جوان‌گرایی تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها خودکشی است!

بیژن طاهری در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کرد

بیژن طاهری، پیشکسوت فوتبال ایران، درخصوص شرایط این روزهای فوتبال ایران همچنین شرایط تیم‌ملی پیش از رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا، سخنان مختلفی به میان آورد و گفت: «بازیکنان این تیم در تیم‌های بزرگ دنیا بازی می‌کنند و اگر بخواهیم قهرمان شویم، امسال قهرمان خواهیم شد، چون تیم‌مان خوب است و مربیان تیم ایرانی هستند. مساوی ملی‌پوشان مقابل ازبکستان خیلی به‌موقع بود و بازیکنان باید بدانند که حریف‌های سرسختی در آسیا داریم. این یک تلنگر به‌موقع برای ما بود و من خیلی خوش‌بین به آینده تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها هستم و امیدوارم تیم‌ملی عملکرد خوبی برجای بگذارد.

بیست‌وششمین دوره رقابت‌های فوتبال پیشکسوتان «جام یونس شکوری» روز سه‌شنبه با دیدار نمادین ملی‌پوشان دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ و با حضور کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، در زمین چمن مصنوعی مجموعه ورزشی شهید شیرودی آغاز شد. در این مراسم، پیشکسوت‌های فوتبال و نامدار زیادی حضور داشتند که با وزیر ورزش و جوانان گفت‌وگو کردند و یک بازی نمادین را برگزار کردند. زمین چمن مصنوعی مجموعه ورزشی شهید شیرودی آبان‌ماه امسال با دستور کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان و تاکید مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، همچنین پیگیری‌های محسن خمارلو، مدیر مجموعه و با همکاری آبادیان، شهردار منطقه هفت، کار اجرایی‌اش آغاز شد و مورد بازسازی مجدد قرار گرفت.

 

بیژن طاهری نماینده بازیکنان پیشکسوت فوتبال در این مراسم بود و سوگند‌نامه این مسابقات را قرائت کرد. او در گفت‌وگویی که با ما داشت، درخصوص مسابقات جام یونس شکوری و همچنین شرایط این روزهای فوتبال ایران سخنان مختلفی را مطرح کرد. طاهری ضمن اظهار امیدواری برای قهرمانی تیم‌ملی فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، از ظرفیت خوب بازیکنان تیم‌ملی برای موفقیت در این مسابقات سخن گفت:

گفت‌وگوی بیژن طاهری را با «شهروند» می‌خوانید:

*آقای طاهری مراسم افتتاحیه رقابت‌های فوتبال پیشکسوتان چطور بود و به چه شکل برگزار شد؟

بیست‌وشش سال است که این مراسم و این بازی‌ها برگزار می‌شود و بزرگان زیادی در این مراسم حضور دارند. من به عنوان نماینده پیشکسوتان، سوگندنامه را خواندم و برایم خیلی جالب بود و باعث افتخار است که در حضور بزرگان، این وظیفه را انجام دادم. برگزاری جام یونس شکوری به خاطر یادآوری اخلاق و تربیت درست است و یونس شکوری هم چنین انسانی بود. او شاید در سطح اول فوتبال نبود، اما از نظر اخلاقی اینقدر خوب بوده که 26 سال است دوستانش دور هم جمع می‌شوند و این بازی‌ها را برگزار می‌کنند.

*در این مراسم کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، حضور داشت و حضور او چقدر در جمع پیشکسوتان موثر بود؟

خیلی کار خوب و پسندیده‌ای بود. او کنار پیشکسوتان نشست و اتفاق خوبی رقم خورد. وزیر اظهار کرد که اتاق فکری قرار است تشکیل و از تفکرات پیشکسوتان استفاده شود که امیدوارم این اتفاق رقم بخورد.

*فکر می‌کنید استفاده از تجربه پیشکسوتان برای پیشبرد امور ورزشی موثر باشد؟

ما پیشکسوت‌هایی داریم که به فکر پیشبرد ورزش هستند و به فکر خودشان نیستند. آنها می‌توانند به وزیر کمک کنند و اگر این اتفاق رقم بخورد، در کارهای وزیر پیشرفتی ایجاد می‌شود که ثمره‌اش مشخص خواهد شد. تفکرات پیشکسوتان و تجربه‌شان می‌تواند به آقای وزیر کمک کند.

*ما سه نماینده در لیگ قهرمانان آسیا داشتیم و یکی از این تیم‌ها نساجی بود. حضور این تیم در این رقابت‌ها را چطور ارزیابی کردید؟

حضور نساجی در آسیا اتفاقی خوب بود. نمی‌شود از یک تیم شهرستانی که خصوصی اداره می‌شود و حریفی مثل الهلال دارد، توقع صعود داشت. همین که این تیم در آسیا حضور داشت، به نظرم اتفاق خیلی خوبی بود و امیدوارم در سال‌های بعد هم نساجی بتواند موفق باشد.

*ما پرسپولیس و سپاهان را هم در آسیا داشتیم و الان شرایط به نحوی پیش رفته است که یکی از دو این تیم می‌توانند به مرحله بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند. نظرتان درباره عملکرد این دو تیم چیست؟

هر کدام از این تیم‌ها اگر صعود کنند، نمایندگان کشورمان هستند. امیدوارم هر تیمی که لیاقت بیشتری دارد، بتواند صعود کند و در مراحل حذفی موفق باشد.

*ما در لیگ قهرمانان آسیا سه نماینده‌ داشتیم که با حریف‌های متمولی روبه‌رو شدند و با وجود شرایطی که شکل گرفت، مقابل این رقبا قرار گرفتند. عملکرد نمایندگان‌مان را چطور دیدید؟

این کشور پر از استعداد و بازیکنان نخبه است. شما الان تیم‌ملی نوجوانان را ببینید که چقدر بازیکنان بااستعدادی دارد. این بازیکنان اگر رها نشوند، می‌توانند در تیم‌ملی بازی کنند، اما تیم‌های عربستانی، هزینه‌های زیادی می‌کنند تا ستاره‌های دنیا را جذب کنند. ستاره در کشور ما ریخته است، اما قدرشان را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. کشور ما پر از استعداد و ورزشکارانی است که می‌‌توانند آینده درخشانی را رقم بزنند. الان تیم‌های دیگر می‌آیند رونالدو، بنزما و نیمار را با هزینه‌های هنگفت جذب می‌کنند، اما بازهم در آن سطحی که باید باشند، نیستند. با این وجود، فکر نمی‌کنم الهلال قهرمان رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شود.

*در مورد تیم‌ملی هم صحبت کنیم. ملی‌پوشان کمتر از یک‌ونیم ماه دیگر تا رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا فرصت دارند و اخیرا هم مقابل تیم‌های هنگ‌کنگ و ازبکستان در انتخابی جام‌جهانی قرار گرفته‌اند. تیم‌ملی را چقدر سرزنده و شاداب برای رسیدن به جام ملت‌های آسیا دیدید؟

تیم‌ملی ما، یک تیم‌ملی پخته و باتجربه است. بازیکنان این تیم در تیم‌های بزرگ دنیا بازی می‌کنند و اگر بخواهیم قهرمان شویم، امسال قهرمان خواهیم شد، چون تیم‌مان خوب است و مربیان تیم، ایرانی هستند و با زمان کی‌روش که دیسیپلین خاصی داشت و از بالا به ما نگاه می‌کرد، تفاوت‌هایی وجود دارد. کی‌روش با تیم‌ملی دو دوره در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد و با وجود هزینه‌های هنگفتی که شد، هیچ مقامی به دست نیامد. مساوی ملی‌پوشان مقابل ازبکستان خیلی به‌موقع بود و بازیکنان باید بدانند که حریف‌های سرسختی در آسیا داریم. این یک تلنگر به‌موقع به ما بود و من خیلی خوش‌بین به آینده تیم‌ملی در جام ملت‌ها هستم و امیدوارم تیم‌ملی عملکرد خوبی برجای بگذارد.

*انتقادی به تیم‌ملی مطرح می‌شود که با توجه به بالابودن میانگین سنی بازیکنان باید جوانان حضور پررنگ‌تری در تیم‌ملی داشته باشند تا نسل بعدی بتواند جایگزین نسل فعلی شود. این انتقاد را چقدر وارد می‌دانید و فکر می‌کنید چقدر روی عملکرد تیم‌ملی در جام‌ملت‌های آسیا و رقابت‌های بعدی تاثیرگذار باشد؟

ما چون بازی‌های تدارکاتی بزرگی نداریم، نمی‌توانیم در جام‌ملت‌های آسیا جوان‌گرایی کنیم. من ماه‌های پیش گفتم که فوتبال‌مان پیر است، اما برای جام‌ملت‌های آسیا همین بازیکنان اثربخش خواهند بود. بعد از جام‌ملت‌های آسیا می‌توانیم دست به جوان‌گرایی بزنیم و بازی‌های تدارکاتی بزرگ برای این جوانان در نظر بگیریم تا در رقابت‌های آینده نتایج خوبی بگیریم. به نظرم جوان‌گرایی در جام‌ملت‌های آسیا با توجه به شرایطی که وجود دارد، یک خودکشی به حساب می‌آید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.