دونالد ترامپ از دومین دادگاه استیضاح هم گریخت!

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از اتهام «تحریک هواداران خود به شورش» که منجر به حمله به کنگره آمریکا شد، تبرئه شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از اتهام «تحریک هواداران خود به شورش» در روز ششم ژانویه که حمله به کنگره آمریکا را در پی داشت، تبرئه شد. سنای ایالات متحده نتوانست به اکثریت آرای لازم برای محکومیت دونالد ترامپ دست یابد. با وجود اینکه ترامپ برای بار دوم دادگاه استیضاح را پشت‌سر گذاشت، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه تصریح کرد ترامپ هنوز به‌طور کامل از این مخمصه نگریخته است. در بیانیه پایانی، نمایندگان دموکرات هم که بر روند استیضاح از طریق سنا نظارت داشتند، هشدار دادند که تبرئه ترامپ خطرناک خواهد بود.

شهروندآنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از اتهام «تحریک هواداران خود به شورش» در روز ششم ژانویه که حمله به کنگره آمریکا را در پی داشت، تبرئه شده است. سنای ایالات متحده نتوانست اکثریت دو سوم لازم را برای محکومیت دونالد ترامپ به دست بیاورد.

به گزارش BBCNEWS در رأی‌گیری سنا، ۵۷ سناتور به محکومیت دونالد ترامپ رأی دادند و ۴۳ سناتور با محکومیت او مخالفت کردند. محکومیت دونالد ترامپ در سنا به ۶۷ رأی موافق از ۱۰۰ نماینده این مجلس نیاز داشت که 10  رأی کمتر از 67 رأی لازم برای محکومیت او حاصل شد.  هفت سناتور جمهوری‌خواه در این رأی‌گیری به دموکرات‌ها پیوستند و به محکومیت دونالد ترامپ رأی دادند.

ترامپ پس از تبرئه خود بیانیه‌ای منتشر و استیضاح را محکوم کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا هم پس از تبرئه ترامپ در سنا گفت: «درحالی که رأی نهایی منجر به محکومیت نشد، اما در موضوع اتهام جای تردید و بحث نیست. این فصل غم‌انگیز در تاریخ ما، به ما یادآوری کرده است که دموکراسی شکننده است.»

در این بیانیه آمده «جنبش تاریخی، میهن‌پرستانه و زیبای ما برای بازگرداندن آمریکا به عظمتش تازه شروع شده است. در ماه‌های آتی چیزهای زیادی هست که با شما در میان خواهم گذاشت.»

این دومین‌باری است که ترامپ استیضاح می‌شد. دونالد ترامپ تنها رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست که در یک دوره چهارساله دو بار استیضاح شده است.

اگر او در این دادگاه محکوم می‌شد، سنا می‌توانست رأی دهد که از کاندیداتوری مجدد او برای ریاست جمهوری جلوگیری شود.

میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، که به دلیل حمله به کنگره به‌شدت از ترامپ انتقاد کرده بود به تبرئه او رأی داد و گفت حالا ترامپ دیگر در قدرت نیست و امکان استیضاح او وجود ندارد.

پس از رأی‌گیری، سناتور میچ مک کانل گفت که ترامپ «مسئول» حمله به کنگره بود و آن را «کوتاهی شرم‌آور در وظیفه» خواند. مک کانل در به تعویق انداختن دادگاه ترامپ تا بعد از ترک کاخ سفید، در بیستم ژانویه، نقش مهمی داشت.

رهبر اقلیت جمهوری‌خواه تصریح کرد که ترامپ هنوز به‌طور کامل از این مخمصه نگریخته است. ما در این کشور سیستم عدالت کیفری و دعاوی مدنی داریم و روسای جمهوری سابق نیز از پاسخگویی مصون نیستند. او گفت که ترامپ، به عنوان شهروندی عادی، همچنان مسئول تمامی کارهایی است که در زمان ریاست‌جمهوری خود انجام داده است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا هم پس از تبرئه ترامپ در سنا گفت: «درحالی که رأی نهایی منجر به محکومیت نشد، اما در موضوع اتهام جای تردید و بحث نیست. این فصل غم‌انگیز در تاریخ ما، به ما یادآوری کرده است که دموکراسی شکننده است؛ که همیشه باید از آن دفاع کرد؛ که باید همیشه هوشیار باشیم. این خشونت و افراط‌گرایی در آمریکا جایی ندارد و اینکه هر یک از ما به‌عنوان آمریکایی و به‌ویژه به‌عنوان رهبران، وظیفه و مسئولیت داریم که از حقیقت دفاع کنیم و دروغ‌ را شکست دهیم.»

در بیانیه پایانی، نمایندگان دموکرات که بر روند استیضاح از طریق سنا نظارت داشتند، هشدار دادند که تبرئه ترامپ خطرناک خواهد بود.

دومین دادگاه استیضاح رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ۲۱ بهمن در مجلس سنا آغاز شد. این کوتاه‌ترین دادگاه استیضاح در سنای آمریکا بود.

نخستین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در دسامبر 2019 پس از تصویب مجلس نمایندگان آمریکا درباره سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره رقم خورد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.