قربانیان بی‌صدای جنگ‌ها

به‌روزرسانی توصيه هاي مربوط به حمايت از محيط طبيعي براساس قوانين بين المللي بشردوستانه

راضیه زرگری- کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در راستای بخشی از تلاش‌هایش در حوزه محیط زیست و بحران آب و هوا، دستورالعملهای اولیه 1994 مربوط به حمايت از محيط طبيعي براساس قوانين بين المللي بشردوستانه را بر‌اساس تغییر شرایط و انعکاس پیامدهای منفی درگیری‌ها به‌روز کرده است.

جنگل‌ها، دشت‌ها و زمین‌هایی که میزبان حیات بشر در روزهای صلح هستند، در زمان جنگ و درگیری ناخواسته می شود میدان رزم و زیاده خواهی همان بشر . درصد زیادی از محیط طبیعی بواسطه درگیری ها قربانی می شود؛ کمتر کسی به این قربانی اهمیت می‌‌دهد ولی خسارت هایی که خشم و زورگویی انسان به طبعیت می‌زند، معمولا جبران‌ناپذیر است.

عواقب خسارت زیست محیطی برای جوامع متأثر از درگیری بسیار شدید و پیچیده است و به اذعان زمین‌شناسان تا نسل‌ها بعد در دل زمین باقی می‌ماند. همین عواقب بر سلامت زیستی و بقای انسان تأثیر گذار‌است.

قاتلان زمین که خودشان قربانی‌اند

به طوری که وقتی تخریب محیط زیست با مخاطرات آب و هوایی تلفیق می‌شود، مردمی که سعی در زنده ماندن از درگیری های مسلحانه دارند را با چالش جدی مواجه می کند.

بدون شک ذات جنگ به‌بار آوردن خرابی است و میزان مشخصی از آسیب های زیست محیطی اجتناب ناپذیر ؛ با این حال جنگ ها هم قوانین خودشان را دارند و این آسیب های زیست‌محیطی نمی‌تواند و نباید افسارگسیخته باشد.

عواقب خسارت زیست محیطی برای جوامع متأثر از درگیری بسیار شدید و پیچیده است و به اذعان زمین‌شناسان تا نسل‌ها بعد در دل زمین باقی می‌ماند. همین عواقب بر سلامت زیستی و بقای انسان تأثیر گذار‌است

حقوق بین المللی بشردوستانه (IHL) شامل قوانینی می‌شود که از محیط طبیعی محافظت و تلاش می‌کند تا خسارات وارده به آن درگیری های مسلحانه را محدود کند.

در سال 1994 ، در پاسخ به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، کمیته صلیب سرخ بین المللی (ICRC) اولین رهنمودها برای درگیری‌های نظامی یا همان دستورالعمل های مربوط به حفاظت از محیط زیست در زمان درگیری های مسلحانه  را ارائه داد.

قوانین جنگ محافظ طبیعت باشند

این رهنمودها برای جهت‌دهی به دستورالعمل‌ها و آموزش‌های نیروهای مسلح بر‌اساس حقوق بین الملل بشردوستانه در راستای محافظت از محیط طبیعی وضع شده‌است.

از آن زمان به بعد ، چارچوب‌های قانونی بین المللی در حال توسعه است. با این حال در دو دهه اخیر ، درگیری های مسلحانه همچنان باعث آسیب و تخریب محیط زیست شده و توجه به این مهم،نیاز مستمر به تاکید مداوم بر احترام بیشتر به حقوق بی‌الملل بشردوستانه را برجسته می کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در راستای بخشی از تلاش‌هایش در حوزه محیط زیست و بحران آب و هوا ، و در راستای توصیه نشست تخصصی سال 2009 که توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل و ICRC سازماندهی شد، دستورالعملهای اولیه 1994 را بر‌اساس تغییر شرایط و انعکاس پیامدهای منفی درگیری‌ها به‌روز کرده است.

این به‌روزرسانی در مورد حفاظت از محیط طبیعی در درگیری های مسلحانه که در روزهای اخیر منتشر شده ، مجموعه‌ای از قوانین موجود حقوق بین المللی بشردوستانه   به علاوه توصیه هایی است که می‌گوید چگونه باید از محیط‌طبیعی در درگیری های مسلحانه محافظت کرد.

تفسیر جنگ در مسیر احترام به زمین

بخش اول دستورالعمل های 2020 قوانین حقوق بین المللی بشردوستانه  را شامل می‌شود که به طور خاص از حفاظت از محیط طبیعی صحبت می‌کند. قسمت دوم شامل قوانین کلی IHL است که از محیط طبیعی محافظت می کند.

بخش سوم هم قوانین استفاده از سلاح‌های خاص را عنوان کرده که به محیط طبیعی توجه دارند.

قسمت چهارم شامل قوانین حقوق بین المللی بشردوستانه  در مورد احترام ، اجرا و انتشار قوانین محافظت از محیط طبیعی است.

دستورالعملهای به روز شده به صورتی است که هر قانون یا توصیه برای کمک به درک و روشن شدن منبع و کاربردش، با یک شرح مختصر همراه است و همه موارد  توسط گروهی از کارشناسان و متخصصان خارج از مجموعه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مورد بررسی قرار گرفته تا از منظرهای دیگر نیز مورد بازنگری قرار بگیرند.

به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، این به‌روزرسانی در مورد حفاظت از محیط طبیعی در درگیری های مسلحانه ابزاری مرجع برای کشورها ، طرف های درگیری و دیگر نقش‌آفرینانی است که می‌توانند برای تفسیر و استفاده از حقوق بین المللی بشردوستانه فراخوانده شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.