موضوع پویش، کرونا نیست، همدلی است

«کودک، همدلی و کرونا» در گفت‌وگو با منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان

پویش کودک، همدلی و کرونا برای کودکان 7 تا 17 ساله‌ در چهار شاخه ادبیات (نوشتن خلاق)، فیلم کوتاه، نقاشی و عکاسی برگزار شده ‌است. شرکت در این پویش تا 15 فروردین 1400 تمدید شد.

منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان است. او فعال فرهنگی است و سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند. از راه‌اندازی کمیته فرهنگی در ماشین‌سازی اراک و ساخت کتابخانه برای کارکنان آن سازمان تا راه‌اندازی مدرسه‌ای در آلمان برای آموزش زبان فارسی و بعدها راه‌اندازی کانون توسعه فرهنگی کودکان. چراکه معتقد است توسعه فرهنگی به دنبال خود توسعه در زمینه‌های دیگر را می‌آورد، چراکه معتقد است کودکان در هر جایی هستند، حق دارند از امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و هر آنچه نیازشان است، برخوردار باشند.
به همین منظور از سال 1380 کانون توسعه فرهنگی کودکان را راه‌اندازی کرد. سازمانی مردم‌نهاد که با تأسیس و تجهیز کتابخانه در روستاها و مناطق محروم تلاش کرده با در اختیار گذاشتن کتاب و دیگر محصولات فرهنگی، بخشی از کمبودهای آموزشی و فرهنگی کودکان را تأمین کند.
پویش کودک، همدلی و کرونا را کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) آغاز کرده‌ و کانون توسعه فرهنگی کودکان، مسئول برگزاری این پویش است و علی‌اکبر زین‌العابدین دبیری این پویش را برعهده دارد.

چرا پویش «کودک، همدلی و کرونا» شکل گرفته است؟

تعریف پویش از نظر من یعنی حرکتی که می‌تواند رشد کند و توسعه پیدا کند. این پویش که سراسری اعلام شده، منحصر به شهرها نیست، منحصر به یک قشر از کودکان نیست؛ همه کودکان را در همه جا دربرمی‌گیرد. اما مهم هدف و دستاورد این پویش است که همدلی و درک همدیگر است.
یک سال است جهان با ویروسی به نام کرونا گرفتار بحران‌ها و دگرگونی‌های باورنکردنی شده است. دولت‌ها، بخش‌های خصوصی و غیردولتی و افراد بسیاری سعی در یافتن راه‌هایی برای بیرون رفتن از مشکلات ناشی از این بیماری کرده‌اند. کانون توسعه فرهنگی کودکان و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) از جمله سازمان‌های غیردولتی هستند که از ابتدای این بحران درصدد برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌هایی بودند که بتوانند روزهای پراضطراب این دوران را برای کودکان و نوجوانان آرام‌تر و مفیدتر کنند. فعالیتی که با عنوان پویش «کودک، همدلی و کرونا» هم‌اکنون در دست اجراست، برای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ ساله طراحی شده و در چهار بخش نقاشی، عکاسی، ساخت ویدیو و نوشتن خلاق است.
در این پویش چند منظوره هدف اصلی تکیه بر همدلی است تا کودکان و نوجوانان از هر قشر و طبقه و در هرجا که زندگی می‌کنند با خلاقیت‌های ذهنی خود بتوانند در سطح ملی حرکتی پایدار ایجاد کنند.
همدلی یک واژه نیست، همدلی یک احساس مشترک است که باید از کودکی در انسان ریشه بگیرد و رشد و توسعه پیدا کند. همدلی زمان و مکان نمی‌شناسد و باید راه رسیدن به آن را جست‌وجو کرد. همدلی وظیفه‌ای بر عهده والدین و مربیان است تا با راهنمایی‌های خود این حس را در کودکان ایجاد کنند.
پویش کودک، همدلی، کرونا؛ فعالیتی بسیار گسترده است.
همان‌طور که از عنوانِ این پویش برمی‌آید، به کودکان و نوجوانان از هر قشر و طبقه‌ای که باشند، باید توجه کرد، به خصوص در این دوران کرونا و تغییر روش‌ها که هم مربوط به روش‌های آموزش است و هم رفتارها در خانواده و در جامعه.
بحث همدلی، بحثی بسیار وسیع و عمیق است.
همدلی چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ با راه‌اندازی این پویش شاید بتوانیم پاسخی درست به نیازهای همدلانه با کودکان و نوجوانان داده باشیم. حالا بحث ما این است که چگونه توجه عموم کودکان را چه در شهرها و چه در روستاها و نقاط دورافتاده، به همدلی جلب کنیم و این عادت پسندیده را عمیقا گسترش دهیم و این وظیفه به عهده ما بزرگسالان است.
کودکان نیازهای مختلف دارند که با توجه به شرایطی که در آن زندگی می‌کنند، این نیازها متفاوت است.

چرا کانون توسعه فرهنگی کودکان در این پویش شرکت کرده است؟

کانون توسعه فرهنگی کودکان که سال‌هاست کتابخانه‌های روستایی را تأسیس می‌کند، به این نکته توجه داشته که فاصله امکانات شهرها و روستاها را کم کند. این سازمان تلاش کرده با تأسیس کتابخانه در روستاهای محروم امکاناتی را برای رشد و شکوفایی استعدادها و بالندگی کودکان و نوجوانانِ عزیز این مرزوبوم فراهم کند.
تهیه کتاب، وسایل سرگرمی و اسباب‌بازی، کامپیوتر و دیگر امکانات دیداری-شنیداری، به این منظور انجام شده است، اینکه کودکان با دسترسی به امکانات بتوانند هم‌پای هم رشد کنند.
پویش کودک، همدلی و کرونا از این جهت مهم است که در دوران بیماری همه‌گیر کرونا که کودکان از حضور در مدرسه و دورهم بودن، محروم شده‌اند و بیشتر وقت در خانه هستند، به شکیبایی، همدلی و هم‌زبانی نیاز بیشتری دارند. برای جلب توجه کودکان و نوجوانان به اهمیت همدلی در این دوران سخت، به نظرمان رسید راه‌اندازی این پویش می‌تواند قدم مثبتی باشد. امیدوارم این پویش فرصتی فراهم آورد برای توجه کودکان و خانواده‌های آنها برای یافتن راه‌هایی برای همدلی و همراهی با هم. دوست کودکان ایران هستیم و همگی دوست داریم کودکان و نوجوانان ما رشد و پیشرفت کنند و در زندگی و آینده موثر باشند و با استفاده از خلاقیت‌هایشان زندگی بهتری برای خودشان بسازند.

برندگان این پویش چگونه مشخص می‌شوند و چه جوایزی دریافت می‌کنند؟

بنای ما بر رقابتی‌کردن این پویش نیست، به همین دلیل بیشتر آثار رسیده کودکان و نوجوانان که به دبیرخانه می‌رسند، پس از یک ارزیابی اولیه، روز جهانی موزه، 28 اردیبهشت 1400 در موزه‌های منتخب به نمایش درخواهند آمد؛ آثار نقاشی در موزه‌ هنرهای معاصر و موزه ملی ایران، آثار عکاسی در کاخ موزه گلستان و آثار ویدیو و فیلم کوتاه در موزه سینما. همچنین آثار نوشتاری شرکت‌کنندگان در یک کتاب به همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران منتشر خواهد شد و به همه آنها لوح تقدیر از طرف ایکوم و کانون توسعه فرهنگی کودکان تقدیم خواهد شد.
اما درنهایت در هر شاخه به پنج نفر مدال ایکوم اهدا خواهد شد و آثارشان در فضای مجازی منتخبی از موزه‌های جهان به نمایش درخواهند آمد.
داوران هر بخش جدا خواهند بود که اسامی آنها در فروردین‌ماه اعلام می‌شود.

شرایط شرکت در پویش را توضیح دهید.

پویش کودک همدلی و کرونا ویژه کودکان (7 تا 12 سال) و نوجوانان (13 تا 17 سال) است.
کودکان و نوجوانان می‌توانند فرم ثبت‌نام شرکت در پویش را از سایت کانون توسعه فرهنگی کودکان (www.ccdcir.com ) دریافت کنند و به همراه آثار خود، در هر یک از بخش‌های عکاسی، نقاشی، ویدیو و نوشتن خلاق تا تاریخ 15فروردین 1400 به نشانی ایمیل Koodakhamdeli@gmail.com ارسال کنند.
لازم است همه آثار با محوریت موضوع جشنواره یعنی همدلی، خلق شده باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.