آیا مس کرونا را شکست خواهد داد؟

شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان بوده و اکنون راهی جدید برای استفاده از این فلز در مبارزه با ویروس کرونا یافته است. اسپری‌های ضدعفونی‌کننده که از نانوذرات مس ساخته شده، در صدها مغازه در سطح کشور استفاده می‌شود. مس خاصیت ضدمیکروبی قوی داشته و قادر به کشتن باکتری‌ها و ویروس‌هاست. ویروس کرونا تا چند روز روی سطوح پلاستیکی و استیل زنده مانده، ولی عمر آن روی سطوح مسی فقط 4 ساعت است. یک شرکت در شیلی، رشته‌های یونیزه‌شده مسی را در الیاف مختلف استفاده می‌کند. مس به کار رفته در محصولاتی نظیر ماسک صورت، ملحفه و روپوش کارکنان و کادر درمان بیمارستان، حوله‌ها، کیت‌های مسافرتی و روکش صندلی تاکسی‌ها از انتقال ویروس جلوگیری کند.
بررسی‌های انجام‌شده در آزمایشگاه‌های ایمنی‌شناسی دانشگاه برن سوییس نشان داده که 5 دقیقه پس از تماس با این الیاف 84/4درصد و پس از دو ساعت 95درصد ویروس‌های کرونا از بین می‌روند.
با این حال، هنوز موثر بودن این محصولات حاوی مس محل تردید بوده و برای مشاهده کارکرد آن در زندگی روزمره و توصیه به مصرف آن به اطلاعات و تحقیقات بیشتر نیاز است.
شیلی برنامه واکسیناسیون سرتاسری خود را آغاز کرده است. تاکنون 736هزارو645 مورد ابتلا و 18هزارو576 مرگ در شیلی بر اثر بیماری کووید-19 گزارش شده است.
منبع: Aljazeera
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.