ما برگشتیم، حامی‌مان باشید

گفت‌وگوی «شهروند» با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو

آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو گفت: بعد از 4 سال محرومیت، با تمام توان در المپیک آسیایی شرکت می‌کنیم

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، جودو همواره جزو ورزش‌های پرمخاطب در ایران بوده است. طی سال‌های گذشته این رشته رزمی درگیر حواشی بسیاری بوده، اما حالا با تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی فدراسیون و در رأس آن آرش میراسماعیلی، به‌زودی رفع تعلیق خواهد شد و شاهد حضور دوباره جودوکاران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی خواهیم بود.

فدراسیون جودوی ایران حدود 4 سال قبل به دلیل برخی حواشی پیرامون رو در رو نشدن با ورزشکاران رژیم صهیونیستی و پناهندگی برخی جودوکاران ایرانی، از سوی فدراسیون جهانی تعلیق شد. بعد از آن، اقدامات موثری برای رفع تعلیق صورت گرفت تا اینکه در تابستان سال گذشته، فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک به صورت ضمنی با رفع تعلیق موافقت کردند. در نهایت تیم جودوی ایران در مسابقات کشورهای اسلامی سال گذشته شرکت کرد. حالا با گذشت چند سال، محرومیت جودو برای حضور در مسابقات بین‌المللی تمام می‌شود و با رفع همه موانع قرار است تیم ملی جودوی ایران در المپیک آسیایی هانگژو در مهرماه حضور داشته باشد تا ورزشکاران ایرانی بعد از مدت زیادی دوری از میادین بین‌المللی، در تورنمنتی رسمی روی تاتامی بروند. اتفاقی که بی‌شک با تلاش‌های فراوان آرش میراسماعیلی، قهرمان سابق جودوی ایران و رئیس کنونی فدراسیون این رشته، رخ داده است.

درباره وضعیت جودو و برخی حواشی موجود، با میراسماعیلی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بعد از چند سال پراسترسی که داشتید، ‌به نظر می‌رسد تقریبا به آرامش رسیده‌اید.

(با خنده) ما که هیچ‌وقت به آرامش نمی‌رسیم… اما خدا را شکر می‌کنیم که بعد از 4 سال، محرومیت ما تمام می‌شود و می‌توانیم در مسابقات بین‌المللی شرکت کنیم. مسابقات آسیایی اولین میدان رسمی ما بعد از این محرومیت است و باید با تمام قوا در این تورنمنت که مهرماه برگزار می‌شود، ‌حضور داشته باشیم.

نمی‌خواهید از آنچه در این چند سال به شما و جودو گذشت، حرف بزنید؟

واقعیت این است که رفتن به گذشته دردی را دوا نمی‌کند. به نظرم همین که مردم عزیز بدانند ما در کشور یکسری خائنان داخلی داریم که در مسیر خودمان سنگ‌اندازی می‌کنند، کافی است. نمی‌خواهم موضوع را باز کنم و سربسته اعلام می‌کنم که عده‌ای از گذشته تلاش می‌کردند تا جودوی ایران در سطح بین‌الملل نباشد. در مقطعی به هدف‌شان هم رسیدند، اما خدا را شکر که محرومیت ما به‌زودی تمام می‌شود و دوباره به صحنه‌های بین‌المللی برمی‌گردیم.

برای حضور تیم ملی جودو در مسابقات آسیایی هانگژو برنامه‌ریزی مناسبی داشته‌اید؟

صددرصد همین‌طور است. ما از سال گذشته منتظر این مساله بودیم و از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم. جلساتی با مسئولان کمیته ملی المپیک داشتیم و برنامه‌های تیم ملی نیز به‌صورت کاملا هدفمند در حال انجام است. تیم ملی جودوی ما در یک دوره لیگ قاره‌ای در روسیه شرکت کرد و بعد از چند روز استراحت، تمرینات ملی‌پوشان دوباره از سر گرفته شده است. همه چیز خوب است و امیدواریم که بتوانیم برای ایران عزیزمان افتخارآفرینی کنیم.

جودوی ایران همواره در سطح آسیا و گاهی جهان حرف‌های بسیار برای گفتن داشته است. آیا در شروع مجدد این رشته در ایران می‌توانیم امیدوار به کسب مدال‌های رنگارنگ باشیم؟

ما همه کار برای ارائه بهترین نمایش‌ها از نسل جدید جودو انجام داده‌ایم. در همین لیگ قاره‌ای روسیه، در ترکیب تیم ملی، 6 نفر را اعزام کردیم که اولین سفر برون‌مرزی‌شان بود. البته انتظار من از جودوکاران ایران در این مسابقات تدارکاتی بیشتر بود، اما فکر می‌کنم شرایط خوبی داریم و رفته‌رفته به تجربه نفرات هم اضافه می‌شود. در ادامه هم رقابت‌های دیگر از جمله مرحله دوم همین لیگ قاره‌ای روسیه را خواهیم داشت که به تجربه نفرات می‌افزاید و می‌تواند به آینده جودوی ایران کمک کند.

وقتی نام آرش میراسماعیلی می‌آید، همه یاد مدال‌های او می‌افتند. شما به‌عنوان مدیر هم قول می‌دهید ورزشکاران مدال کسب کنند؟

قول‌دادن با شرایطی که جودو در این سال‌ها داشته واقعا کار سختی است. اما قول می‌دهم جودوکاران ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو با تمام توان خود ظاهر شوند و انشاءالله تلاش آنان منجر به کسب مدال هم برای ایران عزیزمان می‌شود.

به‌غیر از تیم ملی بزرگسالان جودو، برای تیم ملی پایه هم اقدامی کرده‌اید؟

اواخر شهریورماه مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا را داریم و باید در آن تورنمنت هم شرکت کنیم. اردوهای این دو تیم ملی (نوجوانان و جوانان) را هم شروع کرده‌ایم. فکر می‌کنم همه چیز سر و سامان گرفته و بسیار به آینده جودو در همه رده‌های سنی امیدوارم.

اخیرا انتصابی هم در حوزه دبیر فدراسیون داشتید که همه را شوکه کرد. حضور کامرانی‌فر، کمک‌داور بازنشسته فوتبال و دبیرکل سابق این فدراسیون، کمکی به جودو می‌کند؟

ما بعد از پایان ماموریت آقای کعبی‌زاده در سمت دبیر کلی فدراسیون جودو، چند گزینه داشتیم. در نهایت با بررسی همه جوانب، آقای کامرانی‌فر را انتخاب کردیم. نمی‌دانم چرا انتخاب ایشان شوکه‌کننده بوده است. او جودوکاری باسابقه است که حتی قهرمانی در ایران را نیز در کارنامه دارد، اما شهرتش به خاطر فوتبال است. ایشان در مشهد جزو جودوکاران بزرگ ایران بوده و از قدیم هم دوستی نزدیکی با هم داشتیم؛ به همین خاطر تصمیم گرفتیم از تجربیات او در فدراسیون بهره ببریم. خوشبختانه پیشنهاد ما را قبول کرد و الان هم در خدمت ایشان هستیم.

صحبت خاصی باقی مانده است؟

از اهالی جودو می‌خواهم حامی ما باشند. فدراسیون جودو بعد از مدت‌ها محرومیت از حضور در تورنمنت‌های جهانی، فدراسیونی نوپا محسوب می‌شود و ما تقریبا همه چیز را از نو شروع کرده‌ایم. باید کار کنیم و تلاش‌مان بیشتر شود تا انشاءالله به آنچه استحقاقش را داشتیم و استعدادش را داریم، برسیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.