تو شب سیاه…

همکاری مجدد همایون شجریان با حمید نعمت‌الله در فیلم «قاتل و وحشی»

همکاری متأخر همایون شجریان با حمید نعمت‌الله نیز در فیلم «شعله‌ور» اتفاق افتاد؛ زمانی که تک‌غزلی منسوب به مولوی را همراه با نصرت فاتح علی‌خان، با آهنگسازی دوباره سهراب پورناظری خواند: «نه من بیهوده گرد کوچه و بازار می‌گردم…» ماجرای دعوت همایون شجریان از نصرت فاتح علی‌خان نیز به اجرای فوق‌العاده او برمی‌گشت.

شهروندآنلاین: فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نمعت‌الله یکی از آثار مهمی است که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. شنیده‌ها حاکی از آن است که این فیلم روزهای پایانی مراحل فنی را طی می‌کند و حالا هم خبر رسیده خواننده تیتراژ پایانی آن، همایون شجریان است. این البته نخستین‌بار نیست که همایون شجریان با حمید نعمت‌الله همکاری دارد. یکی از معروف‌ترین همکاری‌های او برمی‌گردد به فیلم سینمایی «رگ خواب» که متن شعر و صدای شجریان در آن فیلم به‌شدت با استقبال مخاطبان مواجه شد. موسیقی «رگ خواب» را سهراب پورناظری به عهده داشت و شعر آن نیز با عنوان «آهای خبردار» به شهرت رسید،  به یکی از شاعران بزرگ معاصر، مرحوم حسین منزوی متعلق بود. این هماهنگی و تناسب در انتخاب کار را به جایی کشاند که لاجرم مدتی کوتاه بعد از انتشار آهنگ، خیلی‌ها تکه‌هایی از شعر را از بر شده بودند: «تو شب سیاه، تو شب تاریک، از چپ و از راست، از دور و نزدیک، یه نفر داره جار می‌زنه جار…».

همایون پیش از «رگ خواب»، در «آرایش غلیظ» این همکاری را آغاز کرده بود؛ زمانی که غزل مولانا را با آهنگسازی سهراب پورناظری خواند؛ «با من صنما دل یک دله کن / گر سر ننهم آنگه گله کن…». آلبوم «آرایش غلیظ» قبل از اکران رسمی فیلم منتشر شد و حرف‌وحدیث‌هایی هم به همراه داشت مبنی بر اینکه چنین اقدامی چندان حرفه‌ای نیست. به هر حال شعری که خوانده شده قرار است مکمل اثر سینمایی باشد و وقتی پیش از اکران منتشر می‌شود، لذت شنیداری را در زمان تماشای فیلم از بین می‌برد.

همکاری متأخر همایون شجریان با حمید نعمت‌الله نیز در فیلم «شعله‌ور» اتفاق افتاد؛ زمانی که تک‌غزلی منسوب به مولوی را همراه با  نصرت فاتح علی‌خان، با آهنگسازی دوباره سهراب پورناظری خواند: «نه من بیهوده گرد کوچه و بازار می‌گردم…» ماجرای دعوت همایون شجریان از نصرت قاتح علی‌خان نیز به اجرای فوق‌العاده او برمی‌گشت. نصرت فاتح علی‌خان، استاد سبک قَوّالی اهل پاکستان، این شعر را به شکلی فوق‌العاده‌ اجرا کرده بود که همایون شجریان بر اساس این اجرا قطعه مشابه فیلم «شعله‌ور» را آماده کرد.

درمجموع فیلم «قاتل و وحشی» چهارمین همکاری همایون شجریان با حمید نعمت‌الله است؛ بعد از فیلم‌های سینمایی «آرایش غلیظ»، «رگ خواب» و «شعله‌ور». لیلا حاتمی، شهرام حقیقت‌دوست، امین حیایی، ستاره اسکندری، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری، یاسمین معینی و… از بازیگران تازه‌ترین فیلم حمید نعمت‌الله هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.