68سال به بالاها از دوشنبه

با وجود هشدارها 66درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

شهروندآنلاین- واکسیناسیون گروه سنی 68سال به بالا از دوشنبه. خبری که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آن گفت. هرچند علیرضا رئیسی از سطح پایین و 66درصدی رعایت پروتکل‌ها هم ناراضی است.

بیش از 65 کشور با ویروس جهش‌یافته دست به گریبان هستند؛ یعنی دلتا. ویروسی که در استا‌ن‌های کشور هم در حال چرخش و گرفتن قربانی است. در میان این کشورها برزیل، هند، اندونزی و روسیه بیش از سایرین با دلتا درگیر هستند. هرچند 25 استان ایران هم روند صعودی به خود گرفته‌اند.

در میان استان‌‎ها 143 شهرستان قرمز هستند، 186 شهرستان هم رنگ نارنجی به خود گرفته‌اند. 119 شهرستان هم در رنگ‌بندی زرد قرار گرفته‌اند. در میان استان‌ها کرمان 16 شهر درگیر دارد و استان فارس، تهران و مازندران هم 13 شهر درگیر را به خود می‌بینند. هرمزگان 12 شهر دارد و سیستان و بلوچستان 10 شهر. بوشهر و یزد هم هرکدام 8 شهر درگیر دارند. گلستان، گیلان و اصفهان بین 5 تا 6 شهرشان درگیر دارند.

کرونا و آسیب عادی‌انگاری

رئیسی نگران عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. به باور او با وجود هشدارهایی که داده می‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمار 66درصدی دارند. او معتقد است نیاز به مراقبت بیشتری است و پروتکل‌ها اگر زیر 85درصد باشد، قطعا کارساز نخواهند بود. «نه‌تنها شاهد افزایش رعایت پروتکل‌ها طی هفته‌های گذشته نیستیم، بلکه علی‌رغم شیوع بیماری، میزان رعایت پروتکل‌ها پایین می‌آید.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است عادی‌انگاری وجود دارد و مردم کمتر ماسک می‌زنند، البته تجمع‌ها بیشتر شده و می‌تواند آسیب‌زا باشد. «از مردم خواهش می‌کنم اوضاع را جدی بگیرند.» به گفته او از دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین‌تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا شروع خواهد شد.

اول پیامک بعد مراجعه

رئیسی از مردم خواسته افرادی به مراکز مراجعه کنند که پیامک برای  آنها ارسال شده. «بدون فراخوان حضور پیدا نکنند، چراکه قاعدتا تجمع ایجاد می‌شود.» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از بالا بردن مراکز تجمیعی واکسیناسیون و ظرفیت تزریق خبر داده، اما با این حال معتقد است بدون نوبت‌دهی افراد مراجعه نکنند. «اینکه دو و سه صبح بروند و اسم بنویسند، روشی منسوخ شده است و آن را توصیه نمی‌کنیم.» معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کُندی‌هایی در تأمین واکسن داشتیم که خوشبختانه با ورود واکسن داخلی و خارجی جبران می‌شود و فیلم‌ها و عکس‌هایی که در زمینه ازدحام در مراکز پخش شد فقط از تهران بود، ادامه داد: «ما در استان‌های مختلف مشکلی نداشتیم. در تهران دو یا سه مرکز بود که افراد بدون نوبت مراجعه کرده بودند. اما الان بیش از ۸۰ مرکز تجمیعی در تهران راه‌اندازی کردیم و مردم با خیال راحت می‌توانند واکسن بزنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.