ویدئو/ جنایت جنگی بریتانیا در افغانستان

کشته شدن 80 غیرنظامی افغان توسط نیروهای انگلیسی

گروهی از وکلای مدافع خانواده‏‌های افغان در حال انجام تحقیقی هستند که به قتل دست کم 80 غیر نظامی افغان توسط اعضای سه واحد مجزای نیروهای ویژه هوابرد انگلیس بین سال‏های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ م‍ی‌‏پردازد. متهمان هنگام اشغال افغانستان ماموریت‏‌های گشت‏‌زنی اجرا می‏‌کردند و مقتولین هم صرفا به این خاطر جانشان را از دست داده‌‏اند که «نظامیان انگلیسی تشخیص داده‌اند این افغان‌ها در سنِ به دست گرفتن اسلحه هستند.»

گروهی از وکلای مدافع خانواده‏‌های افغان در حال انجام تحقیقی هستند که به قتل دست کم 80 غیر نظامی افغان توسط اعضای سه واحد مجزای نیروهای ویژه هوابرد بریتانیا بین سال‏های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ م‍ی‌‏پردازد. متهمان هنگام اشغال افغانستان ماموریت‏‌های گشت‏‌زنی اجرا می‏‌کردند و مقتولین هم صرفا به این خاطر جانشان را از دست داده‌‏اند که «نظامیان انگلیسی تشخیص داده‌اند این افغان‌ها در سنِ به دست گرفتن اسلحه هستند.»

شرکت حقوقی «لی دی» که کار دفاع از خانواه‌های قربانیان را بر عهده دارد، معتقد است بین سال‏های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ «حداقل ۳۰ حادثه مشکوک که منجر به مرگ بیش از ۸۰ نفر شد» وجود داشته است، اما تاکنون هیچ تحقیق عمومی مستقلی در مورد آنچه اتفاق افتاده، وجود نداشته است.

قبلاً تخمین زده می‌شد که فقط ۵۴ افغان قربانیان اقدامات یکی از واحدهای نیروهای هوابرد بوده است، اما وکلا با توجه به برخی شواهد متوجه شده‌اند که این اتهامات شامل تعداد بیشتری از سربازان و مدت طولانی‏‌تر از آنچه قبلاً مطرح شده می‌شود.

بر اساس یافته‌‏های اولیه این تحقیق یکی از سربازان نیروهای هوابرد بریتانیا، در طول شش ماه به تنهایی جان ۳۵ افغان را گرفته است تا سیاست «خاتمه دادن به زندگی همه مردان در سن جنگ» اجرا کرده باشد. قربانیان کسانی بودند که در خانه‏‌هایشان مورد حمله قرار گرفته‌‏ و «بدون توجه به اینکه تهدیدی ایجاد کرده‏‌اند یا نه » کشته شدند.

دسامبر سال گذشته پس از افشای یک رشته گزارش‏‌های تحقیقاتی و باز شدن پرونده‌‏های مدنی، اعلام شد که یک تحقیق قانونی در مورد این قتل‌ها به رهبری «قاضی هادون کیو» انجام می‏‌شود.
جلسات استماع دادگاه در پاییز آغاز شده و وزارت دفاع انگلستان می‌خواهد هر مدرکی که مربوط به پرونده وجود دارد به صورت غیرعلنی مطرح شود، اما قاضی هادون کیو در مورد این درخواست تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سربازان ویژه هوابرد در طی استقرار طولانی و خونین نظامی انگلستان در ولایت هلمند که در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید، به طور معمول اغلب در شب در جستجوی جنگجویان طالبان، به تجمعات خانوادگی افغان‌ها حمله می‌کردند.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.