احتمال بارش پول در هوای نیمه‌ابری سینما

گیشه نوروز و بیم‌ها و امیدهایش

فیلم «سگ‌بند»

پولاد امین، شهروند: … و بالاخره بعد از جنگ‌ها و دعواها و حواشی و جنجال‌های بسیار -که آخرینش فریادها و بغض‌های دردمندانه داریوش مهرجویی بود- ترکیب فیلم‌های نوروزی مشخص شد و قرار شد هفت فیلم «موقعیت مهدی»، «مرد بازنده»، «شادروان»، «روز صفر»، «قدغن»، «سگ‌بند» و «گل به خودی» از اواخر اسفندماه تا حوالی عید فطر روی پرده سینماهای ایران بروند. فیلم‌هایی که نگاهی حتی گذرا به نام و عوامل و حواشی اخیرشان امیدواری‌ها و البته سوالات و تردیدهای فراوانی در مورد احتمال موفقیت یا شکست‌شان در ماراتن پیش‌رو به وجود می‌آورد.

پیش‌بینی برد و باخت

اینکه از همین حالا بخواهیم پیش‌بینی کنیم که در میان فیلم‌های راه‌یافته به فهرست اکران نوروز ۱۴۰۱ کدام فیلم احتمال بیشتری برای فروش بالا و درنهایت صدرنشینی در گیشه خواهد داشت، کار ساده‌ای نیست. به خصوص که فیلم‌های انتخاب‌شده از نظر معیارهای فروش همه تقریبا در یک حد معمولی هستند و مواردی مانند ژانر فیلم یا اسامی بازیگران که در سال‌های اخیر موفقیت فیلم‌ها را در گیشه رقم زده، حکم به برتری مطلق یک فیلم از هفت فیلم انتخاب‌شده نمی‌دهند. در واقع اینکه در فهرست هفت فیلمی اکران نماینده‌ای از آن نوع کمدی‌های امتحان پس‌داده پرفروش انتخاب نشده، همچنین بازیگران پرفروش سال‌های اخیر هیچ‌کدام فیلمی در فهرست هفت فیلمی اکران نوروزی ندارند به جز جواد عزتی در «مرد بازنده» -که البته کمترین شباهتی به خود این بازیگر و نقش‌های پرفروشش ندارد- پیش‌بینی صدرنشینی مطلق یکی از فیلم‌ها را دشوار کرده است. این پیش‌بینی البته در مورد فیلم‌هایی که بیشترین احتمال شکست را دارند نیز ساکت است. به این دلیل که فیلم‌های انتخاب‌شده حداقل در بین فیلم‌های حاضر در جشنواره اخیر بیشترین ظرفیت فروش را داشتند و هم‌نشینی این تعداد فیلم با ظرفیت فروش پیش‌بینی شکست محتوم آنها را سخت می‌کند.

شانس اصلی فتح گیشه

اما با این حال، در میان فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «مرد بازنده»، «شادروان»، «روز صفر»، «قدغن»، «سگ‌بند» و «گل به خودی» بی‌تردید فیلم «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی بنا به فاکتورهایی که مهم‌ترینش تعلق این فیلم به ژانر سینمای کمدی و گیشه‌پسند است، به عنوان اصلی‌ترین شانس گیشه نوروزی امسال در نظر گرفته می‌شود. فیلمی که هم از نظر داستان و هم ترکیب بازیگران برای اوقات فراغت نوروزی مخاطبان مناسب به نظر می‌رسد و به دلیل همین تناسب نیز به احتمال زیاد در گیشه مورد استقبال قرار خواهد گرفت. در این فیلم که نامش بر اساس یکی از فنون کشتی انتخاب شده؛ بازیگرانی مانند امیر جعفری، بهرام افشاری، زنده‌یاد سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان‌افشار، میرطاهر مظلومی، زنده‌یاد عزت‌الله مهرآوران، سیامک صفری و مهران احمدی ایفای نقش کرده‌اند.

از جشنواره به گیشه

فیلم «موقعیت مهدی»

اما شانس بالای «سگ‌بند» به معنای موفقیت قطعی این فیلم در رقابت گیشه نیست. اینکه فیلم‌های انتخاب‌شده از جشنواره، یعنی فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «شادروان» و «مرد بازنده» هر سه در میان پنج فیلم صدرنشین برترین فیلم‌های مردمی جشنواره حضور داشتند، نشان‌دهنده دشواری رقابت گیشه فیلم‌های نوروزی امسال است که استقبال تماشاگران جشنواره از این آثار می‌تواند شاخصی برای پیش‌بینی توفیق آنها در گیشه نیز به شمار آید.

در میان این سه فیلم اما «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر که در جدول آرای مردمی جشنواره در جایگاه دوم نشسته بود، به‌واسطه شکار سیمرغ‌های اصلی جشنواره و مهم‌تر از آن بازخوردهای ویژه‌ای که در اکران‌های جشنواره از سوی مخاطبان و منتقدان گرفت، احتمالا بسیار بیشتر از دو فیلم دیگر خواهد فروخت و حتی صدرنشینی آن در گیشه نوروز ۱۴۰۱ نیز نمی‌تواند دور از انتظار باشد. فیلمی درباره زندگی برادران باکری با بازی خود حجازی‌فر در نقش مهدی باکری و حضور بازیگرانی مانند ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی در نقش‌های دیگر فیلم.

«شادروان» حسین نمازی به واسطه فضای سرخوش داستانی و «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان هم به دلیل نام کارگردان و موضوع ظاهرا ملتهبش برای موفقیت در گیشه شانس‌ خوبی دارند. «شادروان» با بازی سینا مهراد، نازنین بیاتی، رضا رویگری، رویا تیموریان، گلاره عباسی و بهرنگ علوی روایتی طنزآمیز از فقر یک خانواده است و «مرد بازنده» با حضور جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام، مهدی زمین‌پرداز و شبنم قربانی نیز داستانی جنایی را روایت می‌کند.

بازمانده‌ها

فیلم «گل به خودی»

اما سه فیلم دیگر ترکیب اکران نوروزی حداقل در حال حاضر پیش‌زمینه ذهنی چندانی برای تماشاگران ندارند و همین هم کار آنها را برای موفقیت دشوار جلوه می‌دهد.

فیلم پلیسی-امنیتی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان که داستان بازگرداندن یکی از تروریست‌های سرشناس سیستان‌وبلوچستان را روایت می‌کند؛ اگر در زمان مناسبی به نمایش درمی‌آمد، بی‌شک شانس خوبی برای موفقیت داشت. فراموش نکرده‌ایم که این فیلم با بازی امیر جدیدی و سعید سهیلی در جشنواره دو سال پیش به‌شدت از سوی تماشاگران با استقبال مواجه شده بود، بنابراین با توجه به سیمرغ‌های پرشمار این فیلم و نقش تبلیغاتی این سیمرغ‌ها، اگر در همان سال بعد از جشنواره روی پرده می‌آمد، با استقبال مواجه می‌شد. کرونا اما تمام حساب‌وکتاب این فیلم را درهم‌ریخت و نمایش آن را به زمانی موکول کرد که باید با سه فیلم تر و تازه -که هنوز نام و موفقیت‌شان از یاد تماشاگران نرفته- به رقابت بپردازد.

«گل‌ به‌ خودی» به کارگردانی احمد تجربی و «قدغن» ساخته مجید مافی هم دو فیلم دیگر ترکیب اکران نوروزی هستند که نمی‌توان چندان شانسی برایشان برای صدرنشینی قائل شد. «گل‌ به‌ خودی» البته به عنوان نماینده سینمای کودک در ترکیب نوروزی و «قدغن» نیز به عنوان  فیلمی از حسین فرح‌بخش -با تماشاگران همیشگی این نوع فیلم‌ها- به احتمال زیاد گلیم خود را از آب بیرون خواهند کشید. اما صدرنشینی در جدول فروش حکایتی دیگر است و البته نیازمند خیلی چیزهای دیگر و بیشتر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.