ویدیو/ اثرات و صدمات جسمی ناشی از آزمایش‌های هسته‌ای چیست؟

بررسی اثرات آزمایش‌های هسته‌ای و صدمات جسمی ناشی از آنها

۸ کشور تاکنون ۲۰۵۶ آزمایش هسته‌ای انجام داده‌اند که بیش از نیمی از آنها توسط آمریکا انجام شده است. این آزمایش‌های هسته‌ای به دلیل پرتوهای رادیواکتیو صدمات جسمی فراوانی به دنبال دارند.

به گزارش خبرنگار شهروند از سال ۱۹۴۵ تا کنون بیش از ۲هزار  آزمایش هسته‌ای در حداقل ۸ کشور انجام شده است.

حدود ۹ کشور از کشورهای جهان در اوایل سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۷۰۰ کلاهک‌ هسته‌ای در اختیار داشتند. آمریکا و روسیه تعداد زیادی از کلاهک‌های از رده خارج شده را نابود کردند، اما چندین کشور دیگر همچنان در حال افزایش ذخایر هسته‌ای خود هستند.

۸ کشور از جمله آمریکا، روسیه (شوروی)، فرانسه، انگلستان و کره شمالی تاکنون ۲۰۵۶ آزمایش هسته‌ای انجام داده‌اند که بیش از نیمی از آنها توسط آمریکا انجام شده است. بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای به نام بمب تزار در سال ۱۹۶۱ توسط شوروی انجام شد.

در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ و در طول جنگ جهانی دوم ایالات متحده آمریکا اولین سلاح هسته‌‌ای خود را با نام رمز ترینیتی در صحرای نیومکزیکو منفجر کرد.

کمتر از یک ماه بعد، آمریکا دو بمب اتمی را بر شهرهای ناگازاکی و هیروشیما در ژاپن انداخت که بیش از ۱۰۰هزار نفر بلافاصله کشته شدند. هزاران نفر دیگر در اثر جراحات، مسمومیت پرتویی و سرطان در سال‌های بعد جان خود را از دست دادند.

بر اساس تاریخچه پروژه منهتن- پروژه‌ای که به ساخت بمب هسته‌‌ای انجامید و در زمان جنگ جهانی دوم از آن استفاده شد- منتشر شده توسط وزارت انرژی آمریکا، تعداد قربانیان به حدود ۲۰۰ هزار نفر رسید.

بر اساس میزان اشعه تولیدی، صدمات انسانی می‌تواند متفاوت باشد. مرگ، ایست قلبی، از بین رفتن مغز استخوان، سرطان به ویژه سرطان تیروئید و سرطان خون، مسمومیت پرتویی، نازایی، ناهنجاری‌های کروموزومی، اسهال و استفراغ و… بخشی از این صدمات هستند.

برای اطلاعات بیشتر و مطالب کامل‌تر ویدیو را ببینید.

مترجم: مهرناز الماسی
منبع:
Aljazeera

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.