بایدن: وقت آن است که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهیم

مقامات می‌گویند روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان تا 11 سپتامبر پایان می‌یابد

ایالات متحده تصمیم گرفته است سربازان خود را از افغانستان خارج کند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیروز در سخنرانی خود در این‌باره گفت: «وقت آن است که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهیم.» اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، هم در واکنش به این تصمیم گفت که نیروهای امنیتی افغانستان کاملا قادر به دفاع از مردم و کشور خود هستند. بایدن با اشاره به تهدید حملات سایبری و افزایش تنش با چین گفت: «ما باید بر چالش‌هایی که پیش روی‌مان است، تمرکز کنیم.»

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارشنبه تأکید کرد که پس از خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان، آمریکا به حمایت خود از افغانستان ادامه خواهد داد، اما این حمایت نظامی نخواهد بود.

«وقت آن است که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهیم.» این را جو بایدن در سخنرانی از اتاقی از کاخ سفید گفت که حمله هوایی به آمریکا هم از آنجا در سال 2001 اعلام شد.

مقامات می‌گویند روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، ‌همزمان با بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک، پایان می‌یابد.

مقامات می‌گویند روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، ‌همزمان با بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک، پایان می‌یابد.

حداقل حدود ۲هزار و 500 نیروی آمریکایی در چارچوب مأموریت ناتو در افغانستان حضور دارند.

تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان در نوسان است و رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که کل نیروهای فعلی نزدیک به 3هزار و 500 نفر است.

رئیس‌جمهوری آمریکا چه گفت؟

جو بایدن گفت: «ما نمی‌توانیم چرخه تمدید یا گسترش حضور نظامی خود را در افغانستان به امید ایجاد شرایط ایده‌آل ادامه دهیم و انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشیم.»

او ادامه داد: «در حالی که ما از نظر نظامی در افغانستان درگیر نخواهیم بود، کار دیپلماتیک و بشردوستانه‌مان ادامه خواهد داشت. ما به حمایت از دولت افغانستان ادامه خواهیم داد.»

بایدن همچنین متعهد شد که به کمک‌رسانی به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان از جمله 300 هزار پرسنل ادامه خواهد داد، که به گفته او با هزینه‌های زیاد به جنگ ادامه می‌دهند و از مردم افغانستان دفاع می‌کنند.

او گفت: «ما به دلیل حمله وحشتناکی که 20 سال پیش اتفاق افتاد، به افغانستان رفتیم. این توضیح نمی‌دهد که چرا ما باید سال 2021 در آنجا باشیم.»

بایدن با اشاره به تهدید حملات سایبری و افزایش تنش با چین گفت: «ما باید بر چالش‌هایی که پیش روی‌مان است تمرکز کنیم.»

افغانستانی‌ها چه گفتند؟

در کابل، مقامات افغانستانی می‌گویند که مذاکرات صلح را در زمان آماده‌سازی برای خروج ادامه می‌دهند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در توییتر خود نوشت که او روز چهارشنبه با جو بایدن تلفنی صحبت کرده است و این کشور به تصمیم ایالات متحده احترام می‌گذارد و ما برای اطمینان از انتقال آسان، با شرکای آمریکایی خود کار خواهیم کرد.

او افزود که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان کاملا قادر به دفاع از مردم و کشور خود هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی کشور، روز چهارشنبه گفت که خبر خروج نیروهای خارجی به این معناست که ما باید راهی برای همزیستی با وجود سال‌ها درگیری پیدا کنیم.

او گفت: «معتقدیم که در درگیری‌های افغانستان هیچ برنده‌ای وجود ندارد و امیدواریم طالبان نیز این مسأله را درک کنند.»

تفنگداران آمریکایی در چادر در کمپ Leatherneck در ولایت هلمند افغانستان در سال 2009. Photograph: David Guttenfelder/AP

 درگیری نظامی آمریکا در افغانستان

اکتبر 2001 : حمله آمریکا به افغانستان، در پی حملات 11 سپتامبر به ایالات متحده، آغاز شد.

فوریه 2009 : پس از اعلام اعزام 17 هزار نیروی اضافی از سوی ایالات متحده، کشورهای ناتو متعهد شدند که تعهدات نظامی و سایر تعهدات خود را در افغانستان افزایش دهند.

دسامبر 2009 : باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفت تعداد نیروهای آمریکا را در افغانستان 30 هزار نفر افزایش دهد و در مجموع به 100 هزار نفر برساند. او می‌گفت در سال 2011 ایالات متحده عقب‌نشینی نیروهای خود را آغاز می‌کند.

اکتبر 2014 : ایالات متحده و انگلیس عملیات جنگی خود را در افغانستان پایان دادند.

مارس 2015 : باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از درخواست اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، اعلام کرد کشورش خروج نیروهایش را از افغانستان به تأخیر می‌اندازد.

اکتبر 2015: باراک اوباما اعلام کرد که 9 هزار و 800 سرباز آمریکایی تا پایان سال 2016 در افغانستان باقی خواهند ماند و از تعهد قبلی برای بیرون کشیدن همه به جز یک‌هزار سرباز از این کشور، عقب‌نشینی کرد.

جولای 2016 : باراک اوباما گفت با توجه به «وضعیت بی‌ثبات امنیتی» 8 هزار و 400 سرباز آمریکایی تا سال 2017 در افغانستان باقی خواهند ماند. ناتو همچنین موافقت کرد تعداد نیروهای خود را حفظ کند و بر تعهد مالی برای نیروهای امنیتی محلی تا سال 2020 تأکید کرد.

آگوست 2017 : دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که نیروهای بیشتری را برای جنگ با طالبانِ در حال احیا، اعزام می‌کند.

سپتامبر 2019 : گفت‌وگوهای طولانی‌مدت صلح بین طالبان و ایالات متحده به شکست انجامید.

فوریه 2020 : پس از ماه‌ها گفت‌وگو، ایالات متحده با طالبان توافق‌نامه خروج نیروهای خود را در دوحه امضا کرد.

منبع: BBCNEWS

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.