رونقی تازه در نمایشگاه

مرتضی دانش اشراقی، مدیر نشر «موج» درباره وضعیت سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید

حانیه جباری: سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) از 20تا 30اردیبهشت میزبان اهالی کتاب بود. نمایشگاهی که پیش از آغاز، به حواشی گره خورده بود؛ از روند ثبت‌نام غرفه‌داران و شرکت نکردن تعدادی از ناشران تا حذف بن‌های دانشجویی برای خرید حضوری و تغییرات تازه در این دوره. در این باره با تنی چند از ناشران گفت‌وگوهایی انجام دادیم. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات مرتضی دانش اشراقی، مدیر نشر «موج» است درباره کم‌وکیف این دوره از نمایشگاه کتاب.

مرتضی دانش اشراقی*: سال گذشته، کرونا آسیب بسیاری به نشر وارد کرد که امسال بخش مهمی از آن رفع شد. به‌خصوص حضور ناشران در فروش مجازی، رونق تازه‌ای به نمایشگاه بخشید. از ویژگی‌های نمایشگاه مجازی سهولت استفاده برای افراد غیربومی است که به راحتی از هر کجای ایران می‌توانند سفارش‌های مدنظرشان را ثبت کنند. البته به همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری انتقاداتی وارد است. ازجمله کمبود نیروی انسانی و ناهماهنگی میان سفارش‌های مجازی، موجودی کالا و توزیع کتاب‌ها در غرفه حضوری باعث شد تا در بسیاری از غرفه‌ها روند ثبت سفارش‌های خوانندگان و متقاضیان با چالش‌های بسیاری برای ناشران همراه باشد.

ژانر فانتزی که بخش اعظمی از آن تالیفی ا‌ست، هم‌اکنون پرفروش‌ترین کتاب‌های ما را تشکیل می‌دهد. استقبال مخاطبان در نمایشگاه بسیار خوب و رضایت‌بخش بود. شاید یکی از دلایل فروش بالای ما این است که درصد زیادی از خوانندگان ما خریدهای سالانه و در حجم بالا را در نمایشگاه کتاب تجربه می‌کنند.

امروزه بخش قابل‌توجهی از آثار، ترجمه هستند. مدیریت و سیاستگذاری نشر «موج» اما بر این باور است که استعدادهای جوان و باانگیزه بسیارند، کافی است ناشران به آنها اعتماد کنند. باید به جوانان ایرانی اعتماد شود. بسیاری از نویسندگان نشر «موج» پیش از چاپ آثارشان با طرد و بی‌اعتمادی همکاران‌مان در چاپ و نشر مواجه شدند. از سوی دیگر حضور ویراستاران برجسته به موفقیت آثار، کمک بسیاری می‌کند. اعتقاد دیگر من این است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشورمان امکان خلق آثار بدیع در ژانر فانتزی دشوار نیست. نشر «موج»، اساطیر ایرانی و تاریخ را به سبک تازه‌ای منتشر کرد. ضحاک ماردوش، کورش و دیگر شخصیت‌های شاهنامه همگی به موفقیت‌هایی رسیدند. آرمان آرین، برای کتاب «پارسیان و من» جوایز داخلی و خارجی کسب کرد. موفقیت‌های نسل جوان به مرور باعث ایجاد انگیزه و افزایش مخاطبان جوان است وگرنه تجدید چاپ ادبیات کلاسیک _که حتما نیاز و همواره علاقه مردم نیز هست_ درآمدزایی به‌واسطه آن برای من اصلا دردسری نداشت و به راحتی امکان انجام آن بود، اما علاقه همیشگی خودم نشر آثار بدیع و تازه در ادبیات تالیفی بود. هر کتاب همانند انسان است؛ همگی آنها در ظاهر دست‌وپا دارند اما تفکرات متفاوت در آنها نهفته است. کتاب‌هایی که همگی جلد و صحافی شده‌اند اما جهان درون آنها چیز دیگری است.

* مدیر نشر «موج»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.