نفس‌ها دوباره به شماره افتاد

دراین روزهای کرونایی باید از آلودگی هوا هم ترسید

نفس‌کشیدن دوباره سخت شد. هوای غبارآلود و کثیف، شهرها را دوباره کدر کرد. درست مثل حال و هوای شهروندان در این روزهای کرونایی. آلودگی که از چند روز پیش آرام آرام روهم تلنبار شد و کار را به جایی رساند که مسئولان اصفهان و چند شهر دیگر تصمیم به تعطیلی بی‌قید و شرط این شهرها گرفتند. شرایط در تهران هم رو به وخامت است. آن طور که پایگاه‌های سنجش کیفیت هوا نشان می‌دهد، بیشتر مناطق پایتخت شرایط ناسالم برای همه افراد دارند. این برای چهارمین روز متوالی است که هوای تهران آلوده و غبارآلود است و پیش‌بینی می‌شود این شرایط طی چندروز آینده هم ادامه داشته باشد. حالا در این شرایط سخت کرونایی باید نگران آلودگی هوا هم بود. پزشکان و متخصصان متفق‌القول از تأثیرات نامطلوب آلودگی هوا و ارتباط آن با کرونا سخن می‌گویند.

شهروندآنلاین: افت دما و سکون نسبی هوا در این چند روز باعث افزایش غلظ آلاینده‌ها شده و نفس‌ها دوباره به شماره افتاد . هر چند سازمان هواشناسی از هفته قبل نسبت به افت شدید کیفیت هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی هشدار داده بود. این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های کرونایی در بیشتر شهرهای بزرگ ازجمله تهران، تردد ماشین‌های شخصی از ساعت 9 شب تا 4 صبح ممنوع است.

براساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، 14 ایستگاه در شرایط ناسالم برای همه افراد است. تقریبا همه مناطق تهران به جز بخش‌های کوچکی از جنوب و جنوب غربی تهران، در حال چنین شرایطی دارند. کیفیت‌ هوای پایتخت درحال‌ حاضر با میانگین ۱۱۲ و آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

این درحالی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد، سکون نسبی هوا و سرما طی چند روز آینده در تهران ادامه دارد و به این ترتیب با روند افزایشی ذرات معلق و دیگر آلاینده‌ها هوا پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ و صنعتی هم شرایط بدتری را تجربه می‌کنند.

ماشین‌های بدون معاینه فنی متهم ردیف اول

حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران می گوید، یکی از دلایل افزایش غلظت آلاینده‌ها را تردد وسایل نقلیه بدون معاینه فنی است: «برای بسیاری از دوربین‌های ورودی و خروجی در مبادی و سطح شهر تهران، کد تخلف معاینه تعریف نشده و به همین دلیل هم این ماشین‌ها که تعدادشان کم هم نیست، به راحتی و بدون جریمه در سطح شهر تردد می‌کنند.»

او در توضیح دلایل دیگر آلودگی هوای تهران به «شهروند» می‌گوید: «این روزها به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا تردد ماشین‌های تک‌سرنشین در سطح شهر بیشتر شده. از طرف دیگر استفاده از تاکسی‌های اینترنتی هم بیشتر شده. تعداد این تاکسی‌ها بین 300 تا 400 هزار برآورد می‌شود و تردد این حجم از خودرو هم در شرایط به وجود آمده بی‌تاثیر نیست.»

مقدم این را هم اضافه می‌کند که دراین شرایط بسیاری از شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند: «به هر حال شرایط امسال کمی پیچیده شده، نمی‌شود به مردم خرده گرفت که چرا با مترو و یا اتوبوس به محل کارشان نمی‌روند، در این شرایط یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد، الزام اخذ معاینه فنی برتر در محدوده طرح کاهش آلودگی هوای تهران است.»

این در حالی است که قانون الزم داشتن معاینه فنی چند وقتی است که در انتظار تصمیم‌گیری و تصویب شواری عالی ترافیک است.

آلودگی هوا و افزایش احتمال ابتلا به کرونا

بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار در این شرایط باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خود را کاهش دهند. این در حالی است که این روزها خطر ابتلا به کرونا هم وجود دارد. روز گذشته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد: «بر اساس مطالعات، آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و کروناست.»

او با هشداری جدی به همه شهروندان به خصوص ساکنان مناطقی که بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند، گفت: «افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا قرار دارند، به همین دلیل توصیه می‌شود به منظور کاهش اثرات سوء ناشی از کرونا در زمان اپیدمی کرونا مرتبا وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق رسانه‌ها بررسی کنند.»

به گفته لاری در شرایط آلودگی هوا بهترین راه کاهش مواجه با آلاینده‌ها، ماندن در خانه است که این موضوع در زمان اپیدمی کرونا به همراه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بسیار مهم است: «ضروری است هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنید. هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنید و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهید. غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و از مصرف غذای چرب، فست‌فود و فرآوری‌شده خودداری کنید.»

بیماران قلبی و ریوی دراین روزهای آلوده بیشتر در خانه بمانند

افزایش تردد خودروهای شخصی به جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مصون‌ماندن از ابتلا به کرونا از یک طرف و تاثیر مستقیم ازدیاد ماشین‌های تک‌سرنشین بر افزایش آلودگی هوا، معادله بی‌جواب این روزهای تهران و سایر کلانشهرهاست. این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که به گفته زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران، سهم منابع آلاینده متحرک در آلودگی هوا حدود 70درصد است.

آن‌طور که این عضو شورای شهر به «شهروند» می‌گوید، در این شرایط پیچیده شهروندان باید تردد و سفرهای درون‌شهری خودشان را مدیریت کنند: «آلودگی هوا به‌خصوص برای گروه‌های حساس، شانس ابتلا به کرونا افزایش می‌دهد. به همین دلیل در این شرایط توصیه می‌شود این افراد تا حد امکان از خانه خارج نشوند.»

او در توضیح بیشتر می‌گوید: «ما نمی‌توانیم کسی را مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس، کنیم؛ به‌خصوص که امسال با شرایط کرونایی اوضاع پیچیده‌تر از قبل شده. اما می‌شود با اقداماتی چون استفاده از دو ماسک صحبت‌نکردن در اتوبوس و مترو و… احتمال ابتلا به کرونا در وسایل حمل‌ونقل عمومی را به حداقل رساند.»

اما آلودگی هوا مشکل امروز و دیروز نیست.این غول غبارآلود و سیاه سال‌هاست که با نفس‌های به تنگ‌آمده آشناست. تقریبا از اواسط پاییز تا اوایل بهار در شهرهای بزرگ خیمه می‌زند و جان می‌ستاند.

دلخوش به وعده‌های دولت

در این بین هم اقداماتی مثل قانون هوای پاک و الزام به نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی لنگ‌لنگان به دنبال این غول سرد و جان‌ستان است.

به گفته صدراعظم نوری قرار است که تا پایان سال، 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شود. هر چند این تعداد دردی را دوا نمی‌کند اما او امیدوار است با ادامه این روند، شرایط قدری بهتر شود: «در ستاد ملی کرونا مصوب شد که 500 دستگاه اتوبوس به کلانشهرها داده شود که سهم تهران بیش از 50درصد از این تعداد است. البته اجرای این مصوبه نیاز به حمایت بانک ها و پیگیری دولت دارد.»

او می‌گوید که موضوع آلودگی هوا فقط با یک یا دو سازمان در ارتباط نیست، بهبود کیفیت نفس‌کشیدن مردم دست کم با 15 ارگان به طور مستقیم در ارتباط است: «کیفیت خودروهای تولیدی، سوخت، فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، نوسازی اتوبوس و تاکسی، توسعه خطوط و ناوگان مترو و موارد بسیاری دیگری در این حوزه دخیل هستند که در بعضی از آنها مثل کیفیت سوخت اقدامات بسیارخوبی صورت گرفته است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه‌ها بسته شده است.