سفری پربرکت برای شیرازی ها

رییس جمهوری این هفته مهمان مردم استان فارس است

آخر این هفته شیرازی‌ها مهمان دارند، آنها میزبان رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت هستند که قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه دور دوم سفر استانی را این‌بار در شیراز باشد. در این سفر بناست پروژه‌های بسیار مهمی کلید بخورد که هر کدام از این پروژه‌ها نه‌تنها برای خود استان اهمیت دارد که برخی از آنها می‌تواند اهمیت زیادی برای استان‌های همجوار نیز داشته باشد.

به گزارش شهروندآنلاین، دیدار مردمی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) شیراز و شهرستان رستم، بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب از سد درودزن و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب آباده، بهره‌برداری از سه بزرگراه شیراز-فسا، داراب-بندرعباس، شیراز-جهرم-لار-بندرعباس و شیراز-کوار-فیروزآباد-عسلویه و عقد توافق‌نامه احداث 1200کیلومتر راه روستایی با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) ازجمله برنامه‌هایی است که در این سفر صورت می‌گیرد.

افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان، سخنرانی در دانشگاه شیراز، شرکت در ضیافت نهار با جمعی از نخبگان استان، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با هنرمندان و و شعرا ، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی در حافظیه شیراز، شرکت در جلسه شورای اداری، شورای برنامه ریزی و دیدار با سرمایه گذاران، افتتاح افزون بر ۱۰ هزار واحد مسکونی و واگذاری زمین و نشست خبری از دیگر برنامه های رئیس جمهور در سفر به استان فارس است.

افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان

یکی از طرح‌هایی که در این سفر قرار است به بهره‌برداری برسد، افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان است که اهمیت بسیاری دارد، چراکه موقعیت سوق‌الجیشی ایران در منطقه و عبور کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از کشور ما ضرورت توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی به‌منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه را بیش از گذشته کرده است. کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور به‌منظور ارتباط دریای خزر به خلیج‌فارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی می‌شود. آزادراه شیراز-اصفهان به طول 370کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال به جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده‌دار است. این آزادراه به‌عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند، از این‌رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر، با توجه به‌وجود دو قطب‌ گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

در این پروژه که به طول 212کیلومتر انجام می‌شود، چهار خط عبوری قرار دارند که وزارت راه‌وشهرسازی و بنیاد تعاون ودجا هر کدام 50درصد از هزینه آن را متقبل شده‌اند.

اهمیت و ضرورت اجرای طرح

آزادراه شیراز-اصفهان به طول کلی 370کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی کشور است. این آزادراه به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز-ایزدخواست به طول 225کیلومتر در هفت قطعه برنامه‌ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول 107کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول 118کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز-سپیدان متصل می‌شود.

بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود 116کیلومتر حدفاصل شهرضا-سه‌راهی مبارکه-ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین‌شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. هم‌اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهره‌برداری از 212کیلومتر از آزادراه شیراز-اصفهان، حد فاصل شیراز–ایزدخواست هستیم.

این آزادراه به‌عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند، از این‌رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر، با توجه به‌وجود دو قطب‌ گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

افتتاح پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

پروژه بعد که قرار است با حضور رئیس‌جمهوری در استان شیراز به بهره‌برداری برسد، پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این پل دره‌ای کیلومتر 214 آزادراه شیراز-اصفهان واقع در قطعه 3 است که روی دره رودخانه سپید در محدوده کیلومتر 900+214 احداث شده است. این پل که به‌عنوان مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور است، در سال 1398به نام شهید والامقام سردارسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شد.

عملیات اجرایی این پل با اتکا به توان داخلی در 48ماه به طول انجامیده است. این پل به طول 264متر و در ارتفاع 110متری از کف دره ساخته شده و طول دهانه وسط آن 125متر و همچنین طول دهانه‌های کناری این پل 66 و 73متر است که افراد به‌راحتی می‌توانند در عرض 15ثانیه به سهولت از یک سمت به سمت دیگر بروند. برای ساخت این پل بزرگ حدود 2، 436 تن آرماتور نصب شده و بیش از 16، 900مترمکعب بتن‌ریزی مورد استفاده قرار گرفته است.

نقاط قوت و ضعف- فرصت‌ها و تهدیدها

مهم‌ترین نقطه قوت، بهره‌برداری و استفاده کاربران از این پروژه است و مهم‌ترین نقطه ضعف، عدم‌تکمیل پروژه و اتصال آن به شهر اصفهان است. هم‌اکنون پروژه از شیراز تا شهر ایزدخواست در استان اصفهان اجرا شده است.

تکمیل کریدور شمال به جنوب منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت 134کیلومتر فاصله شـیراز تا اصـفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش 550نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی 40هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت 136میلیون لیتر در سال، کاهش زمان سفر120دقیقه، کاهش خسارات سوانح 3، 120میلیارد ریال استفاده از روسازی بتنی برای نخستین‌بار در کشور، ملاحظات زیست‌محیطی کاشت 100هزار اصله نهال در حریم آزادراه، رونق‌ گردشگری و عبور از مناطق زیبای شمال‌غربی استان فارس و صعوبت اجرای کار عبور از سلسله جبال رشته‌کوه‌های زاگرس ازجمله نقاط مثبت این طرح به شمار می‌رود.

پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز

اما این پروژه تنها اتفاقی نیست که در روز پنجشنبه قرار است کلید بخورد، طرح بزرگ پروژه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز نیز از دیگر پروژه‌هایی است که اهمیت زیادی دارد، چراکه استان فارس به لحاظ گستردگی، مسائل و مشکلات زیادی در حوزه آب داشته است. همچنین به‌دلیل بروز تغییر اقلیم، در سال آبی گذشته، بارش کمی در برخی از نقاط استان ثبت شده است، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون 20شهر و 400روستای فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند و برای آبرسانی به شهرها و روستاهای این استان باید تدبیری جدی اندیشیده می‌شد.

اهمیت و ضرورت اجرای طرح

امروزه تامین آب شرب جمعیت کلانشهر شیراز، پایتخت فرهنگی کشور، از آبخوان‌های آهکی اطراف شهر و بخشی نیز از سد درودزن تامین می‌شود. خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شرب شیراز نیست.

خوشبختانه احداث خط دوم تامین آب شرب از سد درودزن، انتقال ۳هزار لیتر در ثانیه را ممکن‌کرده و وابستگی آب شرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف را به‌شدت پایین آورده است.

«خط دوم انتقال آب شرب شیراز از سد درودزن» با ظرفیت انتقال ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه از سال ۱۳۹۰ شروع شده بود، این طرح برای تامین آب مرکز استان فارس بسیار مهم و حیاتی است و از طرح‌های مورد تاکید رئیس‌جمهوری در سفر مهر 1400 به شیراز بود.

با فعالیت جهادی و شبانه‌روزی تمامی دست‌اندرکاران، هم اینک این پروژه به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری و افتتاح رسمی است.

این خط دارای 78کیلومتر طول مسیر، 4440متر تونل انتقال، ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه با ظرفیت 3هزار لیتر در ثانیه و سه مخزن 20هزار مترمکعبی در مجموع 60هزار مترمکعب است.

اجرای این پروژه مشکلات مردم شیراز و شهر‌ها و شهرک‌های اطراف شیراز را که به‌خاطر محدودیت خط اول آبرسانی در برخی اوقات به‌ویژه در تابستان با مشکلاتی مواجه بوده‌اند، برطرف می‌کند.

همراهان رییس جمهوری در سفر به شیراز

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: وزرا، معاونین رئیس جمهور و معاونین وزرا به عنوان نمایندگان رئیس جمهور در جریان سفر استانی آیت الله رئیسی که طی روزهای پنجشنبه و جمعه انجام خواهد شد در تمام شهرستان های این استان حضور می یابند.

به گفته «اسماعیل قزل سفلی» ، در این سفر، شهرستان های شیراز و مرودشت میزبان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور خواهند بود و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به میان مردم شهرستان های فسا، داراب و زرین دشت خواهد رفت. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم میهمان مردم شهرستان شیراز، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میهمان مردم شهرستان های خفر و جهرم، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران میهمان مردم شیراز و مشاور رئیس جمهور و دبیر مناطق آزاد تجاری نیز میهمان مردم شهرستان های خنج، اوز و گراش خواهد بود.

وی افزود: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در شهرستان های لارستان و جویم، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در شهرستان زرقان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در شهرستان های استهبان، نی‌ریز و بختگان، معاون امور مجلس رئیس جمهور در شهرستان سپیدان، وزیر نیرو در شهرستان های آباده و خرم بید، وزیر صمت در شهرستان های سروستان، خرامه و کوار، وزیر نفت در شهرستان های لامرد و مُهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شهرستان های کوه چنار و کازرون، وزیر ورزش و جوانان به شهرستان های شیراز، لارستان و نی ریز و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به شهرستان های کازرون و ممسنی سفر خواهند کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: در جریان سفر رئیس جمهور به استان مردم شهرستان های ارسنجان، پاسارگاد، مرودشت و بیضا میزبان وزیر جهاد کشاورزی، مردم شهرستان های اقلید، سرچهان و بوانات میزبان وزیر آموزش و پرورش، مردم شهرستان اقلید میزبان وزیر راه و شهرسازی و مردم شهرستان های شیراز، فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین نیز میزبان وزیر کشور خواهند بود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.