«دلتا» کشورگشایی می‌کند!

WHO: دلتا به دلیل قابلیت انتقال بالا، در راه تبدیل‌شدن به نوع غالب در سطح جهان است

«دلتا» (Delta)، از انواع کووید-19، که با نام B.1.617.2 هم شناخته می‌شود، نخستین‌بار اواخر سال گذشته در هند کشف شد و اعتقاد بر این است که از سویه اصلی کووید-19 قابل انتقال‌تر است. قدرت انتقال آن نسبت به نوع آلفا (Alpha)، که نخستین‌بار در کِنت انگلستان کشف شد، 50 تا 60درصد بالاتر است. سازمان بهداشت جهانی گفته دلتا به دلیل قابلیت انتقال بالا، در راه تبدیل‌شدن به نوع غالب در سطح جهان است. حالا دلتا حداقل 92 کشور را فتح کرده و نگرانی‌هایی وجود دارد که واکسن‌های فعلی کمتر قادر به محافظت در برابر آن باشند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: «دلتا» (Delta) ، که با نام B.1.617.2 هم شناخته می‌شود، نوعی از Sars-CoV-2، ویروس عامل کووید-19، است. این نوع نخستین‌بار اواخر سال گذشته در هند کشف شد و اعتقاد بر این است که از سویه اصلی کووید-19 و سویه آلفا قابل انتقال‌تر و شامل جهش‌هایی در ژن مربوط به پروتیین سنبله است، پروتیینی که ویروس برای ورود به سلول‌های بدن از آن استفاده می‌کند.

طبق گزارش سازمان بهداشت عمومی انگلستان (PHE)، این جهش‌ها قدرت انتقال دلتا را نسبت به نوع آلفا (Alpha) -که نخستین‌بار در کِنت انگلستان کشف شد، نوع غالب در این کشور و حداقل 20 کشور دیگر بود و تخمین زده می‌شد بین 43 تا 90درصد مسری‌تر از ویروس اصلی کووید-19 باشد-  50 تا 60درصد بالاتر می‌برد.

پروفسور وندی بارکلی از امپریال کالج لندن می‌گوید به نظر می‌رسد نوع دلتا اجازه می‌دهد مقادیر بیشتری از ویروس در افراد آلوده جمع شود، بنابراین آنها ویروس بیشتری می‌پراکنند و افراد را آلوده می‌کنند.

روسیه در میان کشورهایی است که با موج دلتا مبارزه می‌کند. Photograph: Dimitar Dilkoff/AFP/Getty Images

دلتا و واکسن

گونه دلتا در انگلیس نخستین‌بار اواخر آوریل ظاهر و به‌سرعت به نوع غالب کووید-19 در سراسر این کشور تبدیل شد. اکنون دلتا از انواع دیگر پیشی گرفته و تخمین زده می‌شود 99درصد موارد جدید ابتلا در انگلیس از این نوع باشد!

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد WHO (سازمان بهداشت جهانی) هفته گذشته گفت نوع دلتا به دلیل قابلیت انتقال بالا، در راه تبدیل شدن به نوع غالب در سطح جهان است.

همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که واکسن‌های فعلی کمتر قادر به محافظت در برابر دلتا باشند، اگرچه آخرین آمار PHE نشان می‌دهد دو دوز از واکسن‌های فایزر/بایون‌تک و آکسفورد/آسترازنکا به ترتیب  96 و 92درصد هنوز هم در برابر بستری‌شدن در بیمارستان بسیار موثرند.

دانشمندان می‌گویند سریع‌الانتقال بودن نوع دلتا که در سطح جهان در حال گسترش است، نشانه این است که رقابت بین واکسیناسیون و ویروس می‌تواند به نفع دومی باشد، مگر اینکه کشورها اقدامات ایمن‌سازی خود را بالا ببرند و احتیاط کنند.

دلتا در دیگر نقاط جهان

سازمان جهانی بهداشت آخر این هفته کمترین تعداد موارد ابتلا را از ماه فوریه در سراسر جهان ثبت کرد، اما هشدار داد نوع دلتا، که اکنون حداقل در 92 کشور جهان شناسایی شده، در حال ایجاد موج مرگبار جدیدی در کشورها از اندونزی تا روسیه است.

هند، جایی که این نوع نخستین‌بار آنجا کشف شد، بیشترین آسیب را از آن دیده است و انگلیس رتبه دوم را در کل موارد ابتلا به این نوع دارد. آلمان نیز به‌شدت تحت تأثیر دلتا قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که آنگلا مرکل، صدر اعظم، هشدار داد وضعیت اروپا در نبرد با نوع دلتا مثل اسکیت روی «یخ نازک» (موقعیتی خطرناک و ناپایدار) است.

این ماه نمایشگاه کتاب در میدان سرخ در مسکو، روسیه. از 28 ژوئن محدودیت‌های جدیدی در مسکو اعمال شده است. Photograph: Anadolu Agency/Getty Images

همچنین روسیه در حال مبارزه با افزایش سطح موارد ابتلاست. این کشور پنجشنبه گذشته بیش از 20هزار مورد ابتلا گزارش کرده که بالاترین میزان از ژانویه است. این ارقام عمدتا از نوع دلتاست. سرگئی سوبیانین، شهردار پایتخت روسیه، هشدار داد که «تنها راه‌حل» واکسیناسیون سریع و گسترده است.

در استرالیا هم که اخیرا در مبارزه با کووید-19 عملکرد خوبی داشته ‌است، محدودیت‌ها مجددا اِعمال می‌شود، زیرا موارد ابتلا که بیشتر از نوع دلتاست، دوباره افزایش یافته است. موجی از محدودیت‌ها در سراسر استرالیا ایجاد می‌شود و برخی از شهرها را برای نخستین‌بار از زمان همه‌گیری، دربرمی‌گیرد!

کمتر از 5درصد جمعیت استرالیا کاملا واکسینه شده‌اند و این یعنی کمترین میزان واکسیناسیون در میان کشورهای پیشرفته. امکانات قرنطینه هم در این کشور محدود است. در مقابل، مقیاس شیوع هم در این کشور، به دلیل قوانین سختی که از ابتدای همه‌گیری اِعمال شده، در مقایسه با سایر کشورها، بسیار ناچیز بوده است.

حالا تاخت‌وتاز دلتا دوباره سوالاتی را در مورد برنامه واکسیناسیون استرالیا و امکانات محدود قرنطینه، که هر دو از مسئولیت‌های دولت فدرال است، ایجاد کرده است.

اپرای سیدنی به دلیل کووید-19 بسته شده است. Photograph: Brendon Thorne/Getty Images

مقامات بنگلادش با بستن شبکه‌های حمل‌و‌نقل عمومی و آماده کردن سربازان برای گشتزنی در خیابان‌ها، در حال اجرای قرنطینه گسترده ملی برای مقابله با موج مرگبار کووید- 19 هستند. دولت گفته سربازان برای کمک به اجرای قرنطینه از پنجشنبه مستقر می‌شوند.

هزاران نفر در داکا، پایتخت این کشور گرفتار شده‌اند، زیرا مقامات تقریبا همه وسایل حمل‌ونقل عمومی را متوقف کرده‌اند و مسافران پیاده، گاهی اوقات ساعت‌ها، در گرمای شدید تابستان رهایند. بر اساس گزارش‌ها، بیش از دوسوم موارد جدید ابتلا در داکا، پایتخت بنگلادش، از نوع دلتاست که نخستین‌بار در کشور همسایه، هند، شناسایی شد.

بیشتر جمعیت 168میلیونی این کشور جنوب آسیا تحت قرنطینه قرار می‌گیرند و جز برای موارد ضروری نباید از خانه خارج شوند. این کشور تقریبا 900هزار ابتلا و بیش از 14هزار مرگ بر اثر ویروس گزارش کرده، اما به گفته کارشناسان، تلفات واقعی ممکن است بسیار بیشتر باشد.

روز دوشنبه هزاران نفر در پایتخت بنگلادش گرفتار شدند. مقامات حمل‌ونقل عمومی را برای اجرای قرنطینه گسترده محدود کردند. Photograph: Habibur Rahman/ZUMA Press Wire Service/REX/Shutterstock

در اندونزی، آسیب‌دیده‌ترین کشور جنوب شرق آسیا، رکورد 21هزار ابتلای روزانه ثبت شد، در حالی که کادر درمان بیمارستان‌ها در جاکارتا، پایتخت و سایر شهرها مستأصل‌اند!

در چندین منطقه اسپانیا، از جمله کاتالونیا، در حال حاضر 20درصد موارد ابتلا دلتاست و مقامات بهداشت منطقه پیش‌بینی می‌کنند که این نوع مسری‌تر طی دو تا چهار هفته غالب شود.

شهر دپوک، اندونزی، تدفین قربانی کووید. Photograph: Adi Weda/EPA

آیا باید منتظر انواع دیگری هم بود؟

پاسخ مطمئنا مثبت است. در حال حاضر نوعی از دلتا معروف به دلتا پلاس (Delta Plus) با جهشی مضاعف به نام  K417N متخصصان ویروس را نگران کرده است.

نگرانی در مورد دلتا پلاس این است که جهش K417N  در نوع بتا نیز- که نخستین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد- وجود دارد. شواهدی نشان می‌دهد نوع بتا ممکن است تا حدی در برابر واکسن‌ها همچنین مصونیت به‌دست آمده از بیماری قبلی کووید مقاوم باشد. نوع دلتا پلاس نخستین‌بار در هند مشاهده شده و به چندین کشور از جمله نپال گسترش یافته است. هفته گذشته حداقل 22 مورد دلتا پلاس در ایالت ماهاراشترا در هند یافت شد که نسبت به گونه اصلی دلتا قابل انتقال‌تر است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان  (PHE) تأیید کرده است که 41 مورد از 75هزار و 953 مورد ابتلا به دلتا در انگلیس از نوع جهش جدید دلتا یعنی همان دلتا پلاس است.

منبع: گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.