کن؛ شعبه دوم بخش رقابت بازیگری جشنواره فیلم فجر؟!

رقابت ستارگان زن ایرانی در سواحل کن 

شهروندآنلاین: امسال در جشنواره فیلم فجر صحبت از غیبت شماری از بزرگ‌ترین ستارگان زن سینمای ایران بر سر زبان‌ها بود. به عبارت بهتر؛ جشنواره فجر امسال، جشنواره بی‌ستاره‌ای بود. جشنواره‌ای که ستارگانی چون لیلا حاتمی، هدیه تهرانی، الناز شاکردوست، ترانه علیدوستی و خیلی‌های دیگر که در سینمای ایران سری توی سرها داشتند، غایب بودند و همین هم فجر چهلم را از آن شوروحال همیشه تهی کرده بود.

ولی شاید آن سینمادوستانی که در جشنواره چهلم فجر ناراحت بودند که چرا هیچ‌کدام از ستارگان سینمای ایران در این دوره از جشنواره حضور ندارند؛ تصورش را هم نمی‌کردند که بزرگ‌ترین رقابت ستارگان زن ایرانی چند ماه بعد از فجر، در سواحل کن برگزار خواهد شد!

سیمرغ بازیگری در سواحل کن!

این اتفاق اما رخ داده و در فستیوال امسال کن شاهد رقابت بزرگی بین ستارگان ایرانی سینما خواهیم بود. ستارگانی که تقریبا همه‌شان سابقه درخشش در بالاترین سطح سینمای جهان را دارند و از این‌رو منتقدان غربی هم آنها را جزو مدعیان اصلی کن امسال در رقابت بازیگری زنان نامیده‌اند. اصلی‌ترین جلوه‌ این رقابت را می‌توان بین لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی -و البته ستاره جدیدی که بر سرنوشت تراژیکش غلبه کرده و آمده تا چشم‌ها را به بازگشتش خیره کند- می‌توان دید.

لیلای ترانه!

در این بین ترانه علیدوستی با کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم برای ایرانی‌ها در جشنواره کن حضور دارد. فیلمی به نام «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی که با دو فیلم اولش «ابد و یک روز» و «متری شیش‌ونیم» خود را بین کارگردانان بزرگ و کنجکاوی‌برانگیز ایران تثبیت کرده و حالا هم با سومین فیلمش «برادران لیلا»، بدون حتی یک نمایش در ایران، جنجال‌ها و حاشیه‌های پرتعدادی تجربه کرده است. پیش‌فرضی که باعث می‌شود هر اتفاقی برای ترانه علیدوستی در این جشنواره بیفتد، با استقبال پرشوری روبه‌رو شود.
ترانه علیدوستی که با فیلم‌های «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و «فروشنده» به عنوان بازیگر زن اصلی فیلم‌های اصغر فرهادی شناخته می‌شود؛ پیشتر با «فروشنده» در همین فستیوال کن نگاه‌ها را به خود دوخته و حالا امسال آمده تا این اتفاق را در فیلم یک کارگردان دیگر تکرار کند. در فیلم «برادران لیلا»ی سعید روستایی که تاکنون اخبار چندانی درباره داستان و فضای آن در رسانه‌ها منتشر نشده و این فضای پرابهام باعث شده شاهد یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های دو سه سال اخیر باشیم.

بازگشت گلشیفته

گلشیفته فراهانی، اما، رقیب اصلی ترانه علیدوستی در فستیوال امسال کن است. بازیگری که بعد از حضور در فیلم «یک مشت دروغ» ریدلی اسکات ده دوازده سالی می‌شود که از متن اخبار و حواشی سینمای ایران دور بوده. امسال اما به خاطر حضور پررنگ بازیگران ایرانی، رقابت او با همکاران سابقش -که به عنوان مثال در «درباره الی» و یکی دو فیلم دیگر در کنار هم نیز حضور داشته‌اند- رسانه‌های جهان را متوجه جنبه‌های جذاب این رقابت در جشنواره امسال کن کرده است.
گلشیفته فراهانی که سابقه خوبی در فستیوال کن دارد و پیشتر مثلا با فیلمی از جیم جارموش در کن خوش درخشیده، امسال با فیلم «برادر و خواهر» به کارگردانی ارنو دپلشن در بخش رقابتی این رویداد مهم حاضر خواهد بود. درامی فرانسوی به کارگردانی ارنو دپلشن و بازی ماریون کوتیار، ملویل پوپو، گلشیفته فراهانی و کوسمینا استراتان که داستان خواهر و برادری را روایت می‌کند که پس از دو دهه به دلیل مرگ والدین‌شان دوباره کنار هم قرار می‌گیرند.

لیلای ایران

ضلع سوم ستارگان ایرانی جشنواره امسال کن لیلا حاتمی است. ستاره درخشان سینمای ایران که نه‌تنها در زمان تحصیل در فرانسه زندگی کرده و بعدتر هم به دلیل کارنامه پربار فرهنگی‌اش برنده نشان لژیون دونور از دولت فرانسه شده، بلکه هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان یکی از داوران این رویداد بزرگ سینمایی در جشنواره کن حضور داشته است.
این بازیگر امسال با اینکه در بخش اصلی رقابتی فستیوال کن حضور ندارد، اما به عنوان بازیگر فیلمی به نام «تصور» به کارگردانی علی بهراد و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که به عنوان یکی از هفت فیلم بلند بخش رقابتی هفته منتقدان توانسته مجوز ورود در این رویداد را به دست آورد، به واسطه عکس‌ها و خلاصه داستانی که از این فیلم منتشر شده، توانسته کنجکاوی دوستدارانش را موجب شود. این فیلم، اولین فیلم سینمایی علی بهراد است که از آن به عنوان یک فیلم جاده‌ای عاشقانه پاپ، معاصر، پر از راز و رمز و فانتزی یاد شده است.

بازگشته!

چهارمین ستاره ایرانی کن امسال اما حکایتی دیگر دارد. او زهرا امیرابراهیمی است. بازیگری که در بدو ورود به سینمای ایران درگیر تندبادی ویرانگر شد و سوخت. این بازیگر اما امسال از خاکستر سرنوشت تراژیکش بلند شده و به دنبال معرفی دوباره خود به دنیای سینماست، با فیلمی به نام «عنکبوت مقدس» درباره زن‌هایی که در تار سرنوشت‌شان اسیر ماندند و اسیر مردند!
«عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که داستان قتل‌های سعید حنایی را در شهر مشهد روایت می‌کند، به عقیده بسیاری می‌تواند سکوی پرتابی باشد برای زهرا امیرابراهیمی -و حتی کارگردانش- تا خود را به دنیای سینما معرفی کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.