کوتاه از جهانِ کرونازده

از آمار ابتلای بالا در روسیه تا ماجراهای تایید واکسن روسی، موج چهارم در آلمان و آخرین آمارهای کرونایی

آمار ابتلا به کووید-19 در روسیه صعودی است و محدودیت‌ها برقرار. داستان تایید واکسن روسی اسپوتنیک هم ادامه دارد. در آلمان همه نگران موج چهارم کووید و واکسیناسیون پایین هستند. در انگلستان دانشمندان می‌گویند شاید آمار ابتلا به نقطه اوج رسیده باشد. آخرین برآوردها از مبتلایان و درگذشتگان هم ایالات متحده را در صدر نشانده که به دنبال آن برزیل، هند، مکزیک و روسیه می‌آیند.

مسکو محدودیت‌های کرونایی جدیدی اِعمال کرده، چراکه کرونا بی‌امان می‌تازد. در این میان، ناظران بین‌المللی هم تایید واکسن روسی را به تاخیر و روس‌ها را به زحمت می‌اندازند! آلمان در هراس موج چهارم است، کشوری که در میزان واکسیناسیون از همتایاناش عقب افتاده است.

روسیه رکورد می‌زند!

روسیه روز یکشنبه 40هزار و 993 مورد ابتلای جدید به کووید-19 گزارش کرد که بالاترین تعداد موارد ابتلا در یک روزه از زمان شروع همه‌گیری است.

آسوشیتدپرس گزارش داد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور داده است یک دوره غیر کاری از شنبه، 30 اکتبر تا 7 نوامبر برای جلوگیری از گسترش ویروس در نظر گرفته شود.

بیشتر سازمان‌های دولتی و مشاغل خصوصی باید فعالیت‌های خود را متوقف کنند. به افراد بالای 60 سال واکسینه‌نشده دستور داده شده در خانه بمانند.

بسیاری از روس‌ها عجله دارند تا از تعطیلات خود برای رفتن به سواحل دریای سیاه یا سفر به مصر یا ترکیه استفاده کنند.

مسکو مقررات جدیدی در روز پنجشنبه اِعمال کرد. مهدکودک‌ها، مدارس، سالن‌های ورزشی، مکان‌های تفریحی و بیشتر فروشگاه‌ها را تعطیل و فعالیت رستوران‌ها را به بیرون‌بر یا تحویل کالا محدود کرد. فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها و شرکت‌هایی که امور کلیدی را اداره می‌کنند، باز ماندند.

مردم در بیرون یک کافی‌شاپ استارباکس در مرکز مسکو منتظر سفارش‌های خود هستند. Photograph: Vyacheslav Prokofyev/TASS

چرا اسپوتنیک تایید نمی‌شود؟

ناظران بین‌المللی تایید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» (Sputnik V) را به تاخیر می‌اندازند. روس‌ها هم در این میان واکسن اسپوتنیک را رد می‌کنند و برای دریافت واکسن به سمت غرب می‌روند تا بتوانند آزادانه‌تر سفر کنند.

اگرچه روسیه اولین کشوری بود که در پایان سال 2020 واکسن کووید را ثبت و تولید انبوه کرد، اما «اسپوتنیک وی» در تلاش برای دریافت تاییدیه بین‌المللی است که عملا مانع سفر روس‌ها به غرب است، جایی که فقط به کسانی اجازه ورود می‌دهد که واکسن‌های تاییدشده اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا بریتانیا را دریافت کرده‌ باشند.

این امر منجر به رشد گردشگری واکسن در میان روس‌ها شده است. روس‌ها به کشورهایی مانند صربستان می‌روند که امکان سفر بدون ویزا از روسیه را فراهم کرده است.

اگر اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی این واکسن را تایید کنند، سفر بین‌المللی برای روس‌های واکسینه‌‌شده با اسپوتنیک، که در حال حاضر از سفر به بیشتر پایتخت‌های اروپایی منع شده‌اند، تسهیل می‌شود. ایالات متحده هم قرار است ورود افراد غیر شهروندی را که با واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت یا سازمان غذا و داروی ایالات متحده واکسینه نشده‌اند، ممنوع کند.

با این حال، اتحادیه اروپا بارها تایید واکسن روسی را به تعویق انداخته و گفته روسیه به آژانس دارویی اروپا (EMA)  اطلاعات درستی در مورد واکسن ارایه نکرده است. روسیه این ادعاها را با انگیزه سیاسی رد کرده و گفته است که EMA عمدا تایید اسپوتنیک را به تاخیر می‌اندازد.

اوج ابتلا در انگلیس؟

موارد ابتلا به کووید-19 در بریتانیا در سطح بسیار بالایی قرار دارد و ۱.۲۸میلیون نفر از این ویروس رنج می‌برند. با این حال، دانشمندان می‌گویند که موارد ابتلا ممکن است به اوج خود رسیده باشد، زیرا آمارهای دیگر نشان می‌دهد تعداد موارد ابتلای روزانه 14درصد کاهش یافته است.

بریلین، آلمان
میدان شلوغ Potsdamer Platz در برلین، آلمان، ماه گذشته. Photograph: John MacDougall/AFP

هراس از موج چهارم در میان واکسیناسیونِ پایین

نگرانی‌ها در آلمان درباره موج چهارم کووید-19 که به‌سرعت در حال رشد و پیش‌بینی آن سخت است، در پاییز افزایش یافته، درحالی که دولت در حال گذار است و میزان واکسیناسیون نسبت به بقیه کشورهای اروپای غربی پایین است.

هندریک استریک، مدیر موسسه تحقیقات ویروس‌شناسی و «اچ‌آی‌وی» در دانشگاه بن، گفت: «من در این مورد نگرانم. ظرفیت در بخش مراقبت‌های ویژه کاهش یافته است.»

آژانس کنترل بیماری‌های آلمان پس از گزارش میزان 145 ابتلای جدید به ازای هر 100هزار نفر -بالاترین میزان ثبت‌شده از ماه می امسال- نسبت به احتمال رو به رشد موارد ابتلا هشدار داده است.

افرادی که در آلمان به این ویروس مبتلا شده‌اند بیشتر از زمان مشابه در سال 2020 است: بر اساس داده‌های دولت فدرال، 205هزار و 700 نفر در 29 اکتبر 2021 به ویروس آلوده بودند، در حالی که این رقم در 29 اکتبر 2020 به 131هزار و 541 نفر رسید.

با 75 مرگ، میانگین هفت روزه مرگ‌ومیر مرتبط با ویروس کرونا هم در آلمان بیشتر از یک سال گذشته است که 44 نفر بود.

تعداد بیماران کووید-19 در تخت‌های مراقبت‌های ویژه تقریبا با سطح اکتبر 2020 برابری می‌کند؛ با ثبت 1868 بیمار در روز جمعه.

آلمان
میزان رعایت مقررات بهداشتی مثل پوشیدن ماسک در آلمان بالاست، اما میزان واکسیناسیون از سایر کشورهای اروپای غربی عقب‌تر است. Photograph: Rolf Vennenbernd/AP

در حالی که میزان رعایت مقررات بهداشتی مثل پوشیدن ماسک در وسایل حمل‌ونقل عمومی بالاست، آلمان و همسایه جنوبی آن اتریش در میزان واکسیناسیون از سایر کشورهای اروپای غربی عقب‌ترند. 66درصد از جمعیت آلمان کاملا واکسینه شده‌اند. این رقم در فرانسه 68درصد، در ایتالیا 71درصد و در اسپانیا 80درصد است.

آخرین آمارها چه می‌گوید؟

بر اساس برآورد جدید، از زمان شیوع پاندمی کرونا در چین در دسامبر 2019، این ویروس حداقل 4 میلیون و 992 هزار و 831 نفر را کشته است.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه از منابع رسمی که روز یکشنبه، 31 اکتبر، ارایه شد، حداقل 246 میلیون و 361 هزار و 520 مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است.

بیشتر مبتلایان به کووید بهبود یافته‌اند، اگرچه برخی از آنان هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بعد همچنان از علایم آن رنج می‌برند.

این ارقام بر اساس گزارش‌های روزانه مقامات بهداشتی در هر کشور است.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که به‌دلیل مرگ‌های بسیاری که مستقیم یا غیر مستقیم با کووید-19مرتبط است، تلفات کلی همه‌گیری ممکن است دو تا سه برابر بیشتر از آمارهای رسمی باشد.

ایالات متحده با 745 هزار و 670 مرگ از 45 میلیون و 953 هزار و 780 مورد ابتلا  آسیب‌دیده‌ترین کشور است. پس از آن برزیل با 607 هزار و 694 مرگ از 21 میلیون و 804 هزار و 94 مورد ابتلا قرار دارد. سپس هند با 458 هزار و 186 مورد مرگ از 34 میلیون و 273 هزار و 300 مورد ابتلا می‌آید. بعد از آن مکزیک قرار دارد با 288 هزار و 276 مرگ از 3 میلیون و 805 هزار و 765 مورد ابتلا. سپس روسیه می‌آید با 238 هزار و 538 مرگ از 8 میلیون و 513 هزار و 790 مورد ابتلا.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.