ویدیو/ از فرار عمران خان از لبه پرتگاه مرگ تا ماهواره‌بر قائم در فضا

جهان در هفته‌ای که گذشت از 31 اکتبر تا 6 نوامبر

از سوءقصد نافرجام به عمران خان در پنجاب پاکستان تا آزمایش موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قائم 100، از 31 اکتبر تا 6 نوامبر در جهان چه گذشت

گزارش خبرنگار شهروندآنلاین از سرخط خبرهای جهان از ۳۱ اکتبر تا ۶ نوامبر

🔸دوشنبه ۳۱ اکتبر:

🔹لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد حزب چپگرای برزیل با غلبه بر بولسونارو، رقیب راستگرای خود بار دیگر به قدرت بازگشت. معترضان به نتایج انتخابات با آتش زدن لاستیک و تعدادی خودرو برخی از جاده‌های این کشور را مسدود کردند.

🔹در حادثه ریزش پل معلق کابلی در شهر «موربی» واقع در ایالت گجرات در غرب هند ۱۳۲ نفر کشته شدند. این پل ۲۳۰ متری پس از ۶ ماه تعمیرات برای عبور و مرور بازگشایی شده و حدود ۵۰۰ نفر هنگام ریزش پل بر روی آن در حال نیایش مذهبی بودند.

🔸سه‌شنبه ۱ نوامبر:

🔹نیروهای ارتش اسرائیل با ماشین‌های سنگین یک واحد ساختمان مسکونی را در الخلیل واقع در کرانه باختری تخریب کردند، که عدم داشتن پروانه ساخت دلیل تخریب این ساختمان اعلام شد. جمعی از نظامیان اسرائیلی نیز برای کنترل اوضاع در محل عملیات تخریب حضور داشتند.

🔹روسیه به غیرنظامیان بومی دستور داد که هرچه سریع‌تر محدوده ساحل شرقی رودخانه دنیپرو در اوکراین را ترک کنند. روسیه که این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرده می‌گوید که این کار برای محافظت از بومیانی است که امکان دارد مورد هدف سلاح‌های غیرمتعارف اوکراین قرار گیرند.

🔸چهارشنبه ۲ نوامبر:

🔹شبه جزیره کره صحنه موشک‌پرانی دو کشور همسایه، کره‌شمالی و کره‌جنوبی شد. ابتدا کره شمالی ۲۳ موشک پرتاب کرد که یکی از آنها در نزدیکی آب‌های سرزمینی همسایه جنوبی فرود آمد. در پاسخ ارتش کره جنوبی ۳ فروند موشک هوا به زمین را به سمت کره شمالی پرتاب کرد.

🔹روسیه یکی از شش آهنربای غول‌پیکری را که برای اجرای پروژه «ایتر» در نظر گرفته شده بود به فرانسه فرستاد. این آهنربا که ۹ متر قطر و ۲۰۰ تن وزن دارد عنصری اصلی در راکتور هم‌جوشی هسته‌ای است که با هدف تولید انرژی از طریق شبیه‌سازی فعل و انفعالات خورشیدی به کار گرفته می‌شود.

🔸 پنجشنبه ۳ نوامبر:

🔹عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در یک گردهمایی سیاسی در پنجاب هدف سوءقصد مسلحانه و از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. یک نفر از مهاجمان کشته شده و دومین نفر نیز توسط پلیس دستگیر شده است.

🔹پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برای یک دیدار چهار روزه و شرکت در کنفرانسی با محوریت گفتگوی بین ادیان وارد بحرین شد.این نخستین سفر پاپ فرانسیس به بحرین و دومین سفر او به یک کشور حوزه خلیج فارس پس از دیدار از امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

🔸جمعه ۴ نوامبر:
🔹 ایلان ماسک، مالک جدید توییتر، تعدیل گسترده کارکنان این شرکت را آغاز کرد. شمار کارکنان توییتر در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۷ هزار نفر بوده که حدود ۵۰ درصد از آنها برکنار خواهند شد.

🔹کره جنوبی اعلام کرد که ارتش این کشور پس از پرواز ۱۸۰ هواپیمای جنگی کره شمالی، جت‌های رادارگریز خود را به پرواز درآورده است. کره شمالی طی دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، حدود ۳۰ آزمایش موشکی انجام داده و ۸۰ گلوله توپ شلیک کرد که در یک «منطقه حائل» دریایی فرود آمدند.

🔸شنبه ۵ نوامبر:

🔹ایالات متحده آمریکا همزمان درگیر شیوع سه بیماری تنفسی ناشی از ابتلا به ویروس‌های آنفولانزا، کووید-۱۹ و ویروس سین‌سیشیال تنفسی شد. اگرچه اکثر بیماران مبتلا به ویروس‌های تنفسی ظرف یک یا دو هفته بهبود می‌یابند، کودکان خردسال یا افراد مسن در معرض خطر ابتلا به موارد شدید‌تر هستند.

🔹سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران موشک ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» را آزمایش و آن را «موفقیت‌آمیز» اعلام کرد. این موشک قادر است ماهواره‌هایی با «وزن ۸۰ کیلوگرم» را در «مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین» قرار دهد.

🔸یکشنبه ۶ نوامبر:
🔹 بیست و هفتمین کنفرانس جهانی آب و هوای سازمان ملل متحد موسوم به (COP27) در شهر ساحلی شرم الشیخ مصر آغاز به کار کرد. در این کنفرانس نمایندگانی از حدود ۲۰۰ کشور و منطقه گردهم آمده‌اند تا در نشستی درباره آینده زمین با توجه به بلایای طبیعی مختلف همچون سیل‌، موج‌های پیاپی گرما، طوفان، آتش‌سوزی و خشکسالی گفتگو کنند.

🔹دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که ۹ نفر از جمله سه کودک در پی حمله راکتی نیروهای دولتی به اردوگاه آوارگان در استان ادلب کشته شده و ۷۵ نفر نیز زخمی شدند. امدادگران و گروهی از ساکنان منطقه موفق شدند مجروحان این حمله را به بیمارستان منتقل کنند.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی
تدوینگر: عسل اصفهانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.