ردِ خون!

گزارش شهروند نشان می‌دهد ۱۰ هزار مسافر نوروزی در یک دهه گذشته قربانی تصادفات جاده‌ای شده‌اند

جاده‌های کشور  در ۱۰ سال گذشته، جان ۱۰ هزار مسافر نوروزی  را ستانده. عددی بزرگ و غیر قابل باور. ۱۰ هزار تنها یک عدد نیست.
تعداد جان‌هایی است که بین سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ در جاده‌های کشور تمام شده‌اند.  سال ۱۴۰۲ هم یکی از سال‌های بهت‌آوری است که با  حوادث جاده‌ای مرگبار آغاز شد. از واپسین روزهای آغاز سال نو، سفرهای نوروزی از سرگرفته شد. سفرهایی که با مرگ‌های تلخ در پیچ‌وتاب جاده‌ها گره خورد. تا ۱۲ فروردین ماه امسال سرنوشت ۷۶۶ مسافر  با مرگ عجین شد. عددی عجیب و بزرگ که خیال ایستادن ندارد و هر ساعت افزایش پیدا می‌کند.

مریم رضاخواه _ شهروند؛ کشته‌های تصادفات نوروزی روزانه از مرگ ۵۰ مسافر حکایت دارد. تصادفات مرگبار اما در ایام عادی، ۱۵ تا ۲۰ مسافر  را به مهلکه مرگ سوق می‌دهد.  این درحالی است که تعطیلات عیدانه ۱۴۰۲ به پایان نرسیده. با پایان تعطیلات نوروزی آخرین موج سفرهای بین‌شهری برای بازگشت آغاز می‌شود، سفرهایی که عجله و شتاب برخی از رانندگان برای رسیدن به مقصد وقوع تصادفات را افزایش می‌دهد.
آخرین آمارهای اعلام‌شده از تصادفات رانندگی از مرگ ۷۶۶ جان در صحنه تصادفات حکایت دارد؛ این رقم تنها مختص صحنه تصادف است. اگر تعداد جانباختگان در راه انتقال به مراکز درمانی و همچنین تعداد کشته‌شده‌ها در مراکز درمانی به آمار قربانیان امسال اضافه شود، رقمی غیرقابل تصور به دست می‌آید. سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، هم این موضوع را تایید می‌کند. «۵۱ درصد فوتی‌ها در صحنه تصادف جان‌شان را از دست می‌دهند. ۶ درصد دیگر در حین انتقال به مراکز درمانی. ۴۳ درصد  قربانیان تصادف هم در بیمارستان فوت می‌کنند.»
۱۰هزار کشته در ۱۰ سال

۱۲۲۷،۱۰۸۴،۹۶۸،۹۶۴،۸۷۴،۱۰۳۴،۹۱۴،۵۳۴،۱۰۸۰،۱۱۴۶؛ این اعداد تعداد قربانیان تصادفات نوروزی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. مرگ، پایان سفر بی‌بازگشت همه این  ۹ هزار ۸۲۵ مسافر ایام نوروز این سال‌ها بوده است. رقمی نزدیک به ۱۰ هزار.  سال ۱۳۹۲ با هزار و ۲۲۷ کشته بالاترین قربانیان تصادفات در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. هزار و ۱۴۶ هم تعداد کشته‌های مسافران نوروزی سال ۱۴۰۱ است که در رتبه دوم قرار دارد. تنها سال ۱۳۹۹ بود که قربانیان تصادفات سال نو کاهش چشمگیری داشت. موج همه‌گیر ویروس کرونا، مسافرت‌های نوروزی را به پایین‌ترین سطح خود رساند.

کرونا که با تحویل سال ۹۹ شروع به تاختن کرده بود، مردم را مجبور به خانه‌نشینی کرد. اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای سفر، آمار کشته‌شدگان  تصادفات نوروزی را به  عدد ۵۳۴ تقلیل داد، اما مردم در سال ۱۴۰۰ جبران مافات کردند. محدودیت‌های کرونایی را نادیده گرفتند و به سفرهای نوروزی رفتند. بی‌توجهی به مقررات، خواب‌آلودگی و خستگی، سرعت غیرمجاز و عدم‌توجه به جلو، نوروز ۱۴۰۰ را برای هزار و ۸۰ مسافر سیاه  کرد. با آغاز  قرن پانزدهم خورشیدی هم آمار قربانیان مسافران نوروزی به عدد هزارو ۱۴۶ رسید.

از ابتدای طرح نوروزی تا ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ هم ۷۶۶ مسافر در تصادفات شهری و جاده‌ای جان باخته‌اند. آماری که سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه، کشور اعلام کرده است. او وضعیت تصادفات در ابتدای نوروز امسال را نگران‌کننده می‌داند. «میزان تصادفات در اوایل تعطیلات افزایشی بود، اما در روز‌های اخیر این روند کاهشی شده است. در همین بازه زمانی نیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر مصدوم شده‌اند که متاسفانه برخی از مجروحان بدحال هستند و احتمال دارد به تعداد جانباختگان نیز افزوده شود.»

عوامل حوادث مرگبار جاده‌ای

خواب‌آلودگی و خستگی، سرعت غیرمجاز و عدم‌توجه به جلو علل ۸۲درصد از کل تصادفات جاده‌ای در طول اجرای طرح نوروزی هستند. سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، این سه عامل را از  مهم‌ترین علل وقوع  تصادفات مرگبار در جاده‌های کشور می‌داند و می‌گوید: «این‌ عوامل، مواردی است که راننده در آن نقش مهمی دارد. راننده باید با سرعت مجاز و در مواردی حتی با سرعت مطمئنه حرکت کند. راننده باید به مسیر مقابل توجه کند و خواب کافی داشته باشد.»

بررسی‌ها و آمارها نشان می‌دهد برخلاف تصور رایجی که برخی جاده‌های کوهستانی و پرپیچ‌وخم را جزو جاده‌های مرگبار می‌دانند، بیشترین تصادفات فوتی در جاده‌های هموار و اصطلاحا کفی رخ داده است. سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا،  می‌گوید: «آمارهای تصادفات نوروزی سال‌های گذشته نشان می‌دهد بیشترین تصادفات در جاده‌های جنوبی و مرکزی کشور رخ داده است.»

رشد ۶درصدی میزان تصادفات

 مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم معتقد است میزان تصادفات  تا ۱۲ فروردین امسال نسبت به نوروز ١۴٠١ رشد ۶ درصدی داشته است.  او می‌گوید: «۴۵ درصد تصادفات ثبت‌شده در ایام نوروز از نوع تصادفات واژگونی بوده‌اند. عمدتا به دلیل ایمن‌نبودن وسیله نقلیه این تصادفات منجر به جرح و فوت سرنشینان می‌شوند.»

زمان آغاز سفر در بروز تصادفات اثرگذار است، مسأله‌ای که مهریاری بر آن تاکید دارد: «زمان سفر عمدتا صبح زود یا غروب آفتاب است که به اصطلاح به این زمان گرگ و میش گفته می‌شود که دید کافی نیست و این خود برای رانندگان غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه زمان خطرناک و عامل خطر محسوب می‌شود.»

 او مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات به‌ویژه تصادفات جرحی و فوتی در ایام نوروز ١۴٠٢ را بی‌تجربگی، حواس‌پرتی، بی‌احتیاطی و عجله و شتاب در رانندگی می‌داند. تردد رانندگانی که تجربه رانندگی در مسیرهای بین‌شهری را ندارند، در جاده‌های کشور افزایش پیدا می‌کند و همین عامل تصادفات جرحی و فوتی می‌شود.»

افزایش ۵درصدی تردد در جاده‌های کشور

از ابتدای طرح نوروزی از  ۲۴ اسفند تا  ۱۲ فروردین، ۴۶۲ میلیون و ۳۴۸هزار و ۱۹۱ تردد جاده‌ای توسط دوربین‌ها و سامانه‌های ترددشمار ثبت و ضبط شده است. سفرهای نوروزی کشور در این مدت نسبت به نوروز ۱۴۰۲ به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

آمارها همچنین از افزایش ترددها به سمت  استان‌های جنوبی  حکایت دارد، این در حالی است که  گردشگران در استان‌های مازندران و گیلان ماندگارتر بوده‌اند. بیشترین میزان سفرها در ایام نوروز  به مقصد استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان و آذربایجان‌شرقی انجام شده است.

 اقامت رسمی به ترتیب در استان‌های خراسان‌رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان‌شرقی بوده است. در جاده‌های استان‌های خراسان‌رضوی، کرمان، سیستان‌وبلوچستان و فارس بیشترین فراوانی  تصادفات رخ داده است. استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، قم و یزد نیز کمترین تصادف‌های جاده‌ای را  در این ایام داشته‌اند.
این در حالی است که بر اساس سامانه‌های ترددشمار، همچنان در استان مازندران و گیلان هر کدام ۲۰۰ هزار خودرو مربوط به مسافران نوروزی انباشت است. در استان مرکزی حدود ۵۰ هزار خودرو و در استان تهران و البرز ۸۰۰هزار خودرو از مسافران نوروزی به مبدا خود بازنگشته‌اند.

هشدار پلیسی

برای بازگشت از سفر لازم است مدیریت زمان سفر از سوی مسافران انجام شود، زیرا ظرفیت محورها محدود است. همزمانی سفرهای هموطنان در برخی محورها باعث اشباع سطحی جاده خواهد شد. رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا  توصیه کرد مسافران  در فرصت باقی‌مانده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که به سهولت به شهر مبدا خود برسند.

«در استان‌های شمالی، شمال‌غربی و شمال‌شرقی کشور، بارش پراکنده باران در جاده‌ها سبب لغزندگی محورها شده است و کسانی که در این مسیرها تردد دارند، باید احتیاط بیشتری کنند. در محورهای جنوب‌غربی کشور نیز با توجه به پدیده وزش باد و کاهش میدان دید نیاز به احتیاط بیشتر و رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی است.»

آمار منتشرشده جانباختگان تصادفات 10 سال گذشته

نوروز ۱۳۹۲، ۱۲۲۷ کشته

نوروز ۱۳۹۳، ۱۰۸۴ کشته

نوروز ۱۳۹۴، ۹۶۸ کشته

نوروز ۱۳۹۵، ۹۶۴ کشته

نوروز ۱۳۹۶ ، ۸۷۴ كشته

  نوروز ۱۳۹۷، ۱۰۳۴ كشته

  نوروز ۱۳۹۸، ۹۱۴  كشته

  نوروز ۱۳۹۹، ۵۳۴ كشته

  نوروز ۱۴۰۰، ۱۰۸۰ كشته

  نوروز ۱۴۰۱، ۱۱۴۶ كشته

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.