عنافچه خوزستان؛ تحصیل و سفر به بهای جان

ده‌ها هزار نفر در عنافچه شهرستان باوی که در آن سوی رود کارون قرار دارند، برای رفتن به مدرسه یا سفر به شهرها باید هر روز از دل رودخانه بگذرند چون 7 ماه است پل ندارند

بعد از گذشت 7ماه از خراب شدن پل هنوز هم تردد برای مردم دهستان «عنافچه» در شهرستان باوی استان خوزستان مشکل است. ده‌ها هزار نفر که در یک سوی رود کارون قرار دارند و برای رسیدن به این سوی پل باید هر روز از دل رودخانه بگذرند.

به گزارش شهروندآنلاین، کارون رودخانه‌ای است که گاهی در زمستان‌ها موج‌های بلند دارد و می‌شود بلای جان دانش‌آموزانی که قرار است برای رسیدن به مدرسه به آن سوی رودخانه بروند. مدرسه ها دو هفته ای است شروع شده و خطر همچنان جان فرزندان خانواده های این منطقه را تهدید می  کند.

با وجود این، چند وقتی است که بحث ساخت پل برای اهالی قوت گرفته است و شنیده‌های خبرنگار «شهروند» از اهالی روستا حکایت از افتتاح آن تا سال آینده دارد، هرچند بسیاری بر این باورند که ساخت این پل بسیار کند پیش می‌رود. از اول مهرماه دو قایق در این رودخانه مستقر شده‌اند تا مشکلی برای دانش‌آموزان پیش نیاید.

ماجرا از 7 ماه پیش شروع شد، درست از زمانی که پل رودخانه برای تعمیر جمع‌آوری شد تا دوباره در محل آن نصب شود. در تابستان مردم، زیاد مشکلی نداشتند. این را ماجد شریفی، فعال رسانه‌ای، در عنافچه توضیح می‌دهد و به «شهروند» می‌گوید: «فروردین‌ماه امسال این پل جمع‌آوری شد تا تعمیرات اساسی روی آن انجام شود و دوباره بعد از بازسازی در محل خود قرار گیرد، اما هنوز با گذشت هفت ماه از سال، این پل همچنان احداث نشده و با شروع مدرسه‌ها نیز مشکلات مردم بیشتر شده است.»

او که خودش ساکن این منطقه است، توضیح می‌دهد که بیش از 16هزار نفر در 42روستای این منطقه زندگی می‌کنند. تا پیش از شروع مدرسه‌ها یک قایق در این رودخانه وجود داشت که حکم وسیله نقلیه عمومی را ایفا می‌کرد و برای هر تردد نیز از مسافران پول دریافت می‌کرد، اما بعد از بازگشایی مدارس از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند قایق در این رودخانه مستقر شده‌اند که از ساعت 6صبح تا 6شب دانش‌آموزان و مردم را بدون هزینه جابه‌جا می‌کنند. درواقع یکی از مشکلات مردم برطرف شده است، اما مشکل اصلی که نبود پل لیبن عنافچه و شهر ملاثانی است همچنان به جای خودش باقی است.

تردد برای دانش‌آموزان سخت است

شریفی توضیح می‌دهد که نبود امکانات، مدرسه و مرکز درمانی در این دهستان باعث شده تا مردم این منطقه ملزم به تردد به شهر ملاثانی شوند و وجود پل بین این دو منطقه یک امر بسیار ضروری و حیاتی است. نزدیک‌ترین شهر به دهستان ملاثانی، مرکز شهرستان باوی است که مردم این دهستان تمامی امورات خود را در این شهر انجام می‌دهند.

این در حالی است که به‌گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان عملیات اجرایی ساخت پل ثابت دهستان عنافچه به طول ۴۲۶ متر و عرض ۱۲ متر از سال ۱۳۹۸ آغاز شده اما روند احداث پل کُند و هنوز بعد از گذشت سه سال تنها پایه‌های آن نصب شده است.

به‌گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان، هزینه‌ای که برای ساخت این پل برآورد شده ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال است. در سفر اول رئیس‌جمهوری به خوزستان یک‌هزار میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت به ساخت این پل اختصاص داده شده و از محل اعتبارات استان نیز 500 میلیارد ریال برای آن درنظر گرفته شده است. علاوه بر آن، در سفر رئیس‌جمهوری قرار شد مدیرعامل شرکت نفت هم یک هزار میلیارد ریال به‌عنوان مسئولیت اجتماعی این شرکت به این موضوع اختصاص دهد.

درخواست برای نصب مجدد پل شناور

چندی قبل نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان در حاشیه بازدید از محل تردد اهالی روستای عنافچه از فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نیروی زمینی ارتش خواست پل شناور روستای عنافچه را مجددا نصب کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد در حاشیه بازدید از محل تردد اهالی روستای عنافچه که به‌علت نبود پل از قایق برای تردد استفاده می‌کنند خطاب به سردار سلامی، فرمانده سپاه و امیر حیدری، فرمانده زمینی ارتش خواستار نصب پل شناور این روستا تا زمان تکمیل پل ثابت در حال احداث برای این منطقه شد.

وی با اشاره به تردد دانش‌آموزان، معلمان، زنان، کودکان و دیگر اهالی روستا با قایق از رودخانه و احتمال وقوع خطرات جانی گفت: «هم‌اکنون نصب پل شناور، مطالبه و خواسته مردم این روستاست.»

با این حال، هنوز پل شناور نصب نشده و مشخص نیست سپاه پاسداران و نیروی زمینی ارتش چه برنامه ای در این زمینه دارند.

ساخت پل سرعت می‌گیرد

با این حال، فرماندار باوی گفته است: شاید تصور بر این باشد که ما به این مسئله توجهی نداریم، درصورتی که بنده بارها به استانداری و مسئولان دیگر در این خصوص مراجعه داشتم و از روزی که به من مسئولیت داده شد، اولویت اصلی‌ام پل عنافچه بوده است و قول می‌دهم که به‌زودی این کار انجام شود.

البرزی با بیان اینکه از جانب دولت هیچ کاستی وجود نداشته است، تصریح می‌کند: «پل ثابت هیچ اعتباری نداشته و رئیس‌جمهوری ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داد. همچنین امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پول درنظر گرفته شد تا برای ساخت پل ثابت، مشکل اعتباری وجود نداشته باشد. اکنون نیز کار با سرعت در حال انجام است.»

وی اظهار کرد: «پل ثابت هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار در حال انجام است که تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به‌صورت کامل آماده خواهد شد. بر همین اساس پل شناور را تنها برای حدود هفت ماه نیاز داریم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.