نذر خدمت هلال احمر برای 100 روستای محروم

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پس از شش سال خدمت داوطلبانه به مردم مناطق محروم در قالب طرح «نذر آب»، حالا با طرح «نذر خدمت» کمک رسانی به یکصد روستای محروم دیگر را در جنوب کشور در دستور کار قرار داده است.

[ مریم رضاخواه – خبرنگار شهروندآنلاین] از ٦ سال گذشته  نذر بشردوستی به همت جمعیت هلال‌‌احمر راه افتاد تا آب مرهمی بر عطش روستاهای تنش آبی باشد. تغییرات اقلیمی و افزایش دما، کاهش رطوبت هوا، کاهش بارندگی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی زمینه‌ای برای بروز پدیده خشکسالی در کشور ما شده که سال‌هاست مردم خصوصا در مناطق مرکزی و جنوبی کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در حال حاضر، شمار زیادی از استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های واقع در مناطق جنوب، جنوب‌شرق و شرق با مشکل کم‌آبی مواجه‌اند، به همین دلیل  جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، پویش ملی نذر آب را از سال ۱۳۹۷ به منظور ارتقای سطح سلامت آب شرب و رفع مشکلات زیستی خانوارهای مناطق محروم که با خشکسالی مواجه هستند، آغاز کرد.

در پنج‌ سال گذشته نام این طرح «نذر آب» بود، اما امسال با افزوده‌شدن ابعاد دیگری از خدمات داوطلبانه و بشردوستانه به طرح نذر آب، این طرح ارتقا یافت و «نذر خدمت» نام گرفت. واژه «خدمت» در این طرح مخفف «خادمان داوطلب مردمی‌ برای توانمندسازی جوامع محلی» است. حالا در ششمین مرحله از نذر خدمت هلال‌احمر قرار است بیش از ١٠٠ روستا که تشنه آب هستند، سیراب شوند. در طرح امسال توانمندسازی پایدار روستاها و مناطق محروم جامعه هدف و ارائه خدمات ماندگار و اثرگذار در حوزه‌های آب، آموزش، اشتغال، بهداشت، سلامت و معیشت، در دستور کار داوطلبان، خیرین و حامیان جمعیت هلال‌احمر قرار خواهد گرفت.

این طرح فقط جهت تامین آب آشامیدنی نیست، بلکه خدمات زیست‌محیطی، سلامت‌محور، محرومیت‌زدایی و آموزش و توانمندسازی چهار ستون اصلی این طرح را تشکیل می‌دهد. نذر خدمت، تامین آب شرب و سالم پایدار و لایروبی قنوات، پایش سلامت اهالی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و توانبخشی رایگان، کارآفرینی خلاقانه متناسب با پتانسیل روستا،  اشتغالزایی با تولیدات بومی و صنایع دستی را نیز پوشش می‌دهد. تحویل بسته‌های بهداشتی، اعزام تیم‌های تخصصی و پزشکی، توزیع بسته‌های مواد غذایی و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی شامل ساخت و تجهیز تاسیسات آبی به‌منظور ایجاد دسترسی پایدار به آب شرب، شیرین‌سازی و قابل شرب‌کردن آب موجود در مناطق و لایروبی قنات‌ها و رودها از جمله اقدامات این طرح کشوری است.

٢ روستای محروم قشم
ششمین مرحله این طرح ملی از جزایر و سواحل نیلگون خلیج‌فارس کلید خورد. در این طرح ۲۰۵ مخزن سیار ۲هزار لیتری در قالب طرح داوطلبی «خیرات آب» از سوی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به دو روستای محروم غرب جزیره قشم اهدا شد.

در میان ٦٣ آبادی روستایی و ٦ منطقه شهری جزیره  قشم، «کُنار سیاه» و باغ بالا شرایطی بحرانی‌تر از سایر آبادی‌ها دارند؛ همجواری این دو روستا با دریای نیلگون خلیج‌فارس، تاثیری در عطش آبی این دو آبادی نداشت. این روستاها با نزدیک‌ترین آب‌شیرین‌کن تامین‌کننده منابع آبی فاصله زیادی داشتند. مردم این روستاها باید هزینه گزافی را برای خرید آب و حمل آن به این روستا پرداخت می‌کردند.

آبرسانی از طریق شبکه لوله‌کشی به این روستاها هم هر دو تا سه ماه یک‌بار صورت می‌‌گرفت. آبی که هنوز وارد لوله‌ها نشده و به جریان نیفتاده بود، تمام می‌شد. مخازن کوچک آب خانواده‌ها هم کفاف تنها هشت روز آب را می‌دهد، مردم روستا باید تا آبگیری نوبت بعد ١٠ بار دیگر برای مخازن خود  آب می‌خریدند.

همین امر باعث شد دو روستای محروم قشم نخستین خدمات بشردوستانه برای رفع تنش آبی را در ششمین طرح نذر خدمت دریافت کردند.

هدیه ٢٠٥ مخزن سیار
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «در قالب طرح داوطلبی خیرات آب «خیرآب» ۲۰۵ مخزن سیار ۲هزار لیتری از جنس پلی‌اتیلن از سوی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش برای ارسال به دو روستای محروم و کم‌برخوردار «باغ بالا» و «کُنار سیاه» جزیره قشم خریداری شد.»

هدف از اجرای این طرح ابتکاری از سوی این شرکت، کاهش تنش آبی جزیره قشم در ذیل هدف اصلی «کاهش اثرات منفی ناشی از تغییرات اقلیمی» است و این مخازن تامین‌شده به شرکت آب، برق و تاسیسات قشم تحویل شد تا به دو روستای محروم جزیره قشم که به وسیله تانکر به‌صورت خانه‌به‌خانه آبرسانی می‌شد، ارسال شود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در ادامه می‌گوید: «با تامین، ارسال و تحویل این مخازن و با ذخیره آب مورد نیاز مردم، علاوه بر ارائه خدمات آبرسانی مطلوب‌تر به ساکنان این دو روستای کم‌برخوردار جزیره قشم، به کنترل بحران کم‌آبی و کاهش تنش آبی روستاهای این جزیره نیز کمک می‌شود.»

کاهش تنش آبی جزیره قشم
هدف از اجرای این طرح ابتکاری از سوی این شرکت، کاهش تنش آبی جزیره قشم در ذیل هدف اصلی «کاهش اثرات منفی ناشی از تغییرات اقلیمی» است و این مخازن تامین‌شده به شرکت آب، برق و تاسیسات قشم تحویل شد تا به دو روستای محروم یادشده که به وسیله تانکر به‌صورت خانه‌به‌خانه آبرسانی می‌شد، ارسال شود.

با تامین، ارسال و تحویل این مخازن و با ذخیره آب مورد نیاز مردم، علاوه بر ارائه خدمات آبرسانی مطلوب‌تر به ساکنان این دو روستای کم‌برخوردار جزیره قشم، به کنترل بحران کم‌آبی و کاهش تنش آبی روستاهای این جزیره نیز کمک می‌شود. سلیمی در ادامه می‌گوید: «مسئولیت شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در این فرآیند، تامین مالی، تهیه و تجهیز ملزومات مربوط به فرآیند تامین منابع، تولید و توزیع آب شرب برای روستاهای محروم و کم‌برخوردار جزیره قشم بود؛ طرح آبرسانی از طریق تانکر و نصب مخازن ۲ مترمکعبی خانگی بالای پشت‌‌بام‌‌ها، با اولویت خانواده‌های کم‌‌بضاعت و نیازمندان تحت پوشش سازمان‌‌های حمایتی انجام  شد.»

دومین مرحله نذر خدمت
دومین گام از نذر خدمت در دو روستای مور و تلتاک شهرستان اردل از استان چهارمحال‌وبختیاری کلید خورد. دو روستایی که چهار اصل اساسی این طرح در آن از سوی سازمان داوطلبان هلال‌احمر اجرایی شد.

در این نذر، خدمات بهداشتی و پزشکی، آموزشی، محرومیت‌زدایی، توسعه آب و کارآفرینی انجام شد.

خدمات به ١٠٠ روستای کم‌برخوردار
سلیمی می‌گوید: «قرار است در ششمین طرح نذر خدمت به ١٠٠ روستای کم‌برخوردار و محروم خدمات بشردوستانه ارائه شود. تامین آب شرب و سالم پایدار و لایروبی قنوات، پایش سلامت اهالی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و توانبخشی رایگان، کارآفرینی خلاقانه متناسب با پتانسیل روستا،  اشتغالزایی با تولیدات بومی و صنایع دستی از جمله خدمات در طرح نذر خدمت است. این طرح تا پایان زمستان امسال ادامه خواهد داشت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.