ویدئو/ مسجد الاقصی در قلب تنش‌ها

نگاهی به ریشه‌های بحران در سرزمین‌های اشغالی

مسجد الاقصی، حرم شریف، کوه معبد…
به هر نامی که خوانده شود، این مکان همیشه در زمره اخبار جهان قرار دارد. اما چرا مسجدالاقصی در کانون تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین قرار دارد؟

مسجد الاقصی، حرم شریف، کوه معبد…

به هر نامی که خوانده شود، این مکان همیشه در زمره اخبار جهان قرار دارد. اما چرا مسجدالاقصی در کانون تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین قرار دارد؟

شهر قدیم در شرق بیت‌المقدس اشغالی است، چهارراه ادیان اسلام، یهودیت و مسیحیت. یهودیان آن را «کوه معبد» و مسلمانان این محوطه را «حرم شریف» یا «مسجدالاقصی» می‌نامند. در مرکز این محوطه «قبة الصخره» قرار دارد که پیامبر اسلام از این نقطه معراج خود به بهشت را آغاز کرد. در سمت چپ آن مسجدالاقصی است که شبستان آن گنجایش ۵هزار نمازگزار را دارد.

به اعتقاد یهودیان در این نقطه دو معبد مقدس یهودیان وجود داشته است که ویران شده و فقط دیوار غربی یا دیوار ندبه از آن باقی مانده است که معمولاً یهودیان در پای آن دعا و عبادت می‌کنند. اسرائیل طی جنگی در سال ۱۹۶۷ بیت‌المقدس شرقی را به اشغال خود درآورد، اما خاندان پادشاهی هاشمی اردن متولی مسجدالاقصی باقی ماند. توافق شد که مسجدالاقصی به‌ عنوان محل انحصاری عبادت مسلمانان باقی مانده اما غیرمسلمانان از جمله یهودیان از حق بازدید از مسجد برخوردار باشند.

اما حضور مداوم پلیس اسرائیل در محوطۀ مسجد، دستگیری و ضرب و شتم نمازگزاران و گاهی عدم اجازه ورود مسلمانان به مسجد فلسطینی‌ها را خشمگین کرده و از سوی دیگر نیز برخی یهودیان افراطی خواستار تخریب مسجد و بازسازی سومین معبد یهودیان در محل آن هستند. خواسته‌های یهودیان افراطی معمولاً موردحمایت دولت‌های چپگرا و یا میانه‌رو اسرائیل قرار نمی‌گیرد، اما هم‌اکنون ائتلافی از احزاب تندرو بر اسرائیل حاکم شده که خواستار عوض شدن شرایط مسجدالاقصی و برگزاری مراسم قربانی توسط یهودیان در آن مکان هستند.

این موضوع، دولت اردن و فلسطینی‌ها را نسبت به «یهودی‌سازی» مسجدالاقصی به‌شدت حساس کرده است. امسال ماه رمضان با عید پسح یهودیان مصادف شده که طی آن یهودیان قربانی کردن بُز را در محل معبد ضروری می‌دانند. هفته گذشته و زمانی که یک گروه فوق افراطی یهودی برای قربانی کردن بز به محوطه مسجدالاقصی وارد شدند نمازگزاران شروع به اعتراض کردند که با برخورد شدید پلیس اسرائیل مواجه شده و تعداد زیادی از فلسطینی‌ها توسط ارتش اسرائیل دستگیر و یا در صحن مسجد مورد حمله با گاز اشک‌آور و ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

در پاسخ به این حملات شبه‌نظامیان جنوب لبنان و غزه نیز موشک‌هایی به سمت اسرائیل پرتاب کردند که رژیم صهیونیستی حماس را مسئول آن می‌داند. در پاسخ اسرائیل جنوب لبنان و غزه را شبانه مورد حمله موشکی قرار داد که باعث شعله‌ورتر شدن آتش تنش‌ها در منطقه شد و ظاهراً بحران همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر روز جمعه نیز دو خواهر اسرائیلی در نزدیکی شهرک صهیونیست‌نشین حمرا در کرانه باختری به ضرب گلوله یک مبارز فلسطینی کشته شدند.

ارتش اسرائیل وعده انتقام‌گیری از این عملیات را داده و علاوه بر شرکای نتانیاهو در کابینه اسرائیل، مخالفان و منتقدان او نیز خواهان شدت عمل در برابر فلسطین هستند.دولت نتانیاهو که با بحران بی‌سابقه‌ای در داخل و خارج اسرائیل روبه‌روست، ظاهراً از ایجاد تنش امنیتی برای ساکت کردن صداهای مخالف خود، استقبال می‌کند.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.