ویدیو/ جهان در هفته‌ای که گذشت

نگاهی به سرخط خبرهای جهان از ۳ تا ۹ اکتبر

از اهدای جوایز نوبل تا دیدار رهبران آذربایجان و ارمنستان، از انفجار در مسجدی در کابل تا حمله به مهدکودکی در تایلند، از ۳ تا ۹ اکتبر در جهان چه گذشت؟

گزارش خبرنگار شهروند از سرخط خبرهای جهان از ۳ تا ۹ اکتبر را ببینیم و بشنویم

🔹دوشنبه ۳ اکتبر:

🔸رقابت لولا دا سیلوا و بولسونارو، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم کشیده شد. هیچ کدام از نامزدها در دور اول انتخابات موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشده بودند.

🔸کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی بریتانیا، در یک پیام توییتری عقب‌نشینی دولت را از طرح کاهش مالیات بر درآمد میلیاردرها اعلام کرد.

🔸اتحادیه اروپا دیپلمات ارشد روسیه در بروکسل را به نشانه اعتراض به اقدام مسکو در زمینه الحاق ۱۵ درصد از خاک اوکراین به روسیه احضار کرد.

🔹سه‌شنبه ۴ اکتبر:

🔸در پی شلیک یک موشک بالستیک توسط کره شمالی، که پس از عبور از فراز ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمد، ایالات متحده آمریکا پیونگ یانگ را تهدید به پاسخگویی کرد.

🔸آکادمی سلطنتی علوم سوئد طی مراسمی در استکهلم آلن اسپکت فرانسوی، جان اف. کلوزر آمریکایی و آنتون زایلینگر اتریشی را به طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

🔸وزارت بهداشت اسپانیا از کشف یک مورد انتقال یکی از سویه‌های آنفولانزای مرغی به انسان در اواخر سپتامبر در این کشور خبر داد که فرد مبتلا در خانه اش قرنطینه شد.

🔹چهارشنبه ۵ اکتبر:

🔸انفجاری در یکی از مساجد کابل در نزدیکی وزارت داخله دولت طالبان دست‌کم چهار کشته و ۲۵ زخمی بر جای گذاشت که هیچ فرد و گروهی مسئولیت این انفجار را نپذیرفت.

🔸کی‌یف مدعی کسب پیروزی‌هایی در برابر ارتش روسیه در شرق اوکراین شد. اوکراین ادعا کرد که بر خرسون جنوبی مسلط شده و تقریباً کنترل همه منطقه خارکیف غربی را در اختیار گرفته است.

🔸اعضای اوپک پلاس بر سر کاهش ۲درصدی تولید نفت توافق کردند، که بدین ترتیب روزانه ۲ میلیون بشکه نفت کمتر روانه‌ بازار شده و قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت.

🔹پنجشنبه ۶ اکتبر:

🔸یاسمین شاه حسینی، عودنواز ایرانی و محمد داوود سدوزی، رباب‌نواز افغان، موفق به دریافت جایزه موسیقی بنیاد آقاخان در سال ۲۰۲۲ شدند. جایزه موسیقی بنیاد آقاخان هر ۳ سال با هدف ارج نهادن به خلاقیت‌های استثنایی، آموزش، حفظ و احیای هنر موسیقی در جوامع مسلمان در چندین شاخه اهدا می‌شود.

🔸در حمله با سلاح گرم و سرد به مهدکودکی در شمال تایلند دست‌کم ۳۵ نفر از جمله ۲۴ کودک کشته شدند. فرد مهاجم بعد از حمله همسر و سه فرزند خود را نیز کشت.

🔹جمعه ۷ اکتبر:

🔸الهام علی‌اُف و نیکول پاشینیان، دو رهبر آذربایجان و ارمنستان، در پراگ پایتخت جمهوری چک به منظور کاهش تنش بین دو کشور با میانجیگری اتحادیه اروپا گفت و گو کردند.

🔸نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا یک رزمایش مشترک پهپادی در خلیج فارس برگزار کردند. پهبادهای دریایی آمریکایی از نوع همان پهپادهایی بودند که پیشتر دو فروند از آنها توسط ایران توقیف شده بود.

🔸الکساندر لوکا شنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، به مناسبت تولد ۷۰ سالگی ولادیمیر پوتین یک دستگاه تراکتور به همتای روس خود هدیه داد.

🔹شنبه ۸ اکتبر:

🔸انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در پل کریمه، که شامل دو پل جاده‌ای و ریلی است، باعث آسیب به جاده و آتش‌سوزی در ۷ مخزن ذخیره سوخت در راه آهن شد. از این پل برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه در جنگ اوکراین استفاده می‌شود.

🔸امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از ایجاد یک صندوق ویژه خبر داد که به موجب آن اوکراین می‌تواند تجهیزات مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از شرکت‌های فرانسوی تولیدکننده تسلیحات تهیه کند.

🔹یکشنبه ۹ اکتبر:

🔸مقامات کره جنوبی اعلام کردند که کره شمالی دو موشک بالستیک شلیک کرده است. این هفتمین پرتاب از این نوع در دو هفته اخیر بوده که نشان دهنده احتمال از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی است.

🔸آنی رنو، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲، از مردم فرانسه خواست به اعتراضات برنامه‌ریزی شده برای هفته آینده علیه مکرون و هزینه‌های بالای زندگی بپیوندند.

 

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.