رقبای اصغر فرهادی در اسکار

15 فیلمی که شانس دریافت مجسمه طلایی اسکار را دارند

شهروندآنلاین: چند روز پیش اعلام شد که فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی به فهرست کوتاه 15 فیلمه بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار راه یافته که به این معنی‌‌ست این فیلم و سازنده‌اش یک گام دیگر به سومین مجسمه طلایی اسکار در کارنامه‌اش نزدیک‌تر شده است.

اما حضور در فهرست 15 فیلمه اول این معنا را هم دارد که 14 فیلم دیگر نیز مانند اصغر فرهادی شانس دریافت جایزه اسکار را دارند. 14 فیلم به‌جا مانده از فهرست 93 فیلمه‌ای که برای حضور در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ثبت‌نام کرده بودند. نشریه آمریکایی ددلاین در این زمینه نوشته که شانس‌های امسال اسکار از نظر پرداختن به مضامین عجیب جنسی و زنانی که در جوامع مردسالار مورد ظلم و ستم واقع می‌شوند، تا حد زیادی با هم اشتراک مضمونی دارند.

شاید بتوان گفت که فیلم‌هایی مانند «ماشین مرا بران» از ژاپن، «بدترین آدم دنیا» از نروژ، «کوپه شماره ۶» از فنلاند، «دست خدا» از ایتالیا، «رئیس خوب»  از اسپانیا و «آزادی بزرگ» از اتریش مهم‌ترین رقبای فیلم جدید اصغر فرهادی در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار هستند که از همان ابتدا هم سطح بالاتر و هنری‌تری در قیاس با بخش‌های اصلی اسکار داشته و البته این روند در سال‌های اخیر محسوس‌تر و ملموس‌تر شده است. فیلم‌هایی جدای از جریان اصلی سینمای دنیا- و به طور مشخص هالیوود- که روی مضامین و موضوعات ساختارشکنانه‌تر و نامتعارف‌تری مانور می‌دهند. این فیلم‌ها که در یک سال اخیر در مراسم و فستیوال‌های مهم دنیای سینما مورد توجه قرار گرفته‌اند، به ادعای رسانه آمریکایی ددلاین ضدجریان‌ترین فیلم‌هایی هستند که در تمام سال‌های اهدای جایزه اسکار شانس برنده شدن در این مراسم کلاسیک را داشته‌اند و از این نظر اسکار امسال را بیشتر از اسکار شبیه فستیوال‌‌های هنری کرده‌اند.

اما اینها تنها رقبای اصغر فرهادی برای دریافت سومین اسکار زندگی‌اش نیستند. نشریه ددلاین در ادامه مطلب از فیلم‌های «فرار» از دانمارک، «زمین بازی» از بلژیک، «بَره» از ایسلند، «من مرد تو هستم» از آلمان، «کندو» از کوزوو، «دعا برای ربوده‌شده» از مکزیک، «لونانا: قایقی در کلاس» از بوتان و «کلیسای جامع پلازا» از پاناما به‌عنوان دیگر فیلم‌های این فهرست 14 فیلمه نام برده است.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.