ماسک بزنید؛ هم کرونا است هم آنفلوانزا

وزیر بهداشت:کرونا به هیچ‌وجه از بین نمی‌رود بلکه از حالت همه‌گیری به حالت آندمی یا حالت تک‌گیری تبدیل می‌شود.

«سرماخوردگی‌های جدید، یا کرونا هستند یا آنفلوآنزا، افراد دارای علائم، ماسک بزنند.» وزیر بهداشت با اشاره به اینکه موارد جدیدی که حالت سرماخوردگی دارند، یا آنفلوآنزاست یا کرونا گفته: «بارها تأکید کرده‌ام کرونا به هیچ‌وجه از بین نمی‌رود بلکه از حالت همه‌گیری به حالت آندمی یا حالت تک‌گیری تبدیل می‌شود.»

به گزارش شهروند آنلاین، بنابرنظر «دکتر بهرام عین‌اللهی» کرونای فعلی از موارد بیماری در سه‌سال گذشته متفاوت است. به‌گفته «عین‌اللهی» هرچند موارد بیماری هم‌اکنون نیز مرگ‌ومیر دارد اما اغلب در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی، اتفاق می‌افتد و راهکارش آن است که این افراد پرخطر سالانه واکسن کرونا را تزریق کنند. وزیر بهداشت گفته؛ «ماسک به‌ویژه در افراد دارای علائم سرماخوردگی توصیه می‌شود. این افراد به‌ویژه در اماکن تجمعی ازجمله مدارس و دانشگاه‌ها و… حتما از ماسک استفاده کنند. افراد دارای علائم سرماخوردگی لازم است با رعایت موارد بهداشتی مراعات سالمندان، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و بیماران زمینه‌ای را داشته باشند.» اگرچه «آمیتیس رمضانی»، متخصص عفونی در گفت‌وگو با «شهروند» به ماسک زدن تأکید دارد. «رمضانی» به «شهروند» می‌گوید واکسن‌های موجود کرونا، کارایی‌ای بر سویه‌های جدید ندارند، بنابراین خودمراقبتی و ماسک زدن می‌تواند آمار ابتلا را کاهش دهد.

موجودی آنتی‌بیوتیک کشور مناسب است
«با توجه به تمهیدات اندیشیده‌شده نباید در زمینه تامین این اقلام در فصل سرما با مشکلی مواجه شویم.» رئیس سازمان غذا و دارو ٢٨شهریور با اشاره بر ایجاد ذخیره سه ماهه سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک در آستانه پاییز، گفته بود؛ «نگرانی اصلی ما در مورد کمبود سرم‌های تزریقی در فصل تابستان بود که با گرمای هوا مواجه بودیم اما، خوشبختانه با مشکلی روبه‌رو نشدیم. در عین حال پیش‌بینی شده از طریق افزایش ظرفیت تولید و واردات بتوانیم ذخیره استراتژیک ایجاد کنیم.»

«سیدحیدر محمدی» با تأکید بر اینکه در مورد سرم نمکی ذخیره را ایجاد کردیم، گفته بود؛ «در مورد همه اقلام دارویی ان‌شاءالله اگر با کمک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ارز و نقدینگی لازم تامین شود، مشکل مربوط به ذخیره استراتژیک برطرف می‌شود و به این ترتیب در مورد اقلامی که ممکن است کمبود داشته باشند به یک ذخیره سه‌ماهه برسیم.»

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود؛ «براساس آنچه ما پیش‌بینی کرده‌ایم، نباید با مشکل مواجه شویم؛ چراکه از طریق تولید و واردات سعی کردیم مشکلی به‌وجود نیاید، اما اگر جایی حس کنیم ممکن است روند مصرف، غیرمنطقی شده باشد، ان‌شاءالله مشکل احتمالی را از طریق مسیرهای جایگزین برطرف خواهیم کرد.»

«محمدی» گفته بود؛ «موجودی آنتی‌بیوتیک کشور مناسب است. بخش اصلی قرار است با تولیدات داخلی تامین شود. در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی، تولید داخلی موجود است و بخشی محدود هم از طریق واردات وارد خواهد شد که در این بخش هم واکسن‌های سه‌ظرفیتی و چهارظرفیتی وارد می‌شود.»

آلمان؛ رکورددار فوتی‌های روزانه
«مجموع مبتلایان به کرونا در کشورهای مختلف به بیش از ٦٩٦میلیون و ٥٩٤هزار و ٦٢١نفر رسیده و تاکنون مرگ ٦میلیون و ٩٢٥هزار و ٩٩٨بیمار تأیید شده است.» طبق داده‌های به‌روزشده در جدول جهانی ورلداُمتر، این بیماری ویروسی همچنین ١٣اکتبر ٨هزار و ٣٨٧ ابتلای جدید داشته و جان ٤٧بیمار را گرفته اگرچه آلمان با ثبت ٢٥فوتی و آمریکا با بیش از ٣هزار ابتلای جدید به‌ترتیب بالاترین آمار تلفات و مبتلایان کرونایی را جمعه گزارش کرده‌اند.

در میان ١٠کشوری که در بالای جدول ورلداُمتر جای گرفته‌اند، آمریکا همچنان با ثبت بیش از ١٠٨میلیون ابتلا و بیش از یک میلیون و ١٧٠هزار فوتی به‌ترتیب رکورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی را در کل دنیا دارد. پس از آمریکا، هند و فرانسه هم با عبور از ٤٠میلیون ابتلا به‌ترتیب جایگاه دوم و سوم را به لحاظ آمار کل مبتلایان اشغال کرده‌اند. اگرچه در فهرست آمار فوتی‌های این بیماری هم‌اکنون بعد از آمریکا، برزیل با بیش از ٧٠٠هزار فوتی و هند با بیش از ٥٠٠هزار فوتی، بیشترین مرگ‌ومیر کرونایی را به ثبت رسانده‌اند. روسیه هم با ثبت بیش از ٤٠٠هزار فوتی، بالاترین آمار مرگ‌های کرونایی در این قاره اروپا را گزارش کرده است.

کرونا فصل نمی‌شناسد؛ ابتلاهای موجود اغلب کروناست
«هم‌اکنون کرونا بیشتر غالب است و کمتر شاهد ابتلا به آنفلوآنزا هستیم.» یکی از متخصصان عفونی به «شهروند» می‌گوید: «سویه‌های جدید کرونا درواقع زیرمجموعه‌های واریانس سویه اُومیکرون هستند.» به‌گفته «آمیتیس رمضانی» برخی از واریانس‌هایی که در کشورهای مختلف غالب شده‌اند سویه جدید هستند: «این سویه‌ها یا وارد کشور شده‌اند یا به هر صورت وارد کشور می‌شوند.» به‌گفته «رمضانی» سویه جدید کرونا از نظر شدت و خطری که برای فرد ایجاد می‌کنند به اندازه سویه قبلی اُومیکرون نیست، درواقع این سویه جدید به اندازه اُومیکرونی که مدت‌ها با آن درگیر بودیم، ریه را درگیر نمی‌کند.»

این متخصص عفونی به «شهروند» می‌گوید: «سویه جدید علائم فوقانی مانند آب‌ریزش بینی و چشم دارد، البته سردرد، گلودرد، بی‌حالی و شاید از دست دادن بویایی از علائم این سویه جدید کروناست.»

بنابر نظر «رمضانی» سویه جدید کرونا تنها در گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک است و درگیری ریه در این گروه‌ها دیده شده است که باعث می‌شود باعث بالا رفتن موارد بستری‌ها شود: «با سرد شدن هوا، کرونا و سایر ویروس‌های سرماخوردگی را شاهد خواهیم بود. آنفلوآنزا هم جای خود را دارد. ما از اوایل پاییز موارد آنفلوآنزا را داریم و با سرد شدن هوا افزایش هم خواهد داشت، هرچند موارد ابتلای موجود، اغلب کروناست، چون کرونا برعکس ویروس‌های دیگر سرماخوردگی، فصل نمی‌شناسد.»

واکسن زدن توصیه نمی‌شود
«واکسن آنفلوآنزا تأثیری روی کرونا ندارد.» به‌گفته «آمیتیس رمضانی» به «شهروند» در ابتدای همه‌گیری کرونا با درنظر گرفتن این مسئله که کرونا هنوز واکسنی نداشت، این احتمال داده می‌شد که واکسن آنفلوآنزا بتواند بر کرونا تأثیرگذار باشد، هرچند این فرضیه رد و مشخص شده هیچ تأثیری ندارد. این متخصص عفونی بر ماسک زدن تأکید دارد و می‌گوید: «در مقالات معتبر هم بر اهمیت ماسک زدن تأکید شده است. حجم ویروس خارج شده از فرد مبتلا، احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد. ماسک زدن میزان انتشار را کاهش می‌دهد.»

بنابر نظر «رمضانی» افرادی که علائم کمتری هم دارند باید زمان عطسه، داخل آرنج‌شان عطسه کنند، هم از انتشار ویروس جلوگیری کنند و هم دستان‌شان آلوده نشود. به‌گفته این متخصص عفونی با سرد شدن هوا، آنفلوآنزا و کرونا را با هم خواهیم داشت، بنابراین ماسک زدن اهمیت بالایی دارد: «افراد مبتلا ٤-٥روز ابتدایی را در منزل بمانند و بعد از آن هم حتما از ماسک استفاده کنند.»

در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی کرونا، واکسن زدن برای پیشگیری از کرونا توصیه می‌شد: «در همان دوره شرکت‌های مختلف دست به تولید واکسن کرونا زدند اگرچه واکسن‌های مختلفی هم روانه بازار شدند، البته این واکسن‌ها تأثیری روی سویه‌های جدید ندارند.» به‌گفته «رمضانی» شرکت فایزر، واکسن تولیدی‌اش را با سویه‌های جدید به‌روزرسانی کرد با وجود این سویه‌های جدید به اندازه‌ای تغییر کرده‌اند که این واکسن‌ها کارایی‌شان را از دست داده‌اند، بنابراین واکسن را توصیه نمی‌کنیم: «خوشبختانه شدت سویه جدید مانند سویه‌های قبلی نیست، بنابراین بیشترین کارها مراقبت از خود است. استفاده از ماسک و تهویه هم جزو الزامات است تا میزان همه‌گیری کاهش یابد.»

گزارش از [لیلا مهداد]

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.