ویدئو/ ۱ ژوئن، روز جهانی شیر

شیر کامل‌ترین ماده‌ غذایی  

اول ژوئن توسط سازمان خواربار و کشاورزی، فائو، به عنوان روز جهانی شیر انتخاب شده تا اهمیت شیر به عنوان بخشی از جیره غذا مورد توجه قرار گیرد  اول ژوئن به این دلیل انتخاب شد که در بسیاری کشورها این روز به عنوان روز شیر جشن گرفته می‌شود و فرصتی است که بر اهمیت صنایع لبنیات و شیر تاکید شود

اول ژوئن توسط سازمان خواربار و کشاورزی، فائو، به عنوان روز جهانی شیر انتخاب شده تا اهمیت شیر به عنوان بخشی از جیره غذا مورد توجه قرار گیرد. اول ژوئن به این دلیل انتخاب شد که در بسیاری کشورها این روز به عنوان روز شیر جشن گرفته می‌شود و فرصتی است که بر اهمیت صنایع لبنیات و شیر تاکید شود.

شیر حاوی پروتئین‌های باارزش، لیپیدهای سالم، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی نظیر کلسیم، روی، منیزیم، آهن، پتاسیم و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A ، ویتامین D و ویتامین B12 است. شیر همچنین یک ترکیب ضد سم است که برای شهرنشینان که تماس زیادی با دی اکسیدکربن، گوگرد، سرب، آرسنیک، ریزگردها و امثال آن دارند مفید است.

هر لیوان شیر گاو حدود 315 میلی‌گرم کلسیم دارد که نقشی اساسی در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و سایر وظایف مهم در بدن ایفا می‌کند. هر لیوان شیر22  تا 29 درصد نیاز روزانه کلسیم فرد را تامین کرده و مصرف 3 لیوان شیر یا 1 لیوان شیر، یک کاسه ماست و 40 گرم پنیر نیاز روزانه بدن است.

مصرف سرانه شیر یکی از معیارهای توسعه در کشورهای مختلف محسوب شده و اتحادیه اروپا، آمریکا و استرالیا مهمترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیر و فراورده‌های لبنی در جهان هستند.

ایران به سایر کشورهای دنیا صادرات شیر و فراورده های لبنی دارد اما خود در مصرف سرانه لبنیات نسبت به برخی کشورهای پیشرفته عقب می باشد. در حالی که سرانه مصرف شیر کشورهای اروپایی 350 کیلوگرم است، مشاور دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل در ایران اعلام کرد که این مقدار در کشور ما حدود 70 کیلوگرم است.

مهم‌ترین راهکار دولت برای افزایش مصرف شیر و لبنیات، پرداخت یارانه هدفمند به گروه‌های هدف به جای دادن یارانه غیر نقدی به کارخانجات و دامداران است. کودکان و دانش‌آموزان مهم‌ترین گروه‌های هدف این برنامه هستند و دولت‌ یارانه شیر را در قالب شیر مدارس توزیع می‌کند.

مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.