تامین برق عشایر با صفحات خورشیدی

مدیرکل عشایر استان کهگیلویه‌و بویراحمد می گوید: «بناست طی ۲ سال آینده پنل خورشیدی بین بیش از ۸ هزار خانوار عشایری توزیع شود و برنامه داریم در مناطقی که بیش از ۵۰ خانوار عشایری تمرکز داشته باشند از نیروگاه‌های متوسطه خورشیدی برای تأمین برق آنها استفاده شود.»

 [ ملیحه محمودخواه – شهروندآنلاین]  این روزها آخرین کاروان‌های عشایر نیز به مناطق گرمسیر سفر می‌کنند تا زمستان‌گذرانی بدون دغدغه‌ای داشته باشند، با وجود آنکه نسبت به سال‌های قبل، جمعیت عشایر کوچ‌رو به‌شدت کاهش داشته اما با وجود این، همین تعداد اندک، بهترین گوشت کشور را تامین می‌کنند. این در حالی است که مدیرکل عشایر استان خوزستان به «شهروند» توضیح می‌دهد که بیش از ٣٥درصد از صنایع‌دستی کشور را نیز عشایر تامین می‌کنند.

سال ۱۳۹۹ بود که رئیس سازمان امور ایران اعلام کرد براساس نتایج سرشماری «ثبتی مبنایی» جامعه عشایری در سال‌جاری، جمعیت عشایر کشور از نظر خانوار افزایش یافته است. شاهپور اعلایی اعلام کرد: «براساس آخرین سرشماری جامعه عشایری که مربوط به سال ۱۳۸۷ است، ۲۱۳ هزار خانوار عشایری در کشور زندگی می‌کردند که این تعداد به ۲۴۶ هزار خانوار افزایش یافته است، اما جمعیت عشایر کشور در مقایسه با سال ۱۳۸۷ تغییری نداشته و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که نشان می‌دهد تعداد خانوار عشایر، افزایش داشته است.»

این در حالی است که سال بعد از آن یعنی در سال ١٤٠٠معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر کشور توضیح داد که جمعیت عشایر کوچنده به ٢٥١هزار خانوار رسیده است درواقع این آمار افزایش ٥هزار نفری عشایر را نشان می‌داد و جمعیت این عشایر به بیش از یک میلیون و ١٥٠هزار نفر رسید. بنابراین سرشماری، بیشترین تمرکز جمعیتی را با بیش از ۳۳ هزار خانوار در دوره قشلاقی در خوزستان داریم.

سازمان امور عشایر مشکلات راه و آب عشایر را برطرف می‌کند
سیداسکندر موسوی‌زاده، مدیرکل امور عشایر استان خوزستان، به «شهروند» توضیح می‌دهد: «جمعیت عشایر استان خوزستان بیش از ١٧٣هزار نفر است که شغل اصلی آنها دامداری است و در کنار آن صنایع‌دستی، کشاورزی و باغداری هم ازجمله فعالیت‌هایی است که برعهده دارند.» او با اشاره به اینکه آب و راه دو مشکل اصلی در سر راه عشایر است، تأکید می‌کند تامین آب و هموار کردن راه، دو موضوع است که اصولا عشایر با آنها دست به گریبان هستند و سازمان امور عشایر تلاش می‌کند که این مشکل را برطرف کند؛ بهسازی راه و تامین آب شرب این عشایر از وظایفی است که سازمان امور عشایر آن را برعهده دارد.

تامین آذوقه دام و سوخت موردنیاز آنها ازجمله کارهایی است که سازمان امور عشایر در دوران کوچ عشایر عزیز کشورمان برعهده دارد.

 آموزش و تسهیلات برای ایجاد اشتغال عشایر
موسوی‌زاده به آموزش بهداشت و مسائل فرهنگی به عشایر نیز اشاره کرده و می‌گوید: «برای ایجاد اشتغال بیش از ٢٠٠میلیارد تومان به این عشایر تسهیلات داده می‌شود و آموزش‌های صنایع‌دستی نیز ازجمله کارهایی است که برای این عشایر انجام می‌شود. این در حالی است که بیش از ٣٥درصد از تولیدات صنایع‌دستی توسط عشایر تولید می‌شود اما بهینه‌سازی‌ و پیدا کردن بازار مناسب ازجمله اقداماتی است که برای این گروه از افراد انجام می‌شود.»

او معتقد است که گردشگری عشایر ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند ارزآوری هم داشته باشد به شرط اینکه برنامه‌ریزی درست برای آن صورت گیرد. بحث کشت گیاهان دارویی نیز از ظرفیت‌های دیگری است که می‌توان به آنها اشاره و در این خصوص نیز آموزش‌هایی به عشایر داده می‌شود و تلاش کردیم تسهیلاتی نیز به آنها بدهیم تا این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

٦٠درصد از تولیدات دامی کهگیلویه‌وبویراحمد را عشایر تولید می‌کنند
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه‌وبویراحمد نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد که بیش از دو هزار خانوار عشایری با جمعیتی ٧٠هزار نفری در استان کهگیلویه‌وبویراحمد زندگی می‌کنند که ٦٠درصد تولیدات دامی استان را به‌خود اختصاص داده‌اند.

فضل‌الله آذرفر بر این باور است که این جمعیت بار زیادی از تولیدات صنایع‌دستی، تولیدات دامی و هنرهای سنتی استان را برعهده دارند و توضیح می‌دهد: « ۱٠ درصد از جمعیت استان، عشایری است. در بحث تولیدات دامی از ظرفیت ۱۳ هزار تُنی شکل گرفته ۸ هزار تُن مربوط به بخش عشایری است.»

او توضیح می‌دهد: «چهار هزار کیلومتر راه عشایری در استان وجود دارد که برخی از این مسیرها بسیار صعب‌العبور است و گاهی با یک بارش کوچک باران ارتباط آنها با کل جهان قطع می‌شود.»

آذرفر با تأکید بر اینکه تغییرات آب و هوایی سبب تغییر زمان کوچ در بین عشایر شده، ادامه می‌دهد: «امسال عشایر استان یک ماه زودتر قشلاق کردند. عشایر استان در بخش تولیدات دامی استان را خودکفا کرده‌اند و تولید بیش از ٢٧درصد از محصولات گندم و جو و ١٧درصد از محصولات باغی استان را برعهده دارند.»

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه‌و بویراحمد از زمینه‌سازی‌ برای تولیدات گیاهان دارویی توسط عشایر سخن گفته و معتقد است که زمینه این اتفاق باید فراهم شود.

او ادامه می‌دهد: «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بناست طی ۲ سال آینده پنل خورشیدی بین بیش از ۸ هزار خانوار عشایری توزیع شود و برنامه داریم در مناطقی که بیش از ۵۰ خانوار عشایری تمرکز داشته باشند از نیروگاه‌های متوسطه خورشیدی برای تأمین برق آنها استفاده خواهد شد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.