سازنده سم نوویچوک مدعی ساخت داروی کووید-19 شد

دکتر لئونید رینک روسی که از دانشمندان پشت پرده ساخت سلاح بیولوژیکی و کشنده نوویچوک بود، ادعا کرده که دارویی برای درمان کووید-19 ساخته است.
گاز نوویچوک که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه و تحت لوای تحقیقات کشاورزی روی آفت‌کش‌ها تولید می‌شد ترکیبی کشنده دارد. این سلاح شیمیایی می‌تواند از طریق خوردن، استنشاق یا پوست وارد بدن می شود و از طریق ترکیب با آنزیم «کولین استراز» روی سیستم عصبی تأثیر گذاشته و با ایجاد ترشحاتی در ریه‌ها و دهان، اسهال و استفراغ، عرق کردن شدید، تشنج، توهم، افزایش شدید ضربان قلب و ضعف عمومی، در نهایت باعث فلج شدن، خفگی و مرگ شود. گفته می‌شود که کرملین از همین گاز مرگبار برای مسموم کردن الکسی ناوالنی، معترض روسی به سیاست‌های پوتین، استفاده کرده است.
حالا این پزشک 74 ساله که کاملا منکر استفاده از نوویچوک در پرونده ناوالنی بود، مدعی شده که بر اساس یک داروی تولید شوروی که برای درمان جذام استفاده می‌شده، دارویی به نام «ایموفون» برای مقابله با کووید-19 ساخته است. این دارو از آنتی‌بیوتیکی به نام «داپسون» استفاده کرده و عملکرد آن به صورت فعال کردن متابولیسم بافت و تحریک فرایند تولید سلولی است. موارد حاد کووید-19 وضعیتی ناشناخته ایجاد می‌کند که سیستم ایمنی بدن را به هم می‌ریزد؛ به‌طوریکه علاوه بر سلول‌های عفونی، سلول‌های سالم را نیز مورد حمله قرار می‌دهد. دکتر رینک می‌گوید این دارو این وضعیت ناشناخته را که «طوفان سیتوکین» نام دارد از بین می‌برد. به گفته وی این دارو تاکنون روی 700 داوطلب سالمند تست شده و پس از استفاده از آن هیچ مورد ابتلای شدید یا مرگی گزارش نشده است و در صورت تولید انبوه، قیمت هر دوز آن حدود 9.70 یورو خواهد بود. حال پرسش این است که با این پیشینه سیاه، جهان می‌تواند به این دارو و مخترع آن اعتماد کند؟
منبع: Daily Mail
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.