسئولین ورزشی و غیر ورزشی به سمت این تیم روانه شد. ابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهوری)، غلامحسین محسنی اژه‌ای (رئیس قوه قضائیه)، ناصر کنعانی (سخنگوی وزارت خارجه)، محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه)، محمدمهدی فروردین (رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی)، سید حسن خمینی، محمد مخبر (معاون اول رئیس‌جمهوری) و … با ارسال پیام‌های جداگانه موفقیت تیم ملی جوانان ایران را در مسابقات جهانی والیبال تبریک گفتند.

مومنی مقدم: این جوانان آینده والیبال ایران هستند
امیدوارم این شخصیت تیمی پابرجا بماند

غلامرضا مومنی مقدم، سرمربی تیم ملی والیبال جوانان، بلافاصله بعد از پیروزی برابر ایتالیا و فتح دومین جام قهرمانی ایران در تاریخ مسابقات قهرمانی والیبال جوانان جهان در خصوص این پیروزی ارزشمند و دلایل کسب آن صحبت کرد.

عضو کوچکی از این تیم بودم و همکارانم در این موفقیت سهم بزرگی داشتند

به بازیکنان ایران افتخار می‌کنم که در این دو سال بسیار زحمت کشیدند و فشارهای زیادی را تحمل کردند. دست تک‌تک آنها را می‌بوسم. کادر فنی نیز زحمات زیادی کشید. پیمان اکبری که مانند برادر من است، در نقش مدیر فنی تیم به هر شکلی مشاوره داد. آقایان زارع، منصوری، شاکری، جدیدالاسلام، حسن‌زاده، عزیزی و همه زحمت زیادی کشیدند. من هم عضو کوچکی از این خانواده بودم که توانستیم دست به دست هم دهیم و قهرمان شویم. در حال حاضر هم فقط خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق افتاد و حتی برای چند لحظه دل مردم ایران شاد شد.

تمام سالن تیم ایران را تحسین می‌کرد

کسب قهرمانی جهان افتخار بزرگی برای والیبال کشور است. اینها نسل آینده والیبال هستند و امیدوارم به باد فراموشی سپرده نشوند و به نحو احسن از آنها استفاده شود. کل سالن و همه بازیکنان و مربیان تیم ایران را تحسین می‌کردند. وقتی 2 بر یک مقابل تیم خوبی مثل ایتالیا عقب هستید، بازگشت به بازی بسیار دشوار است و این قدرت والیبال ایران، اراده و اعتماد به نفس تیم را نشان می‌دهد. امیدوارم همه رده‌های سنی موفق باشند و بتوانند افتخار کسب کنند. بدون باخت قهرمان جهان شدیم و همه تیم ایران را تحسین می‌کنند. حتی ایتالیا با 2 باخت به کار خود پایان داد. امیدوارم این شخصیتی که پیدا کرده‌ایم، پابرجا بماند. گروه خوبی بودیم و همه مثل برادر در کنار یکدیگر کار کردیم. امیدوارم این اتفاق خوب در همه رده‌ها رخ دهد. دوباره از همکارانم تشکر می‌کنم. بودن کنار آنها برای من افتخار بزرگی بود.

گلزاده: قول می‌دهم بهترین پشت خط زن در رده بزرگسالان شوم
این شادی را به مردم و خانواده‌ام تقدیم می‌کنم

محمد امین گلزاده که در پایان دیدار برابر ایتالیا به‌عنوان ارزشمندترین بازیکن و بهترین پشت خط زن بیست‌ودومین دوره از مسابقات قهرمانی والیبال جوانان جهان انتخاب شد، بعد از بالا بردن جام قهرمانی درباره این رقابت‌ها صحبت کرد.

دعای خیر خانواده‌مان و مردم ایران بدرقه راه ‌ما بود

ما قهرمان شدیم و این قهرمانی با دعای خیر خانواده همه ما، مردم عزیز کشورمان و همت کادر فنی میسر شد. از تمام تیم تشکر و این قهرمانی دلچسب را به مردم عزیز کشورم تقدیم می‌کنم. خیلی خوشحالم که 4 عنوان فردی را هم در این رقابت‌ها کسب کردیم. هدفم این بود که در این دوره بهترین عملکرد را داشته باشم و خدا را شاکرم که این اتفاق رخ داد.

برای تیم جوانان همه چیز تازه شروع شده

خیلی خوشحالم که همزمان دو عنوان فردی را از آنِ خود کردم و می‌خواهم این جوایز را به خانواده‌ام تقدیم کنم، چون آنها برای من بسیار مهم‌ هستند. برای‌ ما بازیکنان تیم ملی جوانان، همه چیز تازه شروع شده است و اهداف بزرگ‌تری در سر داریم. می‌خواهیم به تیم بزرگسالان اضافه شویم و آینده خوبی را هم برای خودمان و هم برای والیبال ایران رقم بزنیم. امروز موفق شدم عنوان برترین پشت خط زن جوانان جهان را کسب کنم، اما هدفم این است که این عنوان را در رده بزرگسالان تکرار کنم و قول می‌دهم که این اتفاق رقم بخورد.

//اتمام پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.