نرخ بیکاری کشور ٩.٦درصد اعلام شد

٢٣میلیون و ٤٠٥هزار نفر جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٩,٦درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩) ، ٠.١درصد افزایش یافته است.

به گزارش مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١٤٠٠ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٩,٦درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩)  ٠.١درصد افزایش یافته است.

  • در تابستان ١٤٠٠، به میزان ٤١,١درصد جمعیت ١٥ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٩) ٠.٧درصد کاهش یافته است.
  • جمعیت شاغلان ١٥ساله و بیشتر در این فصل ٢٣میلیون و ٤٠٥هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٣٧هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، بخش خدمات با ٤٨,٨درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣,٨درصد و کشاورزی با ١٧.٤درصد قرار دارند.
  • نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ساله حاکی از آن است که ٢٥,٧درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩) ٢.٦درصد افزایش یافته است.
  • بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، ١٧,٦درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان١٣٩٩، به میزان ٠.٧درصد افزایش یافته است.
  • بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، ٩,٥درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٥درصد از شاغلان ١٥ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.