حمایت از ایده های جوانان در امدادرسانی

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری خود به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس این سازمان خبر داد؛

15 آبان‌ماه 1401 سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر 75 ساله شد. سازمانی که امسال تولد خود را با شعار مهربان خواهیم ماند جشن گرفت. تاریخ این سازمان را که مرور می‌کنیم حکایت از آن دارد که در اولین اساسنامه «جمعیت شیروخورشید سرخ » در سال 1313 (ه- ش) به مسأله جوانان اشاره و برای تشکیلات آن نظامنانه مخصوص در نظر گرفته شد اما تاسیس این سازمان عملا 13 سال ‌طول کشید. سازمان جوانان جمعیت در آبان‌ماه سال (1326 ه-ش) بنا به درخواست جمعیت وقت و تصویب اساسنامه آن با همکاری وزارت فرهنگ‌وهنر سابق ( آموزش‌وپرورش فعلی ) تاسیس شد.با توجه به گسترش فعالیتهای مربوط به جوانان در سطح دانشگاه‌ها و تشکیل گروه‌های امداد از جوانان داوطلب در سراسر کشور و عدم‌پیشبینی لازم در اساسنامه (مصوب سال 1326 ه-ش) در خصوص نحوه جذب و به‌کارگیری این بخش فعال از جوانان، این مهم موجب اصلاح و تغییر اساسنامه در سال‌های 1345 و 1346 شد. اساسنامه که مورد تجدیدنظر قرار گرفت به منظور گسترش فعالیتهای جوانان عضو جمعیت، سال 1348 «خانه جوانان» به عنوان مکمل فعالیت جمعیت در ارتباط با جوانان و زیرنظر سازمان جوانان شیروخورشید سابق تاسیس شد.
دکتر محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در سالروز تاسیس این سازمان در نشست مطبوعاتی ضمن تشریح اقدامات و وضعیت این سازمان، خبرهای جدید از اتفاق‌هایی که قرار است در این سازمان رخ دهد،اعلام کرد. از تشیکل تیمهای دادرس پیشرفته در دانشگاه‌های کشور گرفته تا تشکیل سامانه شتاب در حمایت از زمین.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین؛ رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر صحبت‌های خود درباره این سازمان را با اشاره به قدمت آن آغاز کرد و گفت سازمان جوانان قدیمی‌ترین مجموعه‌ای است که در جمعیت هلال‌احمر ایران فعالیت می‌کند و در تمام طول این 75 سال فعالیت مستمری که داشته نقش موثری در جذب جوانان و نوجوانان و آموزش آنها داشته است:«جذب جوانان، آموزش و تقویت توانمندی‌هایآنها براساس آموزش‌هایی که می‌بینند از وظایف ما در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است، جوان‌هایی که حضور سریع‌شان در حوادث بزرگ‌وکوچک طبیعی و غیرطبیعی به عنوان یک بشردوست امدادگر همواره موجب آرام شدن شرایط بحران‌زده مناطق حادثه‌دیده شده است. کشورما حادثه‌خیز است و آمادگی مردم برای رویارویی با این حوادث که گاه پشت سر هم اتفاق می‌افتد یکی از ضرورت‌هاست و این محقق نمی‌شود مگر در سایه شرکت افراد در دوره‌هایآموزشی امدادی. آموزش‌هایی که تاب‌آوری جامعه را در زمان بروز حوادث افزایش می‌دهند.»

14600 کانون هلال‌احمر در کشور

به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در حال حاضر بالغ بر 14 هزار و 600 کانون هلال احمر در مدارس، دانشگاه‌ها و مهدهای کودک در سراسر کشور فعال است و تمام فعالیت  و برنامه‌های کانون محور ما حول تفاهمنامه‌هایی که با وزارت علوم، وزارت آموزش‌وپرورش و بهزیستی منعقد شده است، دنبال می‌شود.»

یکی از طرح‌های خوبی که سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر سرانجام بعد از سال‌ها عملیاتی کرد پذیرش طرح‌های ابتکاراتی جوانان و حمایت از آنهاست. گلفشان در این‌باره می‌گوید:«معتقدیم طرح‌های ابتکاری جوانان جذاب‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود، به‌خاطر همین دوسالی با تمرکز بر این موضوع زمینه‌های عملیاتی شدن آن را فراهم کردیم. حالا جوان‌ها می‌توانند طرح‌های ابتکاری خود را به نمایندگی‌های سازمان جوانان در هلال‌احمر استان‌ها ارائه کنند و بعد از تایید توسط هر استان این طرح‌ها برای بررسی و اجرا به تهران ارسال می‌شوند.»

 

ترویج مهربانی بین غنچه‌های هلال

تقویت روحیه مهربانی در میان افراد از سنین کم بایدآغاز شود درست مثل کاری که سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر تحت‌عنوان طرح دست‌های مهربان در بین غنچه‌های هلال انجام داد. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر دراین‌باره می‌گوید:«درست است آموزش‌های امدادی مهم‌ترین ماموریت ما به هلال‌احمری‌هاست اما توجه به موضوعات بشردوستی هم جزء لاینفک آموزش‌های این جمعیت است. به‌خاطر همین ما سعی کردیم آموزش بشردوستی را از سنین پایین شروع کنیم.»غنچه‌های هلال در قالب طرح دست‌های مهربان یاد گرفتند با دل‌کندن از بهترین اسباب‌بازییا وسیله‌ای که دارند آن را به کودکان کم‌برخوردار بخشیده و لبخند را به آنها هدیه دهند. البته هدف بزرگی که سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از اجرای چنین طرحی دنبال می‌کند تربیت نسل جدید خیرین برای سال‌هایآتی است.

دستهای مهربان غنچه‌ها

غنچه‌های هلال در مهد کودک‌ها، جدا از فعالیت‌های امدادی به موضوعات بشردوستی هم توجه می‌شود؛ احترام و مهربانی کردن به همدیگر ازجمله این برنامه‌هاست:«یکی از برنامه‌های ما در سازمان جوانان «دست‌های مهربان» بود که غنچه‌های هلال در قالب آن آموزش می‌دیدند. با گذشتن از اسباب‌بازی که دوست دارند و هدیه آن به کودکی که کم‌برخوردار است هم مهربانی کردن را یاد بگیرند هم در آینده جزء خیران همیشه در صحنه باشند.»

به گفته گلفشان امسال قرار است مفاهیم بشردوستی را در دوره ابتدایی و مهدهای کودک آموزش دهند و در مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم به ترتیب دادرس و کمک‌های اولیه را:«امسال در هر مدرسه که از قبل کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر دارد دو تیم 14 نفره امدادی تشکیل می‌شود چراکه مدارس یکی از مراکزی است که باید نسبت به این موضوعات آگاهی داشته باشند تا در زمان بروز حوادث تلفات کمتری را داشته باشیم. تخلیه اضطراری یکی از مباحث مهم ما در سرفصل‌های آموزش دادرس در مدارس خواهد بود.»

حالا امسال در کنار دانش‌آموزان دادرس آماده برای روزهای سخت، دانشجویان دادرس آماده برای روزهای سخت هم قرار است در دوره‌هایآموزش امدادی جمعیت هلال‌احمر زیرنظر فرماندهان دادرس پیشرفته که در اردوهای منطقه‌ای مشغول آموزش مبانی آموزشی هستند، شرکت کنند:«اولین دوره آموزشی این دوره‌هایآموزشی با حضور دادرس‌های دختر و پسر 6 استان کشور در مراغه برگزار شد و به ترتیب در مناطق دیگر هم برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در طول برگزاری این دوره‌های آموزشی بیش از 3 هزار دادرس پیشرفته تربیت شوند.»

امیدآفرینی با طرح یاس

درکنار همه طرح‌های بشردوستانه‌ای که جمعیت هلال‌احمر به تنهایییا با کمک سایر ارگان‌ها اجرا کرده است طرح یاس از طرح‌هایی بود که حسابی خودباوری و امید را در میان دختران ساکن در مناطق روستایی و کم‌برخوردار زنده کرد. صحبت از دخترانی است که به‌خاطر سن بالا مجرد مانده‌اند و گاه در سایه ناآگاهی مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفتند:«با تفاهمنامه‌ای که فی‌مابین جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) به امضا رسید برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی و کیفیت زندگی این دختران در دستور کار سازمان جوانان قرار گرفت. تا به حال 12 هزار نفر از سرفصل‌هایآموزشی این طرح بهره‌مند شدند و به عنوان یاران آسیب ستیز در مناطق خود مشغول خدمات‌دهی به همنوعان خویش هستند. افرادی که عمدتا در خانه‌های هلال و دهیاری‌ها مستقر شده‌اندو به عنوان یک فرد اجتماعی مشغول به  فعالیت هستند.»

پیشگامان پیشرفت و عدالت

در کنار طرح یاس که حالا باعث امیدبخشی به دختران سن بالای ساکن در مناطق روستایی و کم‌برخوردار شده است، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در طرح پیشگامان پیشرفت و عدالت هم اقدامات قابل‌توجهی صورت داده است. گلفشان در این باره می‌گوید این طرح در حال حاضر در سه استان خوزستان، خراسان رضوی و تهران در حال اجراست و مناطق مشخص‌شده از خدمات خاصی در قالب این طرح برخوردار می‌شوند. به گفته او به بهانه این طرح قرار است گروه‌های پیشاهنگی سابق تحت عنوان پیشگامان پیشرفت و عدالت احیا شوند.

سامانه شتاب در حمایت از زمین

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در ادامه به راه‌اندازی سامانه شتاب توسط این سازمان اشاره کرد و گفت این سامانه را در حمایت از وضعیت اسفبار زیست‌محیطی زمین راه‌اندازی کردیم تا با کمک ایده‌های جوانان کاری برای بهترشدن حال زمین کنیم:«هر روز شاهد تغییرات اقلیمی زمین و زیان‌هایی هستیم که این تغییرات به زندگی انسان‌ها وارد می‌کند. جمعیت هلال‌احمر به عنوان سازمانی که مسئولیت حفاظت‌ومراقبت از سلامت انسان‌ها و زمین بر شانه‌های خود دارد به این مسأله ورود کرده است و از جوانان هلال‌احمری می‌خواهد با عضویت در این سامانه و اشتراک ایده‌های خود بستری را فراهم کنند که در نهایت منجر به بهبود حال زمین و بشریت شود.»

قانونی که سال آینده اجرایی می‌شود

نشست خبری رئیس سازمان جوانان فرصت خوبی بود برای اینکه او درباره چرایی اجرا نشدن قانون مدیریت بحران سخن بگوید قانونی که آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها را موظف کرد واحد درسی کمک‌های اولیه را در لیست آموزش‌های خود قرار دهند اما تا به‌حال اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفته است. گلفشان مقصر این  تاخیر را وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم می‌داند و می‌گوید ما به‌شدت از اجرایی شدن این قانون استقبال می‌کنیم چراکه ارائه آموزش‌های مذکور در قالب یک واحد درسی الزامی خیلی از زحمات ما را در بخش آموزش می‌کاهد و امیدواریم در سال تحصیلی آینده شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان

سازمان جوانان عزمش را جزم کرده برایآموزش‌های امدادی به نسل جوان و تقویت بنیه‌های آموزشی خود در کشور برای همین به گفته گلفشان به سراغ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان رفته است:«این دانشگاه بالغ بر 90 هزار دانشجو دارد. تا به حال ما 30 هزار نفر از این افراد را آموزش داده‌ایم و 7 هزار نفر از دانشجویانآموزش‌دیده فارغ‌التحصیل شده‌اند. امیدواریم با تکمیل آموزش دانشجویان در این دانشگاه شاهد اتفاقات خوبی در بخش تقویت سرمایه‌های آموزشی امدادی در کشور باشیم.»

همه مستعدها به پیش

یکی از خبرهای خوبی که رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری خود اعلام کرد حمایت از ایده‌های برتر جوانان در حوزه‌های مختلف است البته این طرح مختص هلال‌احمری‌ها نیست و همه افراد مستعد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند:«ما این افراد را در سامانه مهتاب ساماندهی می‌کنیم. به این صورت که فرد با عضویت در این سامانه و اشتراک ایده‌های نوآورانه خود از سوی استادان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در صورت پذیرش طرح، فرد به مرکز استعدادیابی هلال‌احمر معرفی و از مزایای رایگان مشاوره‌های ما بهره‌مند می‌شوددرواقع این طرح، نخبه‌پروری در هلال‌احمر است.»

علاوه بر نخبه‌پروری سازمان جوانان هلال‌احمر قرار است از کسب‌وکارهای خرد هلال‌احمری‌ها هم حمایت کند. رئیس سازمان جوانان در این باره می‌گوید:«کسب‌وکار اشتغال یکی از موضوعات موردعلاقه جوانان است که ما به صورت پایلوت در چند استان کشور دنبال می‌کنیم ووعده می‌دهیم که اردیبهشت‌ماه سال آینده نمایشگاهی از کسب‌وکارهای اعضا برگزار کنیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.