نبض زائران در دست پزشکان با تجربه

رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران از مراکز درمانی هلال‌احمر در عربستان بازدید کرد

موسم حج، فرصت دوباره‌ای است برای خدمت‌رسانی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در حوزه بهداشت و درمان، آن هم در سرزمین وحی. پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که با استقرار در سه درمانگاه و یک بیمارستان مکه و دو درمانگاه مدینه می‌کوشند تا خدمات درمانی قابل قبولی به زائران خانه خدا ارائه کنند. امسال به ازای هر 400 زائر یک پزشک در حج حضور دارد. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران روز گذشته عازم عربستان شد تا ضمن بازدید از مجموعه درمانی هلال‌احمر ایران در مکه‌مکرمه و مدینهمنوره بر نحوه ارائه خدمات به زائران نظارت کند. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر معتقد است این روزها هلال‌‎احمر ایران در عربستان برای جمهوری اسلامی افتخارآفرینی می‌کند. برای نهادی که ‏فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیبسرخ و هلال‌احمر اخیرا جایزه معتبر هنری داویسون را به آن اعطا ‏کرده است، توقعی غیر از آبروداری در آن سوی مرزها نیست. ‏در حج‌تمتع امسال 280 پزشک و کادر درمان به ارائه خدمات درمانی به زائران می‌پردازند.

شهروند آنلاین _ فاطمه عسگری نیا: در حالی که اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی برای انجام اعمال حج، دیگر پایان یافته و بیش از 39 هزار و 600 زائر هم‌اکنون برای انجام اعمال حج‌تمتع آماده می‌شوند رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران برای نظارت بر نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی راهی عربستان شد.

پیرحسین کولیوند، از دو درمانگاه شبانه‌روزی پزشکی حج و زیارت جمعیت در شهر مکه بازدید کرد و در جریان کم‌وکیف خدمتگزاری به حجاج ایرانی قرار گرفت. او ضمن گفت‌وگو با پزشکان، کادر درمان و حجاج مراجعه‌کننده به مراکز درمانی پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در مکه از هتل‌های محل اسکان حجاج ایرانی بازدید و شرایط بهداشتی این اماکن را بررسی کرد. او در این بازدید، رضایتمندی زائران از خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال‌احمر در ایام حج امسال را مطلوب خواند.

کمک در عملیات پزشکی حج، بازدید از نحوه ارائه خدمات پزشکی و درمانی به زائران ایرانی در مراسم حج‌تمتع امسال، دیدار با مقامات حوزه هلال‌احمر و وزارت بهداشت و درمان عربستان‌سعودی و بازدید از مراکز درمانی ایران و بهره‌مندی بیشتر از امکانات سعودی برای ارائه خدمات بهداشت و درمان ازجمله برنامه‌های سفر دکتر پیرحسین کولیوند به عربستان‌سعودی خواهد بود.

بهره‌گیری از پزشکان باتجربه در حج امسال

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر می‌گوید در حج امسال تمامی پزشکان و کادر درمان اعزامی از میان پزشکان باتجربه انتخاب شده‌اند: «با توجه به اینکه امسال ظرفیت حجاج ایرانی از سوی مقامات سعودی کم شده طبعا تعداد کادر درمان نیز کاهش یافته، به همین دلیل از کادر درمان باتجربه استفاده شده است.»

به گفته سیدعلی مرعشی تمامی کادر اعزامی به سرزمین وحی در سال‌های گذشته مشرف به انجام اعمال شده و در حال حاضر  دغدغه خدمت به سلامت زائران را داشته  و به همین منظور درگیر اعمال نخواهند شد: «کادر درمان بزرگ‌ترین وظیفه‌‌شان سلامت زائران بوده و به همین دلیل از زیارت‌ روزانه خانه خدا می‌گذرند و به زائرانش خدمت می‌کنند»

خدمات هلال‌احمر ایران بی‌نقص است

توجه به ارتقای کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی مراکز درمانی هلال‌احمر در موسم حج امسال از دید ناظران عربستانی هم پنهان نماند و طی بازدیدی که نمایندگان وزارت صحه عربستان از خدمات بهداشتی و درمانی ارائه‌شده از سوی ایران و مراکز درمانی هلال‌احمر داشتند این خدمات را کامل و بی‌نقص دانستند و رضایت کامل خود را از این خدمات اعلام کردند.»

راه‌اندازی بیمارستان تخصصی هلال‌احمر در عربستان

یکی از اقدامات خوبی که جمعیت هلال‌احمر امسال موفق به انجام آن شد اخذ مجوز راه‌اندازی بیمارستان هلال‌احمر در مکه‌مکرمه بود؛ بیمارستانی تخصصی با تجهیزات کامل و دارای بخش‌های  داخلی، قلب، زنان و زایمان، ارتوپدی و دندان‌پزشکی با 60 تخت که دارای دو بخش زنان و مردان و یک سی.سی.یو مجهز است. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ایران می‌گوید: «علاوه بر این در ۲۸ هتل محل اسکان زائران ایرانی نیز درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر به شکل ۸ و ۱۶ ساعته فعال هستند. همچنین در سه منطقه مکه‌مکرمه در ستادها درمانگاه شبانه‌روزی داریم و خدمات لازم را به زائران ایرانی ارائه می‌دهیم. زائران بیمار در هتل محل اسکان خود که دارای مطب، پزشک معالج و خدمات نوار قلب و … است، ویزیت و معاینه می‌شوند و اگر نیاز به خدمات سطح بالاتر داشته باشند به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند. علاوه بر این، زائران در صورت احساس نیاز به خدمات بیمارستانی می‌توانند به بیمارستان هلال‌احمر مراجعه کنند.»

بیش از 24 هزار مورد ویزیت زائران ایرانی در مکه و مدینه

تیم‌های پزشکی و درمانی هلال‌احمر ایران در عربستان‌سعودی در 18 روز نخست اعزام زائران، بیش از 24 هزار مورد ویزیت تخصصی و عمومی به زائران ایرانی حج‌تمتع ارائه داده‌اند. به گفته مرعشی از روز 26 خرداد تا پایان روز دوازدهم تیرماه در مجموع 19 هزار و 566 مورد ویزیت زائران در مطب‌ها و مجموعه‌ها و 4870 مورد ویزیت تخصصی به زائران ایرانی ارائه شده است. در بازه زمانی یادشده 115 مورد بستری زائران بیمار را در مکه‌مکرمه و مدینه‌منوره داشته‌ایم و 2955 مورد نیز خدمات پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و … در مکه و مدینه به زائران ایرانی ارائه شده است. همچنین 11 هزار و 387 مورد خدمات پرستاری، 16 هزار و 325 مورد نسخ درمانگاه‌ها و 1129 مورد نیز نسخ بیمارستانی بوده است.»

تعامل با جمعیت‌های مسلمان در حج

هلال‌احمری‌های حاضر در موسم حج به جز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در تلاشند تا با امضای تفاهمنامه‌هایی با نمایندگان جمعیت‌های ملی حاضر در حج به تقویت روابط بین‌المللی هم کمک کنند. دیدار هیأت پزشکی حج نیجریه با هیأت پزشکی حج ایران ازجمله این دیدارها بوده است. در دیدار هیأت پزشکی حجاج نیجریه با جانشین نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ایران، زمینه‌های مشترک همکاری، بررسی و مقرر شد تفاهمنامه همکاری میان دومجموعه امضا شود.

هیأت پزشکی نیجریه با حضور در مقر بعثه حج جمهوری اسلامی ایران در مکه‌مکرمه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی، جانشین نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و دکتر سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار مقرر شد تفاهمنامه توسعه همکاری‌های میان ایران و نیجریه در زمینه‌های فرهنگی و ارائه خدمات پزشکی و درمانی به زائران حج، امضا شود.

ارائه خدمات پزشکی در منا و عرفات

در حالی که کم‌کم به روز عرفه نزدیک می‌شویم و زائران خود را برای حضور در صحرای عرفات حاضر می‌کنند نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر چندروزی است که به صورت شبانه‌روزی در عرفات حاضرند و مشغول آماده‌سازی امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات پزشکی به زائران ایرانی در مراسم تشریق هستند. خوشبختانه محموله‌های دارویی ارسالی به عربستان رسیده است و نگرانی از بابت تامین داروهای موردنیاز نیست.

مرعشی از برگزاری کمیسیون بیماران ایام تشریق هم خبر می‌دهد و می‌گوید: «اگر کسی در ایام تشریق امکان انجام کامل اعمال را نداشته باشد، با کمک تیم پزشکی به عرفات اعزام می‌شود. تنها نگرانی این روزهای کادر درمانی برای زائران، گرمای شدید هواست که گاهی باعث ضعف و بی‌حالی آنها می‌شود.»

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: «مسئولان مراکز پزشکی از مکان‌های درنظر گرفته‌شده برای ارائه خدمات درمانی به زائران در مشاعر مقدسه بازدید کرده و در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند.»

به گفته او شربت و سرم‌های موردنیاز از عربستان خریداری و تامین شده و هم‌اکنون کمبود دارویی نداریم: «خوشبختانه فعالیت درمانگاه اصلی زائران ایرانی در مدینه‌منوره اخذ شده و  با راه‌اندازی این مرکز بسیاری از مشکلات ما در ارائه خدمات درمانی به زائران مدینه حل خواهد شد.»

انتهای پیام//

با تجربه‌ترین پزشکان ایرانی در حج امسال حضور دارند

تشریح جزئیات خدمات پزشکی و درمانی به زائران ایرانی حج تمتع

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.