سرآغاز یک آینده بهتر/ گام جدید تهران و قاهره/ کلمه رمز بن‌فرحان در تهران

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي روابط ایران و عربستان ، زورآزمایی رئیسی علیه بانک‌های مسئله‌دار، تصویب واردات خودروهای کارکرده ، تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ، وضعیت آموزش عالی در نسخه نهایی سند برنامه هفتم و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز اخبار مربوط به  ابراز خرسندی رهبر انقلاب از تجدید حیات ارتباط ایران و ازبکستان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي روابط ایران و عربستان ، زورآزمایی رئیسی علیه بانک‌های مسئله‌دار، تصویب واردات خودروهای کارکرده ، تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ، وضعیت آموزش عالی در نسخه نهایی سند برنامه هفتم و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سرآغاز یک آینده بهتر

جام جم:حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار آقای شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان و هیأت همراه، با اشاره به قرابت بی‌نظیر تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور ایران و ازبکستان گفتند: باید از این زمینه‌های مشترک برای گسترش روابط در بخش‌های مختلف استفاده شود.رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از تجدید حیات ارتباط دو کشور بعد از یک وقفه طولانی افزودند: متاسفانه سال‌های متمادی روابط ایران و ازبکستان بسیار محدود بود و امیدواریم این سفر و گفت‌وگوهای انجام شده در تهران، سرآغاز یک آینده بهتر در روابط دوکشور باشد.حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای گفتند: جمهوری اسلامی ایران توانایی این را دارد که ازبکستان را از طریق ترکمنستان و افغانستان، به راحتی به آب‌های آزاد متصل کند ضمن آن‌که زمینه‌های همکاری فراتر از تجارت و حمل و نقل است و می‌توان با ابتکارات مختلف در بخش علم و فناوری و بخش‌های دیگر همکاری‌های بیشتری داشت. ایشان خاطرنشان کردند: البته گسترش روابط ایران و ازبکستان، مخالفانی هم دارد اما باید بدون اعتنا به این مخالفت‌ها و بر اساس مصلحت دو کشور، تصمیم گرفت و همکاری‌ها را تا آنجا که امکان دارد، گسترش داد.در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی،  رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای شوکت میرضیایف  دیدار خود با رهبر انقلاب را یک دیدار تاریخی خواند و گفت: ما هم از وقفه‌ای که در روابط دو کشور و کاهش همکاری‌ها وجود داشت متاسف بودیم و امیدواریم با گفت‌وگوهایی که در تهران انجام شد، گام‌های بلندی برداریم و همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، حمل و نقل، علم و فناوری و گردشگری به سطح شایسته و مطلوب خود برسد.  رئیس جمهور ازبکستان با تجلیل از ایستادگی ملت ایران در برابر تحریم‌ها افزود: دستاوردهای ملت ایران به‌ویژه در حوزه علم و فناوری که بخش‌هایی از آن را در نمایشگاه برپا شده دیدم، نشان می‌دهد یک ملت تحت راهنمایی‌های خردمندانه رهبر خود و با اتحاد می‌تواند به‌رغم همه فشارها به اهداف بزرگ  برسد.

 

کلمه رمز بن‌فرحان در تهران

کيهان: روابط ایران و عربستان پس از 87 ماه که به طور یک‌جانبه از سوی ریاض قطع شده بود به یکباره و با سرعت به سمت بازگشایی رفت. سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران پس از حدود ده روز از بازگشایی مراکز دیپلماتیک ایران در ریاض و جده بیانگر آن است که توافقات پکن و جدول زمانی اجرای آن پیش رفته است. در همان حال در اظهارات «فیصل بن فرحان» در تهران دو کلیدواژه وجود داشت؛ «همکاری در زمینه امنیت دریایی» و «عاری‌‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی» که البته می‌توان این‌ها را در دو کلمه «امنیت پایدار» جمع کرد. درخصوص موضوع روابط ایران و عربستان و آنچه در بیان وزیر خارجه عربستان سعودی آمد، گفتنی‌هایی وجود دارد:  ۱- روابط تهران – ریاض در چهار دهه گذشته در دو مقطع دستخوش تنش گردید؛ یک مقطع سال 1366 و پس از فاجعه کشتار زائران بیت‌الله‌الحرام و یک مقطع هم پس از وقوع جنگ میان عربستان و یمن بود که جمع این دو مقطع حدود ده سال می‌شود در بقیه موارد روابط  دو کشور برقرار بوده و اینک ما دوباره به فصل برقراری روابط رسیده‌ایم. تأثیرات برقراری روابط ایران و عربستان بر محیط داخلی دو کشور و بر منطقه و سطح بین‌الملل را می‌توان با نگاه به 30 سال روابط سیاسی آن در عصر جمهوری اسلامی و ده‌ها سال پیش از آن ‌اندازه‌گیری نمود. البته در این میان ممکن است این تأثیرات با لحاظ شرایط زمانی ضریب بخورد ولی به هر حال یک «پدیده» و امر ناشناخته‌ نخواهد بود.  ۲- روابط دو کشور با «درخواست خاص» ریاض از سر گرفته شده و البته با استقبال فوری تهران هم مواجه گردیده کما اینکه ایران  طی سال‌های گذشته بر بازگشایی روابط تأکید داشته است. گفت‌وگوهای بین دو کشور طی حدود سه سال گذشته در قالب «مذاکرات بغداد» با درخواست عربستان برای بحث درباره یمن و با میزبانی عراق شکل گرفته و در ادامه به گفت‌وگوهای بدون میزبان تبدیل گردیده و دو کشور مسلمان به طور مستقیم وارد مباحث شده‌اند و این یک علامت بسیار خوب و بیانگر پایداری روابطی است که در مرحله جدید باز طراحی شده است.

 

زورآزمایی رئیسی علیه بانک‌های مسئله‌دار

جوان:برنامه هفتم توسعه، روز یک‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان آیت‌الله رئیسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اشاره به وضعیت بانک‌ها بود. سیدابراهیم رئیسی در سخنان خود با انتقاد شدید از نظام بانکی کشور گفت: بانک‌ها سه دسته‌اند: ۱) بانک سالم و خوب، ۲) بانک‌هایی هستند که دارای مشکل هستند ولی امکان اصلاح و احیا دارند و ۳) بانک‌های مشکل‌دار که امکان اصلاح ندارند و این‌ها از گردونه نظام‌پولی بانکی حذف خواهند شد. با مؤسسه پولی و بانکی که به مقررات تن نمی‌دهد، نمی‌توان مسیر را ادامه داد و باید این وضعیت متحول شود. این در برنامه کاری دولت تعریف شده است.کامران ندری، کارشناس حوزه پولی و بانکی در این رابطه به «جوان» گفت: صحبت از ساماندهی نظام بانکی و وجود بانک‌های ناسالمی که قابلیت احیا ندارد، حرف تازه‌ای در اقتصاد کشور نیست. سال‌هاست بر ساماندهی این وضعیت تأکید و از این بانک‌ها به عنوان عناصر مسئله‌ساز در اقتصاد کشور یاد می‌شود.وی با اشاره به اینکه بیشتر بانک‌های مسئله‌ساز کشور از نظر ساختاری بسیار بزرگ هستند و نمی‌توان آن‌ها را به راحتی حذف یا کنترل کرد، گفت: در گام نخست باید دید که برنامه دولت برای ساماندهی این وضعیت چیست. وقتی صحبت از حذف بانک‌های مسئله‌ساز از اقتصاد کشور می‌شود، باید برای این بانک‌ها اعلام ورشکستگی رسمی کرد. واقعیت این است که اعلام ورشکستگی بانک‌ها تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی دارد.

 

تصویب واردات خودروهای کارکرده، سقوط قیمت مونتاژی ها

خراسان: بازار خودرو که به تازگی روند نزولی خود را آغاز کرده است، دیروز همزمان با تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، افت محسوس قیمت ها را به خود دید به طوری که افت قیمت خودروهای مونتاژی در این بازار تا 90 میلیون و خودروهای تولید داخل تا 40 میلیون تومان رقم خورد. اگر چه بازار خودرو در هفته گذشته ابتدا روند نسبتا صعودی داشت اما دو اتفاق موجب شد تا در ادامه، مسیر کاهشی را انتخاب کند. اول تصویب کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس و دوم به میان آمدن صحبت هایی مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای با حجم سیلندر بالاتر از 2500 سی سی. تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس با این همه، دیروز نمایندگان مجلس لایحه واردات خودروهای کارکرده را به تصویب رساندند تا طبق گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «جدی» عضو کمیسیون صنایع مجلس، احتمالاً از اواخر تیرماه شاهد ابلاغ این قانون به دولت و در نتیجه آغاز مرحله اجرای این قانون باشیم. به گزارش ایرنا، بر اساس این مصوبه سه ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون سامان دهی بازار خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس افزوده می شود. مطابق تبصره یک ماده ۱۱ قانون سامان دهی بازار خودرو امکان واردات خودروی کارکرده مجاز می شود که در این صورت، الزام بندهای ۳ و ۴ قانون موجود مبنی بر انتقال فناوری همزمان با واردات خودرو، حذف می‌شود. در تبصره ۲ این ماده عمر خودروهای وارداتی کارکرده حداکثر 5سال لحاظ شده است.

 

نیاز ما به استمرار توسعه روابط خارجی

جمهوری اسلامی:به بازسازی روابط ایران و عربستان که خوشبختانه اکنون به عالی‌ترین مراحل خود رسیده، نباید در مقیاسی کوچک و حاشیه‌ای نگاه کرد. اینکه نشست خبری وزرای خارجه دو کشور در فلان سالن به دلیل وجود فلان عکس به سالن دیگری منتقل شد یا اگر چنین اتفاقی در زمان دولت دیگری رخ می‌داد چه‌ها که نمی‌کردند و چه چیزها که نمی‌گفتند و… حواشی و زوائدی هستند که هیچکس نباید خود را به آنها مشغول کند به ویژه فعالان سیاسی، اهل فکر و نظر و صاحبان اندیشه و قلم. ما مشکلات انباشته‌ زیادی در تمام زمینه‌ها داریم که با قطع نظر از اینکه چه کسانی در به وجود آمدن آنها مقصرند، مشکلات کشور هستند و به همه مربوط می‌شوند. اکنون زمان وقت تلف کردن برای پرداختن به حواشی نیست، وقت‌ها، نیروها و همت‌ها باید صرف همکاری برای حل مشکلات کشور و مقابله با کسانی شوند که آرزوی براندازی اصل نظام را دارند. غفلت از این امر اصلی و مهم و مشغول شدن به امور حاشیه‌ای، ما را مشمول این دو بیت از حکایت منظوم سعدی در بوستان می‌کند که گفت:

یکی بر سر شاخ، بُن می‌برید

خداوند بستان نگه کرد و دید

بگفتا گر این مرد بد می‌کند

نه با من که با نفس خود می‌کند

فعالان سیاسی ما باید از فرهنگ خودمطلق‌ پنداری و دیگران را سرتاپا منفی ‌انگاری فاصله بگیرند و ضمن حفاظت از اصول قابل قبول و منطقی فکری خود، کار دیگران را هرجا که نادرست است نقد کنند و هرجا که درست است مورد تایید قرار دهند. متاسفانه ما از اسلام دَم می‌زنیم ولی به تعالیم عزت ‌بخش و کرامت ‌افزای این دین انسان‌ساز پشت کرده‌ایم. یاد سید جمال به خیر که می‌گفت در کشورهای اسلامی، مسلمان دیدم ولی اسلام ندیدم و در غرب که مردمش مسلمان نیستند اسلام را دیدم. احزاب و جناح‌های رقیب در غرب در عین حال که با همدیگر بشدت برای کسب قدرت رقابت می‌کنند، وقتی پای حفاظت از منافع ملی به میان می‌آید، با هم متحد می‌شوند و در مقابل دشمن مشترک همچون ید واحده عمل می‌کنند. این، دستور اسلام است ولی افسوس که ما مسلمان‌ها آن را به فراموشی سپرده‌ایم و غیرمسلمانان در عمل به آن کوشا هستند.

 

لایحه توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها

ایران:رئیس جمهور لایحه برنامه هفتم توسعه کشور را برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس کرد. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم با نزدیک به 9 ماه کار کارشناسی و بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تدوین شده و به عنوان یک سند بالادستی چشم‌انداز و مسیر حرکت سه قوه را در پنج سال آینده ترسیم می‌کند. رئیس جمهور که صبح دیروز برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در توصیف برنامه هفتم توسعه به ویژگی‌هایی همچون «مسأله محوری»، «مردم پایه بودن»، «قابلیت اجرا و نظارت و سنجش کیفیت اجرا» و نیز در نظر گرفتن اولویت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در تدوین برنامه هفتم توسعه از دیدگاه‌ها و نظرات بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان و نیز تجربه برنامه‌های گذشته استفاده شده است.رئیس جمهور لایحه برنامه هفتم توسعه کشور را برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس کرد. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم با نزدیک به 9 ماه کار کارشناسی و بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تدوین شده و به عنوان یک سند بالادستی چشم‌انداز و مسیر حرکت سه قوه را در پنج سال آینده ترسیم می‌کند. رئیس جمهور که صبح دیروز برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، در توصیف برنامه هفتم توسعه به ویژگی‌هایی همچون «مسأله محوری»، «مردم پایه بودن»، «قابلیت اجرا و نظارت و سنجش کیفیت اجرا» و نیز در نظر گرفتن اولویت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در تدوین برنامه هفتم توسعه از دیدگاه‌ها و نظرات بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان و نیز تجربه برنامه‌های گذشته استفاده شده است.

 

شوک کارکرده‌ها به بازار خودرو

همشهری:نمایندگان مجلس دیروز با ماده واحده لایحه دو‌فوریتی واردات خودروی کارکرده با عمر حداکثر 5سال از زمان ترخیص از گمرک، موافقت کردند. تصویب این ماده واحده به افت قیمت خودرو در مبادلات دیروز منجر شد. به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس دیروز لایحه دو‌فوریتی واردات خودروی کارکرده را تصویب کردند. براساس این مصوبه، 3ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون ساماندهی بازار خودرو مصوب۱۴۰۰ مجلس افزوده می‌شود. بر این اساس از این پس واردات خودرو‌های کارکرده مجاز است و حداکثر عمری که برای این خودرو‌ها درنظر گرفته شده، 5سال است. همچنین دیگر الزامی به انتقال فناوری همزمان با واردات خودرو نیست. قرار است آیین‌نامه اجرای این قانون را وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی، گمرک و سازمان‌های استاندارد و حفاظت محیط‌زیست تدوین کرده تا ظرف یک‌ ماه از زمان لازم‌الاجراشدن قانون در هیأت دولت به تصویب برسد. درصورت تأیید مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن انتظار می‌رود از یک ‌ماه دیگر زمینه‌های قانونی واردات خودرو‌های کارکرده فراهم شود. علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز در همین باره گفت: پس از طی فرایند تأیید لایحه واردات خودروهای کارکرده در شورای نگهبان، احتمالا این لایحه تا پایان تیر‌ماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود. او با بیان اینکه شورای نگهبان برای بررسی ۱۰‌روز زمان دارد، اضافه کرد: پس از بررسی شورای نگهبان و تأیید نهایی، لایحه مذکور برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد. به‌نظر می‌رسد طی این فرایند حدود یک‌ ماه زمان ببرد و لایحه تا پایان تیر‌ماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

 

خیز 5 ساله برای جایگاه دوازدهم علم جهان

فرهیختگان:نسخه نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه روز گذشته منتشر شد تا از این طریق ریل‌گذاری 5 سال آینده کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش عالی، سیاسی، دفاعی، امنیتی و… برعهده نمایندگان مجلس گذاشته شود. قطعا درصورت تصویب این لایحه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، هر‌چند با یک‌سال تاخیر اما می‌توان امیدوار بود که برنامه‌ریزی‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف در راستای اجرایی‌سازی این سند صورت بگیرد. هر‌چند نسخه نهایی، حدود یک‌ماه بعد از انتشار متن پیش‌نویس در رسانه‌ها منتشر شد، اما وجه‌تمایز اصلی آن را باید در نظم بیشتری دانست که در هنگام تدوین بندهای مختلف مرتبط به حوزه آموزش عالی لحاظ شده است. در‌حقیقت در نحوه تدوین و نگارش بندها دقت بیشتری صورت گرفته هر‌چند باز هم در تعریف دانشجوی مستعد و نخبه که یکی از موضوعات مورد بحث در پیش‌نویس هم بود، خبری از نحوه گزینش این دانشجویان نیست و طبیعتا این مهم می‌تواند در نحوه اجرا مشکلاتی را ایجاد کند. همچنین نسخه نهایی برخلاف پیش‌نویس که در آن خبری از لحاظ کردن سنجه‌های مختلف برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت سند نبود، تلاش کرده تا در همان ابتدای فصل 20 که مربوط به ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی می‌شود، دست نهادهای نظارتی را باز بگذارد.

 

گام جدید تهران و قاهره

وطن امروز: برخی منابع عربی گزارش دادند مصر و ایران بر سر تشکیل کمیته مشترک 2 کشور که برای تجدید روابط و هماهنگی امنیتی بین کشور‌ها تلاش خواهد کرد به طور اصولی به توافق رسیده‌اند. یک رسانه عربی نوشت ایران و مصر با تشکیل کمیته‌ای برای بازگشت روابط دوجانبه موافقت کرده‌اند. العربیه به نقل از منابع خود در این باره نوشت: «با تشکیل یک کمیته ایرانی-مصری برای بازگردانی روابط [2 کشور] و هماهنگی‌های امنیتی موافقت اولیه شده است». محمدحسین سلطانی‌فر، رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر پنجشنبه گذشته، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، درباره تاثیر همگرایی ایران و مصر بر ایجاد معادلات جدید منطقه‌ای و جهانی گفت: در تلاشیم سطح روابط سیاسی ایران و مصر به سفارت ارتقا یابد. وی اظهار داشت: «اگر بخواهیم به موقعیت و جایگاه ایران و مصر نگاه کوتاهی داشته باشیم و  تاثیرگذاری که 2 کشور در همین شرایط نیز در تحولات منطقه دارند را بررسی کنیم، بی‌تردید به این نتیجه خواهیم رسید که چنانچه این همگرایی شکل بگیرد و روابط 2 کشور ارتقا یابد، شاهد تاثیر بسیار مثبت و مهمی در درجه اول در رابطه ایرانی – عربی و در درجه دوم بر تحولات منطقه بویژه فلسطین خواهیم بود». روابط بین مصر و ایران اغلب در دهه‌های اخیر پرتنش بوده است، اگرچه 2 کشور تماس‌های دیپلماتیک خود را حفظ کرده‌اند.

 

جنوب جهانی و کنشگری نوین

اطلاعات:در روزهای ۲۶ و ۲۷ خردادماه ۱۴۰۲ (۱۶ و ۱۷ ژوئن ۱۴۰۲)، هیات عالیرتبه‌ای از رهبران کشورهای آفریقائی در کی یف و مسکو با زلنسکی رهبر اوکراین و پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کردند و طرح صلح خود را با آنها در میان گذاشت.هرچند که هر دو طرف، در سیاست‌های نظامی خود تغییری ندادند، اما نفس این ابتکار آفریقائی که شامل افرادی نظیر رئیس جمهوری آفریقای جنوبی می‌شد، خبر از گرایش نوینی در آنچه که جنوب جهانی (Global South) خوانده می‌‌شود، می‌دهد. البته جنوب جهانی فقط شامل آفریقا نمی‌شود، جنوب جهانی در مقابل شمال جهانی «پدیده‌ای جدی» و کهن و محصول دوران پسا استعماری و استعمارزدائی بعد از جنگ جهانی دوم است. اکثریت اعضای سازمان ملل متحد از خانواده بزرگ جنوب جهانی تشکیل می‌شود. اما مفهوم جنوب جهانی، فراتر از عدد و رقم کشورهای سه قاره آمریکای لاتین، آسیا و آفریقاست. این پدیده، یعنی جنوب جهانی در هشت دهه گذشته، بخشی از روابط بین‌المللی بوده ولی آنچه که این پدیده و مفهوم را برجسته کرده، جنگ اوکراین است. کنش و واکنش‌های جنوب جهانی بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین، موضوع جالب توجهی برای دست‌اندرکاران سیاست خارجی و پژوهشگران روابط بین‌المللی شده است.به گونه‌ای که به عنوان نمونه می‌توان به مصاحبه مجله معروف سیاست خارجی با معاون وزرات خارجه اوکراین دقیقاً با عنوان «جنوب جهانی و جنگ اوکراین» در ۱۷ ماه مه ۲۰۲۳ (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) اشاره کرد. چگونه می‌توان کنشگری جنوب جهانی را در دوران جدید تجزیه و تحلیل کرد؟ در پاسخ باید «واقعیت جنوب جهانی»، «دگردیسی جنوب جهانی» و «پویایی نوین جنوب جهانی» را مورد مداقه قرار داد. توجه این زوایا روشن می‌سازد که جنوب جهانی در حال بازیابی و تعریف هویت جدید و سیاست‌ورزی نوینی در عرصه جهانی است که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت.

 

متن و حاشيه انتخاب رييس جديد پارلمان بخش خصوصي

اعتماد:روزگذشته بالاخره ساعت 8 صبح درهاي اتاق بازرگاني ايران به روي هيات نمايندگان دور دهم باز شد تا در انتخابات هيات رييسه شركت كنند؛ انتخاباتي كه حاشيه‌هاي بسياري پيش از برگزاری و حين برگزاري داشت، ولي با همه اين تفاسير انتخابات براساس قوانين اتاق برگزار شد. اعضاي هيات نمايندگان اين اتاق هم با اكثريت آرا به حسين سلاح‌ورزي به عنوان رييس جديد اعتماد كردند.  سلاح‌ورزي در ميان كانديداهاي رياست جزو اولين نفرهايي بود كه وارد اتاق ايران شد. او حدود ساعت 50: 8 دقيقه نام‌نويسي كرد. تقريبا تا ساعت  30: 9 همه كانديداهاي اصلي وارد اتاق شده بودند و ثبت‌نام كردند. دقايقي پيش از برگزاري رسمي جلسه انتخابات هيات رييسه، غلامحسين شافعي رييس دور نهم اتاق ايران براي حاضرين در جلسه سخنراني كرد و پس از خداحافظي اتاق را ترك كرد. پس از خروج شافعي از سالن جلسه طبقه دهم اتاق ايران، اعضاي انجمن نظارت بر انتخابات اتاق در جايگاه هيات رييسه مستقر شدند. در ضمن رضا حميدي از اتاق مشهد رييس سني اتاق انتخاب شد و سيد هبت‌الله اصولي از اتاق اهواز نايب رييس اول شد.  پس از آن 18 نفر براي نظارت اعلام آمادگي كردند درحالي دو نفر براي اين سمت كافي بودند. برهمين اساس تصميم گرفته شد، بين نامزدهاي اين بخش قرعه‌كشي صورت بگيرد. از اين قرعه‌كشي نام ابوالحسن خليلي و روغني گلپايگاني خارج شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.