ویدیو/ جهان در هفته‌ای که گذشت

نگاهی به سرخط خبرهای جهان از ۱۷ تا ۲۳ اکتبر

از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا تا انتخاب مجدد شی جین پینگ، از تصاویر جدید تلسکوپ جیمزوب تا رزمایش اقتدار سپاه، از ۱۷تا۲۳ اکتبر در جهان چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ نگاهی به سرخط خبرهای جهان از ۱۷ تا ۲۳ اکتبر

دوشنبه ۱۷ اکتبر:

رزمایش هسته‌ای سالانه ناتو با استفاده از بمب‌های هسته‌ای آمریکا مستقر در اروپا و با حدود ۶۰ فروند هواپیما و بر فراز دریای شمال، بریتانیا و بلژیک آغاز شد.

سقوط یک فروند جنگنده «سوخو» روسیه بر ساختمانی ۹ طبقه در جنوب این کشور باعث انفجاری مهیب شده که ۱۵ کشته و ۱۹ زخمی برجای گذاشت.

سه‌شنبه ۱۸ اکتبر:

ده‌ها زن و دختر افغان در مقابل ساختمان دانشگاه کابل در اعتراض به «اخراج اجباری دانشجویان دختر از خوابگاه‌های دانشجویی» تجمع کردند. نیروهای طالبان با حضور در محل تجمع آنها را متفرق کردند.

در رزمایش «اقتدار» سپاه در منطقه عمومی ارس، یگان‌های زرهی و مهندسی نیروی زمینی سپاه برای نخستین بار نصب پل شناور به منظور تردد نیرو و تجهیزات روی رودخانه را تمرین کردند.

چهارشنبه ۱۹ اکتبر:

حماس اعلام کرد که روابط خود را با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، احیا می‌کند. حماس ۱۰سال پیش به خاطر حمایت از مخالفان بشار اسد از سوریه بیرون رانده شده بود.

سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، به دلیل ارسال سندی رسمی از ایمیل شخصی خود به همکارش در پارلمان بعد از حدود یک ماه وزارت از سمت خود استعفا داد.

پنجشنبه ۲۰ اکتبر:

لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار، ۴۵ روز پس از پیروزی در انتخابات با اشاره به ب‌ ثباتی بالای اقتصادی و بین‌المللی و عدم توانایی در ایفای وظیفه از سمت خود استعفا داد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با استفاده از دوربین‌های فروسرخ تصاویری با جزئیات بسیار بالا از «ستون‌های آفرینش» منتشر کرد. در این تصویر ستارگان جدیدی از میان ابرهای متراکم و گاز و غبار در حال شکل‌گیری هستند.

جمعه ۲۱ اکتبر:

۲۷ کشور جهان از جمله آمریکا، استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر نقش آموزش دختران در شکوفایی اقتصادی آینده افغانستان از دولت موقت طالبان خواستند مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم ابتدایی را بازگشایی کند.

جورجا ملونی، رهبر حزب راست‌گرای «برادران ایتالیا»، به عنوان نخستین نخست‌وزیر زن ایتالیا منصوب شد و پس از دیدار با سرجو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا، مأموریت تشکیل دولت جدید این کشور را برعهده گرفت.

شنبه ۲۲ اکتبر:

مقامات چینی به طور غیر منتظره هو جین تائو، رهبر سابقه چین، را از مراسم اختتامیه کنگره حزب کمونیست در پکن خارج کردند که دلیل آن مشخص نیست.

روسیه به زیرساخت‌های مهم در مرکز و غرب اوکراین حمله هوایی کرد. شبکه‌های برق در جنوب و غرب کی‌یف هدف حمله بوده و در سرتاسر کشور قطعی برق گزارش شده است.

یکشنبه ۲۳ اکتبر:

شی جین پینگ در رویدادی تاریخی با پایان کنگره یک هفته‌ای حزب کمونیست چین کنترل خود را برای سومین دوره به عنوان دبیرکل این حزب تثبیب کرده و احتمالاً در ماه مارس مجدداً به عنوان رئیس جمهور برگزیده خواهد شد.

حوثی‌ها از هدف قرار دادن یک نفتکش به نام «نیسوس کیا» در نزدیکی پایانه نفتی فعال در جنوب این کشور و در شرق صنعا خبر دادند، که با هدف ممانعت از صادرات نفت توسط نیروهای طرفدار دولت انجام شد.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.