ویدئو/ نبرد مرید و مرشد

رقابت ترامپ و دیسانتیس برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، پس از مکالمه‌ای توییتری با ایلان ماسک به طور رسمی از ورود خود به انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا و رقابت در حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ خبر داد.
ترامپ در انتخابات فرمانداران ایالات در سال 2018 به شدت از دیسانتیس حمایت کرد. از آن سو دیسانتیس نیز خود را به شدت مرید ترامپ نشان داده و بارها صراحتا اعلام کرد که برای اداره فلوریدا نیاز به مشاوره، کمک و تجربیات ترامپ دارد.
اما با نامزدی برای ریاست‌جمهوری دیدگاه ترامپ نسبت به دیسانتیس تغییر کرده و به نوعی احساس می‌کند دیسانتیس با نامزدی برای ریاست‌جمهوری به او بی‌احترامی کرده و بارها با جملات تمسخرآمیز و یا «دیسانتیس مقدس مآب» خواندن او به او حمله کرده است

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، پس از مکالمه‌ای توییتری با ایلان ماسک به طور رسمی از ورود خود به انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا خبر داد. پس از برنده شدن در انتخابات میاندوره و موفقیت در پست فرمانداری فلوریدا دیسانتیس تصمیم گرفته است تا فعالیت سیاسی خود را گسترش داده، از سطح ایالتی وارد سطح ملی شده و در حزب جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ رقابت کند.
اما گذر از سطح ایالتی به سطح ملی چالش‌های خود را برای دیسانتیس به همراه دارد.

رابطه ترامپ و دیسانتیس که روزی متحدان همدیگر بودند در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است. ترامپ در انتخابات فرمانداران ایالات در سال 2018 به شدت از دیسانتیس حمایت کرد. از آن سو دیسانتیس نیز خود را به شدت مرید ترامپ نشان داده و بارها صراحتا اعلام کرد که برای اداره فلوریدا نیاز به مشاوره، کمک و تجربیات ترامپ دارد.

ترامپ و دیسانتیس در بسیاری موارد با هم توافق نظر داشتند. اما اخیرا با تثبیت جایگاه سیاسی دیسانتیس و نامزدی برای ریاست‌جمهوری 2024 این شرایط عوض شده است. هم اکنون دیدگاه ترامپ نسبت به دیسانتیس تغییر کرده و اغلب در حال تمسخر دیسانتیس بابت کاهش نرخ رضایت‌ها از عملکرد اوست. ترامپ به نوعی احساس می‌کند دیسانتیس با نامزدی برای ریاست‌جمهوری به او بی‌احترامی کرده و بارها با جملات تمسخرآمیز و یا «دیسانتیس مقدس مآب» خواندن او به او حمله کرده است.

دیسانتیس تا جای ممکن از پاسخ دادن به این تمسخرها اجتناب کرده است. یک دلیل آن این است که برای ورود به انتخابات دیسانتیس به حمایت هواداران ترامپ در حزب جمهوری‌خواه نیاز دارد و حمله متقابل به ترامپ این هواداران را از دیسانتیس دور خواهد کرد.

از زمان برنده شدن در انتخابات فرمانداران در سال 2018 محبوبیت دیسانتیس بین رای‌دهندگان محافظه‌کار در فلوریدا افزایش یافته که در انتخابات میاندوره ماه نوامبر نیز مشخص بود. تصمیمات دیسانتیس، از جمله محدودیت نمایش‌های زن‌پوشی یا درگ‌شوها، باعث محبوبیتش بین قشر محافظه‌کار و مذهبی طرفدار جمهوری‌خواهان شده است.

تصمیمات او که اغلب به مذاق این محافظه‌کاران سنت‌گرا خوش می‌آید، تصمیماتی نظیر اجازه حمل اسلحه بدون مجوز و یا ممنوعیت سقط جنین پس از 6 هفته، مدام تیتر اول اخبار بوده و احتمالا ستون اتکای کمپین انتخباتی‌اش باشد. اما نظرسنجی‌های واشنگتن پست نشان می‌دهد که این تصمیمات اگرچه در سطح حزبی و ایالتی باعث محبوبیت او شده است، اما در سطح کشوری چندان مورد اقبال نیست و احتمالا برای او چالش‌برانگیز باشد.

دیسانتیس همچنین باید برای نبرد انتخاباتی با جو بایدن آماده باشد که همانند ترامپ تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری و برنده شدن در آن را دارد. علاوه بر این دیسانتیس تجربه برخورد با رهبران جهان و دست و پنجه نرم کردن با مسائل کلان جهانی را ندارد.

هم اکنون دیسانتیس در حزب جمهوری‌خواه به جز ترامپ رقیبان دیگری نیز دارد، رقیبانی چون نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی، تیم اسکات سناتور کارولینای جنوبی و رقیبان بالقوه دیگری نظیر معاون رئیس‌جمهوری سابق، مایک پنس، که احتمال دارد ماه آینده نامزدی خود را اعلام کند.

جمهوری‌خواهان به دنبال فردی هستند که قادر باشد کارها و تصمیمات اتخاذ شده را به نتیجه برساند و دیسانتیس در این مدت خور را شخصی تاثیرگذار نشان داده است که مصرانه پیگیر امور تا به سرانجام رساندن آنهاست. هم اکنون برای دیدن نتیجه باید منتظر رقابت نامزدها ماند.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.