قرنطینه هوشمند برای جنگ با کرونا به میدان می‌آید‌

بازگشت به زندگی عادی با اجرای طرح قرنطینه هوشمند

شهروندآنلاین- افراد مبتلا قرنطینه می‌‌شوند، البته قرنطینه هوشمند. از دو هفته آینده قرنطینه هوشمند به عنوان ابزار جدید مقابله با کرونا وارد میدان می‌شود. به گفته وزیر کشور با اجرایی شدن قرنطینه هوشمند، محدودیت‌ها برای عموم برداشته می‌شود.

احمد وحیدی از قرنطینه هوشمند برای افراد مبتلا به کرونا خبر داده است. وحیدی از برگشت به روال طبیعی کسب‌وکارها و برطرف شدن مشکلات اقتصادی ناشی از محدودیت‌ها هم گفته است. آمارها از واکسینه شدن 39میلیون و 418هزار و 779 نفر در دوز اول خبر می‌دهند. آمار دوز دومی‌ها اما به 16میلیون و 408هزار و 496 نفر می‌رسد. هرچند حالا آمارها از ورود بیش از 71میلیون دوز واکسن به کشور خبر می‌دهند. واکسن‌هایی که ورودشان باعث شد محدودیت‌های سنی واکسیناسیون برداشته شود و شاهد کاهش مرگ‌ومیرها باشیم.

قرنطینه افراد مبتلا البته به شکل هوشمند

به گفته وزیر کشور قرنطینه هوشمند به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است. قرنطینه‌ای که هدفش موقعیت‌یابی افراد مبتلا و ایجاد محدودیت‌ برای آنهاست. به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طرح قرنطینه هوشمند طی چند هفته آینده اجرایی می‌شود.

طرحی که قرار است جایگزین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی شود تا مردم به زندگی عادی‌شان برگردند. بهرام عین‌اللهی با اشاره به اینکه با همکاری نیروهای نظامی، انتظامی و هلال‌احمر شاهد سرازیر شدن واکسن به کشور بودیم، می‌گوید: «این همکاری و حرکت را تنها در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.» عین‌اللهی نوید برپایی جشن تکمیل واکسیناسیون را با مشارکت حداکثری مردم در کشور داد. او ادامه می‌دهد: «در یک هفته گذشته هشت میلیون دوز واکسن به مردم تزریق شد که اقدامی بزرگ و منحصربه‌فرد به شمار می‌رود.»

به گفته عضو کمیته ملی واکسن کرونا با تلاش دوساله شرکت‌های دانش‌بنیان سامانه‌ای راه‌اندازی شده که به شکل هوشمند تمام بانک‌های اطلاعاتی، ترددها، ورود و خروج از کشور و تمام سامانه‌های اطلاعاتی به آن متصل می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان با ساخت دستگاه‌هایی می‌توانند اطلاعات افرادی را که ناقل هستند یا دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، ثبت کنند.» او ادامه می‌دهد: «از طرفی این سامانه به شکل هوشمند تمام نقاط ورودی و خروجی مراکز عمومی از باشگاه‌ها گرفته تا ورودی و خروجی شهرها را کنترل می‌کند.»

شناسایی نقاط سیاه و گروه‌های پرخطر

به گفته مصطفی قانعی این سامانه نویدی برای باز شدن اقتصاد و مهار کرونا را به دنبال دارد. هرچند به گفته قانعی برای این کار تمام ارگان‌ها مشارکت می‌کنند. او ادامه می‌دهد: «قرار است این سامانه به صورت آزمایشی طی یک یا دو هفته آینده در استان قزوین آغاز به کار کند.» قانعی بر این باور است اگر این سامانه نتایج موفقیت‌آمیزی داشت باشد، وارد مرحله کشوری شده و در کل کشور اجرا می‌شود. او ادامه می‌دهد: «امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده نتایج خوبی به ستاد ملی کرونا ارایه شود.»

عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره ردیابی افراد کرونایی هم می‌گوید: «در حال حاضر صاحبان کسب‌وکارهایی که دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند، می‌توانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.» قانعی در مورد نحوه شناسایی تزریق دو دوز هم می‌گوید: «شرکت‌های دانش‌بنیان با ساخت دستگاه‌هایی می‌توانند اطلاعات افرادی را که ناقل هستند یا دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، ثبت کنند.» او ادامه می‌دهد: «از طرفی این سامانه به شکل هوشمند تمام نقاط ورودی و خروجی مراکز عمومی از باشگاه‌ها گرفته تا ورودی و خروجی شهرها را کنترل می‌کند.»

به باور قانعی اجرای طرح قرنطینه هوشمند نباید عادی‌سازی جامعه و منجر به عادی‌انگاری شود. «عادی‌سازی به این معناست که در حوزه مدیریت اپیدمی رفتاری کنیم. سازوکارهای اقتصادی جامعه، معیشت، کسب‌وکار و غیره در حداکثر ممکن بچرخد و به صورت هوشمند باشد.»

او ادامه می‌دهد: «هوشمندی هم به این معناست که بتوانیم نقاط سیاه، گروه‌های پرخطر، جاهایی را که شانس افزایش ابتلا و طغیان‌های بیماری و اپیدمی وجود دارد، شناسایی و به حداقل برسانیم. همچنین اگر جهش جدیدی در ویروس رخ داد، می‌تواند یک جمعیت را به صورت متفاوتی آلوده کند، افراد پرخطر را به‌طور نسبی با توجه به گروه‌های پرخطر قرنطینه کنیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.