هر روز يك مدرسه در ايران ساخته مي شود

«شهروند آنلاين» از نهضت مدرسه سازي دولت سیزدهم گزارش می‌دهد

به‌طور متوسط هر روز کاری، یک‌ونیم مدرسه در كشور ساخته مي شود. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بيان اين مطلب گفته است كه طی عمر دولت سیزدهم این تعداد مدرسه اعلامی در قالب ٢٧ هزار کلاس درس در کشور احداث و تحویل مجموعه آموزش‌وپرورش شده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاين، «حمیدرضا خان‌محمدی» توضيح داده است كه این فضاهای آموزشی به‌خصوص در مناطق محروم در اولویت برنامه‌هاست.

طبق آمارهای وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی ١٤٠٣-١٤٠٢بیش از یک‌صد هزار مدرسه دولتی و ٢٠هزار مدرسه غیردولتی و بیش از ٣هزار کانون تربیتی، فرهنگی، آموزشی‌وپرورشی ٨میلیون و ١٥٠هزار دانش‌آموز دختر و هشت‌ونیم میلیون دانش‌آموز پسر بوده‌اند. هرچند وزیر آموزش‌وپرورش هم اعلام کرده بود در سال تحصیلی جدید نزدیک به ٦٠٠هزار دانش‌آموز اتباع، میهمانان مدارس ایرانی هستند.

«رضامراد صحرایی» گفته بود؛ «٦٠٠هزار دانش‌آموز اتباع از نکات افتخارآفرین نظام جمهوری اسلامی ایران است. این رقم از تعداد تمام دانش‌آموزان برخی کشورهایی که لاف دموکراسی و حقوق بشر می‌زنند، بیشتر است.»

ارتقای فضای آموزشی به بيش از 5 مترمربع
یک‌ونیم مترمربع سرانه فضای آموزشی در سال ١٣٥٧بوده است. این در حالی است که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و با وجود رشد جمعیت دانش‌آموزی در طول این سال‌ها، سرانه فضای آموزشی به ٥/٢ متر مربع  افزایش یافته است، البته در سال ١٣٥٧و ابتدای انقلاب ١,٤درصد مدارس را هنرستان‌ها تشکیل می‌دادند که این آمار امروز به ٧هزار و ٣٠٠هنرستان فعال رسیده است، به‌عبارت دیگر ٦.٣درصد از کل مدارس را هنرستان‌ها تشکیل می‌دهند و این یعنی رشد و توجه به مهارت‌آموزی در نظام تعلیم و تربیت.

هرچند رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم در این خصوص گفته بود؛ «حضرت آقا همواره به موضوع توسعه و ارتقای وضعیت هنرستان‌ها تأکید کرده‌اند. ما هم باور داریم مهارت‌آموزی بعد از اتمام دوره اول ابتدایی، یعنی از پایه چهارم آغاز شود.» به‌گفته «حمیدرضا خان‌محمدی» ٣٧٠پروژه هنرستانی فعال در کشور وجود دارد، البته طی دوسال فعالیت دولت سیزدهم ١٩٢هنرستان با یک‌هزار و ٣٣٥کلاس درس در زیربنای ٣٢٣هزار مترمربع تحویل شده است: «تجهیزات هنرستانی با ٩٠٠میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است.»

وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود؛ «در سال تحصیلی جاری ١٠٠هزار دانش‌آموز هنرستانی نسبت به سال گذشته افزوده شده است.» بنابرنظر «صحرایی» اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال در آینده را رفع کنیم، باید از مدارس، کار را آغاز کنیم که بر این اساس توسعه مراکز فنی‌وحرفه‌ای در دستور کار قرار دارد و هدف «هر دانش‌آموز؛ یک مهارت» و راهبرد «همه به مدرسه برگردید» برای قوی شدن ایران مورد توجه قرار گرفت.

از هنرهای زیبا تا هنرستان‌های ریلی
پنج هنرستان هنرهای زیبا در سال تحصیلی ١٤٠٣-١٤٠٢، به تعداد هنرستان‌های کشور اضافه شد.

به‌گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد در هر استان حداقل دو هنرستان هنرهای زیبای پسرانه و دخترانه ایجاد شود. بنابرنظر «محمدحسین اسماعیلی» هم‌اکنون تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا در کل کشور به ٦٥باب رسیده و امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های آینده روند توسعه کمی‌وکیفی هنرستان‌ها تداوم پیدا کند.

توسعه رشته‌های هنری در هنرستان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و در سال تحصیلی جدید، ١٠رشته در حوزه‌های موسیقی، گرافیک، نقاشی و پویانمایی در هنرستان‌های هنرهای زیبا راه‌اندازی شده است، البته طبق خبرها ٦هنرستان ریلی در کشور به افتتاح رسیده است. این هنرستان‌ها در همکاری بین شرکت راه‌آهن و وزارت آموزش‌وپرورش در استان تهران، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، یزد، آذربایجان شرقی و خوزستان به افتتاح رسیدند و در دو رشته تعمیرات ناوگان ریلی و خط و سازه‌های ریلی راه‌آهن به آموزش دانش‌آموزان مشغول خواهند شد، دانش‌آموزان این مراکز پس از اخذ دیپلم، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را خواهند داشت و در حوزه صنعت حمل‌ونقل ریلی مشغول به‌کار می‌شوند.

٤٨١هزار مترمربع فضای ورزشی هدیه دولت سیزدهم به دانش‌آموزان
٦٣استخر، ١٣٧زمین ورزشی و ٢٢٢سالن ورزشی در مجموع با زیربنای ٤٨١هزار مترمربع در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم به دانش‌آموزان عزیز هدیه شده است، البته به‌گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تحویل ٢٣استخر، ١٥زمین ورزشی و ٥٧سالن ورزشی در مجموع ٩٥فضای ورزشی با زیربنای ١٢٨هزار مترمربع پیش‌بینی ٦ماهه دوم سال ١٤٠٢است که در راستای تربیت زیستی و بدنی در روند تربیت دانش‌آموزان تأثیر خواهند داشت.

به‌گفته «حمیدرضا خان‌محمدی» توسعه اماکن ورزشی مدارس در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است: «امیدواریم با ریل‌گذاری مناسب این برنامه، شاهد اتفاقات بی‌نظیر در توجه به سلامت و رشد جسمی آینده‌سازان ایران اسلامی در کنار رشد فکری، اخلاقی، اجتماعی و دینی باشیم.»

رشد ٢٠٠درصدی مشارکت خیرین در دولت سیزدهم
تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در دوسال فعالیت دولت سیزدهم رشد ٢٠٠درصدی داشته است.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تعهد ٧‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی خیرین محترم در دوسال نخست فعالیت دولت سیزدهم رشدی بالغ بر ۲۰۰درصد را نشان می‌دهد.

این مهم در حالی محقق شد که کشور شاهد هجمه گسترده دشمنان در مسیر ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم بود. مشارکت قابل توجه مردم در مدرسه‌سازی، تلاش دشمنان را خنثی و مدرسه‌سازی را به جلوه درخشانی از امیدآفرینی در سطح جامعه مبدل کرد.

بنابر نظر «حمیدرضا خان‌محمدی» مشارکت خیرین در بیش از ۱۷هزار کلاس درس در دولت سیزدهم، گواهی بر جایگاه بالای خیرین به عنوان یکی از پدیده‌های امیدآفرین در کشور است که با ایمان و اعتقاد راسخ خود به موضوع مهم مدرسه‌سازی، در کمک به نظام تعلیم و تربیت، پیشگام هستند. نمایش توانمندی‌ها و قابلیت‌های جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با ساخت یک کلاس درس از دو کلاس درس، نشان می‌دهد این جامعه محترم از اصیل‌ترین سازمان‌های مردمی در کشور است.

 رشد ٢٤٧درصدی اعتبارات حوزه مدرسه‌سازی در دولت سیزدهم
توجه دولت سیزدهم به هویت و معماری ایرانی – اسلامی و ساخت مدارس بزرگ مقیاس در دولت سیزدهم به نسبت، بسیار بیشتر شده و بر این اساس تکالیف و رویکردهای سند تحول در زمینه ساخت مدارس در دوره جدید بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بنابر گزارش سازمان نوسازی مدارس در این راستا می‌توان به طرح شهید عجمیان در مدارس قدیمی با همراهی گروه‌های جهادی را با رویکرد بهسازی و شاداب‌سازی بیش از ٢٠هزار مدرسه مشتمل بر ١٠٠ هزار کلاس درس از ابتکارات وزارت آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم اشاره کرد، پیشتر در خصوص نگهداشت و تقویت مدارس تحویل داده شده برنامه منظمی وجود نداشت که در این دولت با مشارکت قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و سازمان نوسازی، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و حدود ١٠هزار گروه جهادی با حضور بیش از ٧٠هزار جوان و نوجوان جهادی که در بین آنها معلمان و دانش‌آموزان جهادی نیز حضور دارند، به آماده‌سازی مدارس به ویژه در مناطق کمتربرخوردار می‌پردازند.

هرچند رشد ٢٤٧درصدی اعتبارات حوزه مدرسه‌سازی در دولت سیزدهم اهمیت این مسئله را بیش از گذشته به نمایش می‌گذارد، اگرچه  در سفرهای رئیس‌جمهوری توجه ویژه‌ای به موضوع مدرسه‌سازی را شاهدیم، البته مولدسازی، تامین اعتبارات از محل سازمان، نهادها و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی هم در این دولت قابل توجه بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.