بفرمایید بدون دردسر حرفه‌ای شوید!

بررسی مصوبه جدید سازمان لیگ برای حمایت از فوتبال زنان و دریافت مجوز حرفه‌ای تیم‌های مردان در این گزارش.

به گزارش شهروند آنلاین، درحالی‌که این روزها، اغلب فوتبالدوستان درگیر ماجراهای نقل و انتقالی ستاره‌های لیگ برتر فوتبال مردان هستند و برای اصطلاحا ترکیدن بمب‌های نقل و انتقالاتی، به صفحات مجازی چشم دوخته‌اند. یک مصوبه جدید از سوی سازمان لیگ فوتبال ایران، لیگ برتر زنان را تحت‌الشعاع قرار داده است. ماجرا هم از این قرار است که براساس ابلاغ سازمان لیگ به 16تیم حاضر در لیگ برتر مردان، این تیم‌ها می‌توانند بدون خرید امتیاز هیچ تیمی، در لیگ برتر آتی زنان تیمداری کنند. مصوبه‌ای که مخالفان و موافقان خود را به همراه دارد و در این گزارش به‌طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

اصل ماجرا چیست؟!

لیگ برتر فوتبال زنان ایران تاکنون 15 دوره برگزار شده است و فصل گذشته این رقابت‌ها با حضور 10تیم طی حدود 6ماه برگزار شد. لیگ پانزدهم فوتبال زنان 12اسفندماه با قهرمانی خاتون بم، به پایان رسید تا این تیم با فتح 9جام قهرمانی طی 15سال، رکورددار این رقابت‌ها باشد، اما از میان 10تیم حاضر در این مسابقات، سپاهان و ملوان تنها باشگاه‌هایی بودند که هم در بخش زنان و هم در بخش مردان تیمداری می‌کردند و پیکان نیز در سال گذشته به‌طور مشترک با هیأت فوتبال البرز وارد عرصه تیمداری در حوزه زنان شد. حالا در تاریخ چهارم تیرماه، در فاصله حدود 4ماهه تا آغاز لیگ شانزدهم زنان، سازمان لیگ با ابلاغ یک مصوبه جدید از 16تیم لیگ برتر مردان درخواست کرد که درصورت تمایل به تیمداری در بخش زنان رجوع کنند. در متن مصوبه سازمان لیگ آمده است: «طبق مصوبه سازمان لیگ به جهت ایجاد شرایط مطلوب‌تر دریافت مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های لیگ برتر، توسعه فوتبال بانوان، افزایش سطح کیفی، ارتقای رشد و پویایی هرچه بیشتر لیگ برتر و همچنین ایجاد انگیزه بیشتر در کشف استعدادهای جدید و بالا بردن استانداردهای باشگاه‌های حاضر در حوزه فوتبال بانوان و برای گسترش جامعه آماری و افزایش حامیان مالی و سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی، مقرر شد در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به باشگاه‌های لیگ برتر آقایان امتیاز لیگ برتر فوتبال بانوان بدون امکان انتقال، تخصیص داده شود.»

علت ابلاغ این مصوبه چه بود؟!

همانطور که در متن این مصوبه به آن اشاره شده است، سازمان لیگ قصد دارد با تیمداری باشگاه‌ها در بخش زنان، هم به دریافت مجوز حرفه‌ای توسط باشگاه‌ها کمک کند و هم بدین شکل، جان تازه‌ای به فوتبال زنان ایران تزریق کرده باشد. این درحالی است که براساس ابلاغیه کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیمداری در بخش زنان می‌تواند به دریافت مجوز حرفه‌ای توسط باشگاه‌ها کمک کند، اما تا این لحظه، این موضوع را در قالب یک قانون ابلاغ نکرده است. البته براساس آنچه تجربیات ثابت کرده است، هرگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک طرح را در قالب پیشنهاد به باشگاه‌ها ابلاغ می‌کند، به‌زودی آن طرح تبدیل به قانون هم خواهد شد.

مخالفان این طرح چه می‌گویند؟

طی دو هفته بعد از ابلاغ این مصوبه به باشگاه‌ها، برخی از کارشناسان و رسانه‌های حوزه زنان نقدهایی علیه این مصوبه داشتند که مهم‌ترین و پرتکرارترین نقد آنها به یک نکته اشاره می‌کند. «از بین رفتن ارزش مادی و معنوی تیم‌های لیگ برتری» آنها می‌گویند که با حبه کردن امتیاز لیگ برتری به باشگاه‌ها، دیگر تیم‌هایی که در سال‌های اخیر زحمات زیادی برای رسیدن به لیگ برتر زنان انجام دادند، در حق‌شان اجحاف می‌شود. همچنین در بخش دیگری از نقد آنها اشاره شده است که ارزش مادی امتیاز تیم‌های لیگ برتری، از انگیزه‌های مدیران این تیم‌ها بوده است که برای مثال همین باشگاه‌های لیگ برتری در حوزه مردان، مشتری امتیاز تیم‌های لیگ برتری آنها شوند، اما با این شرایط امتیاز آنها دیگر خریدار نخواهد داشت.»

موافقان این طرح چه نظری دارند؟

اما در پاسخ به ادله‌های مخالفان طرح امتیازدهی رایگان به باشگاه‌های فوتبال مردان، موافقان نظری معکوس دارند. براین‌اساس به عقیده آنها، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم‌رشد فوتبال زنان در ایران، عدم‌حضور تیم‌های بزرگ در این عرصه است. وقتی تیم‌های بزرگ به این بخش ورود کنند ناخودآگاه توجه رسانه‌ها نیز جلب خواهد شد و در نهایت این می‌تواند به نفع جامعه فوتبال زنان باشد. یکی دیگر از دلایل موافقت این افراد با مصوبه جدید سازمان لیگ، ایجاد رقابت میان باشگاه‌هاست؛ به این شکل که تیم‌های کوچکی که به‌طور بسیار ضعیف و با امکانات حداقلی در فوتبال زنان تیم دارند، با مشاهده امکانات تیم‌های مطرح، وارد رقابت شده و سعی در بهبود شرایط خواهند داشت.

تاکنون سه تیم از مصوبه سازمان لیگ استقبال کردند

بلافاصله بعد از ابلاغ رسمی مصوبه سازمان لیگ به 16باشگاه لیگ برتری مردان، به‌ترتیب تیم‌های شمس آذر قزوین، استقلال خوزستان و پیکان تهران از آمادگی خود برای حضور در فصل آتی زنان گفتند و با ارسال نامه رسمی به سازمان لیگ فوتبال، اعلام کردند که در لیگ شانزدهم زنان، تیمداری خواهند کرد. براساس مصوبه اولیه سازمان لیگ، قرار بر این بود که تیم‌ها نهایتا تا 17تیر ماه از موافقت یا عدم‌موافقت خود برای حضور در حوزه زنان پرده‌برداری کنند اما با توجه به تعویق دوماهه در شروع لیگ برتر زنان، باشگاه‌ها تا پایان شهریورماه فرصت دارند که آمادگی یا عدم‌آمادگی خود را برای حضور در لیگ شانزدهم اعلام کنند.

اما تاکنون با قطعی شدن حضور سه تیم جدید در لیگ شانزدهم، فصل آتی حداقل با حضور 13تیم برگزار خواهد شد.

ناظمی: از باشگاه‌ها دعوت می‌کنیم که به حوزه زنان ورود کنند.

جای هیچ بهانه‌ای باقی نمانده است

گلاره ناظمی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر زنان، در گفت‌وگو با «شهروند» به ابعاد مختلف مصوبه جدید سازمان لیگ اشاره کرد. او در ابتدای این گفت‌وگو گفت: «به‌منظور ایجاد شرایط مطلوب برای دریافت مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها و همچنین ارتقای سطح کیفی مسابقات زنان، این امکان را فراهم کردیم که هر 16تیم لیگ برتری آقایان، در لیگ برتر زنان نیز تیمداری کنند و برای این اتفاق هم نیاز به خرید هیچ امتیازی نیست. پیش از این شاهد بودیم که آنها می‌گفتند برای خرید امتیاز با مشکل مواجه هستند یا باشگاه‌های زنان گاهی برای فروش امتیاز خود، ارقام بالایی را پیشنهاد می‌دادند. با این مصوبه‌ای که به تصویب هیأت رئیسه رسیده است، فکر می‌کنم تمام موانع برکنار شد. حالا باید ببینیم باشگاه‌ها در این زمینه چه اندازه همت خواهند کرد. از آنها انتظار داریم که در این مسیر با ما همکاری کنند.»

او در ادامه، با اشاره به اینکه حضور باشگاه‌ها الزام نیست، افزود: «هم‌اکنون این موضوع برای تیم‌ها الزام نیست و آنها به دلخواه خودشان می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.»

ناظمی در ادامه، درخصوص اینکه اگر استقبال باشگاه‌ها از حضور در لیگ زنان خوب باشد، این لیگ با چند تیم برگزار خواهد شد، گفت: «درِ لیگ برتر فوتبال زنان به روی هر 16تیم باز است. سپاهان، ملوان و پیکان که در سال گذشته هم تیم خود را داشتند، 13تیم دیگر نیز می‌توانند به این لیگ اضافه شوند و ما محدودیتی نداریم. بعد از اعلام آمادگی باشگاه‌ها، درخصوص اینکه این لیگ به چه شکل برگزار شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.»

او همچنین افزود: «پیش از این اعلام کرده بودیم که باشگاه‌ها تنها تا 17تیرماه فرصت دارند که اعلام کنند، می‌خواهند در لیگ زنان حضور پیدا کنند یا خیر، اما با توجه به مسابقات تیم ملی، لیگ امسال با تعویق همراه خواهد بود و در نیمه دوم آبان ماه لیگ شانزدهم آغاز خواهد شد. پیرو همین موضوع تیم‌ها تا شهریورماه مهلت دارند که آمادگی خود را به سازمان لیگ اعلام کنند.»

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.