ویدئو/ مدیترانه، گورستان پناهجویان

غرق شدن کشتی حامل پناهجویان ایرانی در نزدیکی سواحل جنوب ایتالیا

یک‌ قایق حامل پناهجویانی از افغانستان، ایران، پاکستان و سومالی پس از برخورد به صخره‌ها در مدیترانه و در نزدیکی سواحل جنوب ایتالیا شکسته و در دریای طوفانی غرق شده بود. این حادثه تاکنون ۶۰ کشته از جمله ۱۲ کودک بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ تکه‌های شکسته قایقی غرق شده روز یکشنبه به ساحل جنوبی ایتالیا رسید، نشانه‌هایی از فاجعه‌ای که پیش از بامداد در دریای مدیترانه اتفاق افتاده بود.

این قایق حامل پناهجویانی از افغانستان، ایران، پاکستان و سومالی بود که پس از برخورد به صخره‌ها شکسته و در دریای طوفانی غرق شده بود. این حادثه تاکنون ۶۰ کشته از جمله ۱۲ کودک بر جای گذاشته است.

به گفته پلیس ایتالیا این قایق حدود ۴ روز پیش از ازمیر در ترکیه حرکت کرده و مقصد آن ایتالیا بود.  بازماندگان خود را به ساحلی در نزدیکی شهر کروتونی در منطقه کالابریای ایتالیا رسانده و امدادگران صلیب سرخ به کمک آنها آمدند.

تا کنون ۸۰ نفر نجات پیدا کرده و ماموران امداد و نجات تلاش کردند تا اجساد را از آب بیرون بیاورند. مسئولان معتقدند احتمالا تعداد کشته‌شدگان به بیش از ۱۰۰ نفر برسد زیرا نجات‌یافتگان اعلام کردند که حدود ۲۰۰ نفر سرنشین این قایق بودند.

تحقیقات پلیس برای شناسایی ۴ نفری که مسئول برنامه‌ریزی انتقال غیرقانونی پناهجویان از ترکیه به ایتالیا بودند آغاز شده است. پلیس ایتالیا می‌گوید طی عملیاتی ویژه یک نفر از قاچاقچیان انسان و یکی از ماموران پلیس کارابینیری شناسایی شده و جستجو برای سه قاچاقچی ترکیه‌ای دیگر که متواری هستند ادامه دارد.

پاپ فرانسیس برای قربانیان حادثه مراسم دعا برگزار کرده و گفت که برای تک تک مفقودشدگان و بازماندگان دعا خواهد کرد. او از افرادی که به این افراد کمک کرده و امدادرسانی می‌کنند تشکر کرد.

فرماندار کالابریا نیز ضمن بازدید از منطقه حادثه و اظهار تاسف عنوان کرد که این منطقه سالانه پذیرای تعداد زیادی مهاجر است که ایتالیا سعی در کمک به آنها دارد و درست نیست که از سمت دیگر کشورهای اروپایی به حال خود رها شود. او ادامه داد که چنین تراژدی مانند آنچه رخ داده و در آینده نیز رخ خواهد داد می‌توانست اتفاق نیفتد.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در واکنش به این فاجعه گفت که تمام کشورهای اتحادیه اروپا باید تلاش‌های خود را برای مقابله با بحران مهاجرت در مدیترانه مرکزی افزایش دهند.

پلیس ایتالیا می‌گوید که یکی از هواپیماهای آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا روز پیش از حادثه قایق پناهجویان را در ۷۴ کیلومتری ساحل مشاهده کرده بود ولی قایق‌های پلیس که برای متوقف کردن آن فرستاده شده بودند به دلیل شرایط نامساعد جوی در دریا مجبور به بازگشت به ساحل شدند.

این حادثه چندی پس از تصویب قانونی از جانب دولت جدید راستگرای ایتالیا اتفاق افتاد که به موجب آن عملیات جستجو برای قربانیان حوادث ناشی از قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی فقط یک بار اجرا خواهد شد که انتقادات زیادی به همراه داشته است.

ایتالیا یکی از نقاطی است که پناهجویان از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آفریقایی به دلیل فقر و افغانستان به دلیل جنگ تلاش می‎کنند خود را به آنجا رسانده و سپس راهی کشورهای ثروتمندتر در حوزه اتحادیه اروپا شوند.

این پناهجویان اغلب از راه دریای مدیترانه و با پرداخت مبالغ زیاد به قاچاقچیان انسان مبادرت به مهاجرت غیرقانونی می‌کنند که این قاچاقچیان نیز علی رغم دریافت پول زیاد کشتی یا قایق مناسبی برای انتقال این افراد تهیه نکرده و در قبال جان آنها نیز مسئولیتی احساس نمی‌کنند.

عبور از مدیترانه با قایق از خطرناک‌ترین مسیرهای مهاجرت غیرقانونی محسوب شده و به گفته سازمان بین‌المللی مهاجران از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۰هزار نفر در دریای مدیترانه ناپدید شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.