جای خالی دختران ایران در اقیانوسیه

همه آن چیزی که باید درمورد جام جهانی زنان بدانید

برگزاری نهمین دوره جام جهانی زنان بهانه‌ای شد تا به مرور هشت دوره قبلی، و ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره بپردازیم.

به گزارش شهروند آنلاین، نهمین دوره جام جهانی فوتبال زنان از پنجشنبه، ۲۹ تیر ماه ١٤٠٢، به میزبانی استرالیا و نیوزیلند آغاز شد و حالا با گذشت ٢ روز از برگزاری این مسابقات، ۵ دیدار انجام شده است. آمریکا با ٤ قهرمانی در ٨ دوره گذشته، رکورددار این تورنمنت است و ژاپن هم تنها تیم آسیایی است که فاتح جام جهانی زنان بوده است. نهمین جام جهانی زنان چند تفاوت اساسی با ٨ دوره قبلی دارد و با گذشت زمان، این مسابقات سیمای بسیار حرفه‌ای به خود گرفته است. در این گزارش تمام آنچه لازم است درباره جام جهانی زنان بدانید، شرح داده شده است.

تفاوت‌های جام جهانی زنان و مردان

وقتی از جام جهانی زنان صحبت می‌شود، یکی از سوال‌هایی که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد این است که تفاوت این جام با جام جهانی مردان چیست؟
در گذشته، برخی از قوانین در جام جهانی فوتبال زنان و مردان با هم تفاوت داشت. در جام جهانی  سال ۱۹۹۱ که نخستین دوره از برگزاری این مسابقات برای زنان بود و چین میزبانی آن را بر عهده داشت، فقط ۱۲ تیم حضور داشتند. اما در آخرین دوره از جام جهانی زنان که در سال ۲۰۱۹ به میزبانی فرانسه برگزار شد، ۲۴ کشور جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کردند. جام جهانی نهم نخستین جام جهانی زنان است که با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود و از این نظر دقیقا شبیه جام جهانی مردان شده است.
تفاوت جالب توجه جام جهانی مردان و زنان به نخستین دوره مسابقات زنان برمی‌گردد. در سال ۱۹۹۱، مسابقات در مدت ۸۰ دقیقه‌ برگزار ‌شد تا از نظر جسمانی فشار زیادی به زنان وارد نشود.
تفاوت دیگر مربوط به ابعاد زمین مسابقات است که تا قبل از جام جهانی نهم، مسابقات در زمین‌هایی با ابعاد کوچک‌تر برگزار می‌شد.
دیگر تفاوت هم مربوط به جام جهانی ۲۰۱۵ زنان است که با قهرمانی آمریکا به پایان رسید. در آن دوره از رقابت‌ها، مسابقات روی چمن مصنوعی انجام می‌شد که البته اعتراض وسیع جامعه فوتبال زنان را برانگیخت.
ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کرد که جام جهانی نهم زنان برای نخستین‌بار با میزبانی مشترک ٢ کشور برگزار می‌‌شود. فیفا در ٨ دوره قبلی هرگز میزبانی را به ٢ کشور اعطا نکرده بود و حالا برای اولین‌بار میزبانی این مسابقات را نیوزیلند و استرالیا به‌طور مشترک بر عهده دارند.

آمریکا؛ ملکه فوتبال زنان با ٤ قهرمانی

در ٨ دوره گذشته، آمریکا ٤بار فاتح جام قهرمانی شده است و نروژ، آلمان (۲بار) و ژاپن دیگر تیم‌هایی هستند که موفق به فتح جام قهرمانی این مسابقات شده‌اند. آمریکا در جام جهانی سال ۱۹۹۱ فاتح اولین جام قهرمانی زنان بود. اگرچه فیفا در همان سال هم چندان علاقه‌مند نبود نام جام جهانی را برای این مسابقات زنان بگذارد و به جای « world cup» از نام « fifa championship» برای این مسابقات استفاده کرد. این رقابت‌ها با اسپانسری یک شرکت آبنبات‌سازی به نام M&M برگزار شد و فدراسیون جهانی فوتبال حمایت ویژه‌ای از فوتبال زنان نکرد. آمریکا دومین‌بار در سال ۱۹۹۹ که خود میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده داشت، جام را از آن خود کرد. این تیم در ٢ دوره قبلی جام جهانی زنان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ نیز موفق به برتری برابر تیم‌های ژاپن و هلند شد تا بعد از آلمان، نخستین کشوری باشد که در این رقابت‌ها دبل می‌کند. در حقیقت، زنان آمریکا در جام ۲۰۲۳ به دنبال هت‌تریک قهرمانی هستند تا از این نظر نیز نام خود را در فوتبال زنان جاودانه کنند. آمریکا به‌جز قهرمانی در ٤ دوره این مسابقات، سال ۲۰۱۱ نیز تا فینال جام جهانی پیش رفت و در گام آخر، نتیجه را در ضربات پنالتی به ژاپن واگذار کرد. این تیم در سال‌های ۱۹۹۵. ۲٠۰۳ و ۲۰۰۷ نیز در جایگاه سوم قرار گرفت تا در رکوردی ویژه، در تمام ٨ دوره قبلی روی سکو رفته باشد.

ژاپن؛ شگفتی‌سازی باورنکردنی

سامورایی‌ها همواره در جام جهانی زنان حاضر و در این مسابقات، پرافتخارترین تیم قاره کهن بوده‌اند. ژاپنی‌ها تنها تیم آسیایی هستند که فاتح جام جهانی زنان شده‌اند. آنها سال ۲۰۱۵، بعد از فاجعه سونامی در ژاپن که با مرگ ده‌ها هزار نفر همراه شد، با وجود تردیدهای بسیار، سرانجام در جام جهانی آلمان شرکت کردند و در کمال ناباوری، بعد از پشت سر گذاشتن تیم میزبان در نیمه‌نهایی، در فینال نیز از سد آمریکای قدرتمند گذشتند تا با این قهرمانی موج عجیبی از شادی برای کشورشان به ارمغان بیاورند. ژاپنی‌ها در دیدار فینال برابر آمریکا، ٢ بار از حریف خود عقب افتادند، اما در نهایت با تساوی ٢ بر ٢ در پایان وقت‌ اضافی، در ضربات پنالتی موفق‌تر از حریف خود عمل کردند و جام قهرمانی را در آغوش کشیدند. ستاره‌های ژاپن در آن دیدار «آیا میا» و «ساوا همر» بودند که با به ثمر رساندن ٢ گل در آن دیدار، برای همیشه نام‌شان در تاریخ این کشور جاودان شد.

زنان ایران در حسرت حضور در جام جهانی

حدود ٢ سال قبل، تیم ملی زنان ایران با هدایت مریم ایراندوست موفق شد برای نخستین‌بار به مسابقات جام ملت‌های آسیا صعود کند. دختران ایران در مهر ماه سال ۱۴۰۰، با پشت سر گذاشتن بنگلادش و اردن، راهی مسابقات جام ملت‌ها شدند. شاگردان ایراندوست بعد از ٢ شکست سنگین برابر چین و چین تایپه، از گردونه رقابت‌ها حذف شدند تا شانسی برای صعود به دور بعدی رقابت‌ها نداشته باشند. حذف از مسابقات جام ملت‌ها به‌منزله از دست رفتن فرصت حضور در جام جهانی نیز بود. ایران هرگز حضور در جام جهانی زنان را تجربه نکرده است.
قاره کهن، به‌جز استرالیای میزبان، ٥ سهمیه در جام جهانی ۲۰۲۳ داشت که برای رفتن به جام جهانی، تیم‌ها باید از مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌ها صعود می‌کردند.
در حال حاضر، تیم ملی زنان ایران درگیر مرحله دوم رقابت‌های انتخابی المپیک پاریس است و در آبان ماه سال جاری به مصاف استرالیا، چین تایپه و فیلیپین خواهد رفت. شاگردان مریم آزمون برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۷، باید منتظر مسابقات مرحله مقدماتی جام ملت‌ها بمانند و سپس در این رقابت‌ها برای صعود به دور دوم تلاش کنند.

 شگفتی در روز نخست جام نهم رقم خورد

روز اول مسابقات جام جهانی فوتبال زنان با انجام ٢ دیدار تیم‌های میزبان آغاز شد. در نخستین دیدار که در کشور نیوزیلند برگزار شد، تیم ملی این کشور به مصاف نروژ رفت و موفق شد با تک‌گل هانا ویکنسدزون، مهاجم شماره ۱۷ این تیم، از سد رقیب خود بگذرد. این سومین جام جهانی متوالی بود که ویکنسدزون موفق به گلزنی در آن شد. نکته جالب توجه در خصوص این دیدار اینکه نیوزیلند در تاریخ مسابقات خود در جام جهانی موفق به کسب هیچ پیروزی‌ای نشده بود و بعد از انجام ۱۶ دیدار در ادوار این مسابقات، نخستین پیروزی خود را کسب کرد. نروژ نیز بعد از ۳۲ سال، یعنی بعد از اولین دوره این مسابقات در سال ۱۹۹۱ که به میزبانی  چین برگزار شد، متحمل شکست در جام جهانی شد. نروژ در افتتاحیه جام جهانی ۱۹۹۱ برابر چین بازی را واگذار کرد، اما در پایان همان تورنمنت موفق شد به فینال رقابت‌ها صعود کند. استرالیا نیز در دیدار دوم این جام به مصاف ایرلند رفت و این تیم هم در غیاب ستاره خود، سم کر، موفق شد با یک گل از سد ایرلند بگذرد تا در پایان روز نخست، هر ٢ میزبان با یک گل از سد حریفان‌شان گذشته باشند. استرالیا در این دیدار در حضور ۷۵هزار و ٧٨٤ نفر به مصاف حریف خود رفت و رکورد تعداد تماشاگرانش را در دیداری خانگی جا‌به‌جا کرد.
روز دوم مسابقات نیز با انجام ٣ دیدار پیگیری شد که در دومین دیدار از گروه B، کانادا و نیجریه به مصاف یکدیگر رفتند. این دیدار با تساوی بدون گل به اتمام رسید. سوییس و فیلیپین نیز دومین دیدار گروه اول را انجام دادند که این مسابقه با نتیجه ٢ بر صفر به سود سوییس به پایان رسید.
نخستین دیدار گروه سوم نیز بین دو تیم اسپانیا و کاستاریکا برگزار شد که با نتیجه ٣ بر صفر به سود اسپانیا تمام شد.
نکته جالب توجه درباره ٥ دیدار انجام‌شده در ٢ روز ابتدایی جام جهانی نهم زنان این است که هر ٥ مسابقه پنالتی داشت که ٢ پنالتی توسط بازیکنان از دست رفت و ٣ پنالتی وارد چارچوب دروازه شد.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.