تحریم در مسیر بشردوستی راهی ندارد

حمایت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از واکسیناسیون مهاجران افغانستان در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»

دانیل مونوز روخاس در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» از دغدغه این نهاد در جای‌جای دنیا برای توزیع عادلانه واکسن می‌گوید.

راضیه زرگری- توزیع عادلانه واکسن کرونا در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به بزرگ‌ترین دغدغه نهادهای بشردوستانه جهان تبدیل شده است. تا زمانی که همه کشورهای دنیا اعم از غنی و فقیر در برابر ویروس نوظهور، واکسینه نشوند، هیچ جامعه‌ای ایمن نخواهد بود. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این میان، یکی از نهادهای اصلی نظارت بر توزیع واکسن در جوامع مختلف است.

دانیل مونوز روخاس، سرپرست نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» از دغدغه این نهاد در جای‌جای دنیا برای توزیع عادلانه واکسن می‌گوید: «تا زمانی که همگان مورد حفاظت در برابر کووید-۱۹ قرار نگیرند، هیچ کس از این بیماری محفوظ نیست، بنابراین هیچ چیز از جمله تحریم نباید مانع از تحقق دسترسی عادلانه برای پایان‌دادن به همه‌گیری کرونا شود.»

«افرادی که در موقعیت‌های آسیب‌دیده و بحرانی بشردوستانه زندگی می‌کنند، باید هنگام توزیع واکسن در اولویت قرار بگیرند.» مونوز روخاس با این مقدمه به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «موقعیت‌های بشردوستانه شامل مناطق متأثر از مخاصمات مسلحانه یا سایر شرایط خشونت‌آمیز همچنین مناطق دور از دسترس است. لازم است که ساکنان در این مناطق نیز در چارچوب توزیع جهانی و ملی واکسیناسیون مدنظر قرار بگیرند.»

ایران جمعیت عظیمی از مهاجران افغانستانی را در خود جای داده است. سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ می‌گوید: «بنابراین ما به عنوان کمیته صلیب‌سرخ از جمعیت هلال‌احمر جهت ارایه خدمات به این مهاجران حمایت می‌کنیم، اما تأکید می‌کنم چنانچه بخشی از یک جامعه واکسینه نشود، به معنی این است که کل جامعه ایمن نخواهد بود.»

او درباره حمایت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از مهاجران در کشور تصریح می‌کند: «ما در مناطق مرزی از جمله مرزهای ایران و عراق و مناطقی که دچار آلودگی ناشی از آلودگی تسلیحاتی هستند، در همکاری با جمعیت هلال‌احمر تلاش می‌کنیم تا از حوادثی که ممکن است به دلیل آلودگی‌های تسلیحاتی پیش‌ بیاید، پیشگیری کنیم.»

به گفته مونوز روخاس، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از این جوامع با استفاده از توزیع تجهیزات فردی و آموزش‌های لازم درخصوص آگاهی‌سازی درباره خطرات ناشی از مین و خطرات ناشی از کرونا حمایت می‌کند.

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ توضیح می‌دهد که در مرز با افغانستان در استان خراسان و استان سیستان‌وبلوچستان در کنار جمعیت هلال‌احمر برای حمایت از مهاجران هستیم و در توزیع تجهیزات حفاظت فردی برای آنها کمک می‌کنیم.

اطمینان پیدا کنیم که کسی در توزیع واکسن از قلم نیفتاده است

روخاس همچنین درباره تزریق واکسن کرونا برای مهاجران و اتباع دیگر کشورها از جمله افغانستان در ایران تأکید می‌کند: «ما در کمیته صلیب‌سرخ بین‌المللی می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم افرادی که ممکن است به نحوی از قلم افتاده باشند،به طور عادلانه به واکسن کووید دسترسی برابر داشته باشند.»

به گفته سرپرست نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ این مهم شامل افرادی هم است که در مناطق متأثر از مخاصمه مسلحانه یا سایر شرایط خشونت‌آمیز و همین‌طور دیگر مناطق دور از دسترس زندگی‌ کنند.

روخاس در پاسخ به این سوال که آیا برای خرید واکسن برای اتباع، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اقداماتی را انجام خواهد داد،‌ خاطرنشان می‌کند: «درخصوص خرید واکسن و واکسیناسیون این افراد باید این موضوع مهم را بدانید که واکسن توسط دولت‌ها تهیه می‌شود و تهیه آن خارج از عهده دولت‌ها نیست. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ هم در موضع خرید و واردات واکسن قرار ندارد و این مسأله مربوط به وزارت بهداشت و مقامات داخلی ایران است که تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود.»

حمایت‌های این نهاد بین‌المللی همچنین جوامع به حاشیه رانده‌ شده مانند مهاجران، پناهجویان بازداشت‌شدگان و آوارگان داخلی را نیز دربرمی‌گیرد.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بر این باور است افرادی که در موقعیت‌های نیازمند کمک‌های بشردوستانه زندگی می‌کنند نیز باید در هنگام توزیع واکسن در اولویت‌بندی قرار گیرند. روخاس می‌گوید: «با توجه به اینکه این جوامع بار مضاعف مخاصمه و کووید-۱۹ را تحمل می‌کنند و اینکه اغلب فراموش شده یا حتی نادیده گرفته می‌شوند، لازم است آنها را در چارچوب توزیع جهانی و ملی واکسیناسیون در نظر گرفت.»

همکاری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با جمعیت ملی ایران مستحکم و قوی است

همکاری‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با جمعیت هلال‌احمر ایران در بحران‌های داخلی و منطقه‌ای، سوالی است که مونوز روخاس در پاسخ به آن تأکید می‌کند: «همکاری‌های ما با جمعیت ملی ایران بسیار قوی و مستحکم است که برمبنای اعتمادسازی و فعالیت‌های روزانه در حوزه‌های مختلف است. ما به نوعی دست‌ در دست یکدیگر کار می‌کنیم.»

مونوز روخاس به عنوان مثال به حمایت از آسیب‌دیدگان هشت سال جنگ تحمیلی اشاره می‌کند: «حمایت مردمی که متأثر از جنگ سال‌های دور ایران و عراق بوده‌اند، مهاجران افغان و تقویت پایگاه‌های بازپیوند خانواده برای خانواده‌هایی که عضوی از آن را بر اثر رویدادی در خارج از مرزها گم کرده و راه‌های ارتباطی‌اش قطع شده است.»

او ادامه می‌دهد: «آماده هستیم در واکنش به اقدام جمعیت هلال‌احمر درخصوص واکسیناسیون، این افراد این جمعیت را حمایت کنیم، بر همین اساس به همراه جمعیت هلال‌احمر ایران درخواستی را برای افزایش بودجه برای استفاده از آن برای واکسیناسیون این جمعیت آسیب‌پذیر به نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ارایه داده‌ایم. به علاوه درخصوص واکسیناسیون ما خرسند هستیم که مکانیسم کووکس برای ایران وجود دارد و جمعیت هلال‌احمر ایران می‌تواند واکسن کرونا را از طریق این مکانیسم و جمعیت‌های دیگر صلیب‌سرخ و  هلال‌احمر تأمین کند.»

راه‌های گفت‌وگو و همکاری در حوزه‌های جدید با جمعیت ملی ایران همواره باز است

پاسخگویی به بحران کووید-19 یکی دیگر از زمینه‌های همکاری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر ایران است. مونوز روخاس به تأمین حمایت‌های مالی و مشاوره‌های تخصصی در این زمینه  اشاره می‌کند: «به طور کلی ما راه‌های گفت‌وگو در همه حوزه‌های جدید را باز گذاشته‌ایم و به طور مداوم با همکاران‌مان در ایران در ارتباط هستیم. هر زمانی که حمایت‌های کمیته نیاز باشد، ما آماده‌ایم در کنارشان بایستیم.»

این مقام بین‌المللی به همکاری‌های دوطرفه در حوزه توانبخشی اشاره می‌کند: «در حال حاضر در حوزه مهم توانبخشی فیزیکی ما از دو متخصص خود در ایران بهره می‌گیریم که به خصوص در زمینه توانبخشی جسمی به ایرانیانی که معلولیت و مشکلات جسمی دارند، کمک می‌کنند و کارشناس ما در حوزه پزشکی قانونی در موضوعاتی مانند تعیین هویت اجساد و شناسایی مفقودان کمک و ارایه خدمات می‌کنند.»

تحریم و محدودیت در مسیرهای بشردوستانه راهی ندارد

لابی‌گری و مذاکرات از نهادهای بالادستی برای اعمال فشار به دولت‌های زورگو در جهت رفع تحریم‌هایی که همه جوانب زندگی مردم عادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سوال دیگر «شهروندآنلاین» است. از زمانی که دانیل مونوز روخاس در دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ مستقر شده، گام تازه‌ای برداشته شده است؟ مونوز روخاس تأکید می‌کند: «ما در مذاکرات دوجانبه و محرمانه خودمان که با دولت‌ها درخصوص موارد متعدد داریم، درباره تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود و متأسفانه خدمات و کمک‌های بشردوستانه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، صحبت می‌کنیم.»

او توضیح می‌دهد: «در این مذاکرات ما به صراحت عنوان کردیم که تحریم و هر گونه محدودیت در راه فعالیت‌های بشردوستانه جایی ندارد و دولت‌ها نباید به این سمت حرکت کنند. بنابراین توقع ما این است که همه دولت ها باید یک منطقه حائل بشردوستانه را در تصمیمات سیاسی خود بگنجانند تا بتوان در این فضا به فعالیت‌های بشردوستانه و پیشبرد آن کمک کرد و اجازه داد این فعالیت‌ها بدون محدودیت ادامه یابد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.