هشدار به پیرمرد پرحاشیه

شاید بایدن دیگر رییس جمهور نباشد

هنوز یک سال به انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٠٢٤ آمریکا باقی مانده است و تجربه می‌گوید رئیس‌جمهوری آتی ایالات متحده همواره در یک رقابت تنگاتنگ انتخاب می‌شود اما نظرسنجی‌ها از همین حالا شکست احتمالی بایدن در ایالت‌های اصلی حکایت دارد.

[راضیه زرگری – شهروندآنلاین]  نظرسنجی‌هایی که تارنمای پولیتیکو منتشر کرده، نشان می‌دهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، در پنج ایالت از ٦ ایالت مهم میدان رقابت‌های انتخاباتی، دقیقا یک سال مانده تا برگزاری انتخابات آمریکا، از دونالد ترامپ جمهوریخواه عقب‌تر است. براساس داده‌های این نظرسنجی آمریکایی‌ها نسبت به سن بایدن و نارضایتی از دولت او در مدیریت اقتصاد، نسبت به انتخاب مجدد او ابراز تردید می‌کنند.

این شکست به‌خودی خود برای رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا می‌تواند حاوی پیام بد باشد. با این حال در شرایط فعلی دلایل عمیق‌تر این ضعف جو بایدن، کار را برای او به‌مراتب دشوارتر خواهد کرد. یافته‌های بیشتر از نظرسنجی‌های نیویورک تایمز و کالج سی‌نا که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد که اگر ترامپ به اتهامات جنایی که در دادگاه‌ها مطرح شده، محکوم شود، برخی از حمایت‌های او در برخی ایالت‌هایی که رقابت در آن نزدیک‌تر است، حدود ٦درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش رویترز، نتایج منتشرشده پولیتیکو نشان داد که ترامپ، پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات سال ٢٠٢٤ درحالی‌ که به‌دنبال بازپس‌گیری مقام ریاست‌جمهوری است، در آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا از بایدن جلوتر است و بایدن تنها در ویسکانسین پیشتاز است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بایدن، ترامپ را در هر ٦ ایالت در سال ٢٠٢٠شکست داده، اما ترامپ اکنون با میانگین ٤٨ تا ٤٤درصد در این ایالت‌ها پیشتاز است.

این در حالی است که نظرسنجی‌های ارزیابی آرای مردمی ملی به‌طور مداوم نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ در رقابت نزدیکی هستند. با این حال، انتخابات ریاست‌جمهوری معمولاً براساس اختلاف آرا در سطح تعداد انگشت‌شماری از ایالت‌های به‌اصطلاح دارای آمار نوسانی، تعیین می‌شود. پیروزی‌های بایدن در آریزونا، جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین – که همگی بواسطه حضور ترامپ در سال ٢٠١٦دچار نوسان در آرا شد-، در پیروزی او در سال ٢٠٢٠مؤثر بود. در سال ٢٠٢٠ترامپ در این چهار ایالت، دستکم با ۵ درصد اختلاف آرا از بایدن برتری داشت و بایدن تنها با دو درصد اختلاف با توجه به حاشیه خطای این نظرسنجی، از رئیس‌جمهوری سابق پیشی گرفت. احتمالاً بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات، باید بار دیگر حداکثر از آرای این ایالت‌ها را در اختیار بگیرد.

سخنگوی کمپین انتخاباتی بایدن: به این پیش‌بینی‌ها دل نبندید
کوین مونوز، سخنگوی کمپین بایدن با اشاره به پیروزی باراک اوبامای دموکرات بر میت رامنی جمهوریخواه در سال ٢٠١٢گفت: «پیش‌بینی‌های الان می‌تواند بیش از یک سال دیگر کمی متفاوت اتفاق بیفتد. این حرف را از ما نشنیده بگیرید؛ پیش‌بینی گالوپ برای پرزیدنت اوباما ٨ امتیاز از دست داد، آن هم فقط برای اینکه او یک سال بعد پیروز شود.»

مونوز افزود: مبارزات انتخاباتی بایدن به سختی تلاش می‌کند تا ائتلاف رای‌دهندگان متنوع و برگ‌های برنده را یک سال پیش از انتخابات، در میان افراط‌گرایی غیرمحبوب جمهوریخواهان MAGA (شعار ترامپ: «آمریکا را دوباره بسازیم») بسیج کند. ما در سال ٢٠٢٤سرمان را پایین می‌اندازیم ولی سرانجام کار ، پیروز خواهیم شد، نه با جوربه‌جور کردن یک نظرسنجی.

 ائتلاف چند نژادی و چند نسلی بایدن در حال فروپاشی است
در چنین شرایطی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان زیر ٣٠سال تنها با یک درصد از بایدن ٨٠ساله حمایت می‌کنند، برتری او در میان رأی‌دهندگان اسپانیایی‌تبار تک‌رقمی است و همچنین برتری او در مناطق شهری نیمی از برتری ترامپ در مناطق روستایی است. رأی‌دهندگان سیاهپوست که هسته جمعیتی بایدن محسوب می‌شوند، اکنون در این ایالت‌ها، ٢٢درصد از ترامپ حمایت می‌کنند، سطحی که نیویورک تایمز گزارش می‌دهد در سیاست‌های ریاست‌جمهوری برای یک جمهوریخواه در دوران مدرن بی‌سابقه است.

بایدن و ترامپ فقط سه سال اختلاف سن دارند ولی از چشم مردم، بایدن پیرمرد است
در شرایطی که این نتایج به‌خودی خود دموکرات‌ها را نگران کرده اما فقط آمار و ارقام نیستند که باید این حزب را به تکاپو برای پیروزی در انتخابات سال آینده بیندازد؛ نگرانی‌های عمیق‌تری هم وجود دارد که شامل ضعف سیاسی بایدن و ویژگی‌های شخصی او است.

پولیتیکو از میان چند شاخصه برجسته هشدار‌دهنده برای بایدن در انتخابات آینده، به سن او و تأثیرش بر رأی مردم پرداخته است. سن بایدن اساسی‌ترین مسئله در انتخابات ۲۰۲۴ است؛ آیا رأی‌دهندگان آمریکایی فردی را انتخاب می‌کنند که در پایان دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش در ژانویه ۲۰۲۹ میلادی ۸۶ ساله خواهد بود؟

درحالی‌که یک سال تا انتخابات باقی مانده است، پاسخ رأی‌دهندگان به این پرسش «منفی» است. از هر ۱۰ رأی‌دهنده احتمالی ۷ نفر در ایالت‌های تأثیرگذار با این نظر موافق بودند که «بایدن بیش از حد پیر است که بتواند رئیس‌جمهوری مؤثر باشد.» فقط ۲۸ درصد مخالف این نظر بودند. درحالی‌که ترامپ فقط سه سال از بایدن کوچک‌تر است، رأی‌دهندگان او را در مقایسه با بایدن جوان می‌دانند. تنها ۳۹ درصد از رأی‌دهندگان گفتند ترامپ به‌عنوان رقیب پیشتاز جمهوریخواهان «پیرتر از آن است که رئیس‌جمهوری موفق باشد.» اکثریت یعنی ۵۸ درصد با این دیدگاه مخالفت کردند. به همین ترتیب تنها ۳۶ درصد رأی‌دهندگان واجد شرایط فکر می‌کنند که بایدن از ذکاوت ذهنی لازم برای اینکه رئیس‌جمهوری مؤثر و کارآمد باشد، برخوردار است و ۴۵ درصد ترامپ را از نظر ذهنی به اندازه کافی قوی توصیف کردند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.